Inspiration: Lammeculotte med grønne linse~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-08-08 13:46

Kære gruppe!

Hvis der er noget, der kan få sindene i kog, så må det være lammekød
og linser, yes? Set i lyset af den seneste diskussion af, om der bør
være mere diskussion i forbindelse med diverse opskrifter -- ja så er
muligheden her i hvert fald ;)

Jeg må indrømme, at jeg tit lander i noget provenceagtigt, når der
skal lammekød på bordet - og det skete igen i forgårs. Indkogt
andefond (fra retten med de braiserede andelår serveret med smørstegte
kantareller) med hvidvin, vand og ekstra suppeurter i tern (pastinak,
gulerod, osv). Grønne linser fra Puy til (også kogt i fond, ellers har
de en tendens til at blive meget kedelige, tangerende det støvede).

Opskrift, billeder & forslag til matchende vin:
http://www.bergholt.net/lammeculotte_provence_linser_puy.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Andebryst i provencesuppe med grønne linser)

Fra : Kirsten Marker

Dato : 27-08-08 16:43

Denne ret, må absolut prøves, glæder mig vildt!
kirsten

Fra : Margrete Johansen

Dato : 27-08-08 17:51

OH - jeg ihukommer en linie fra et eller andet heavy metal band, noget i
retning af "jeg drukner i mundvand" - véd ikke helt hvorfor jeg lige fik den
ind i hovedet?

Det ser godtnok lækkert ud - har det helt som kirsten.

Margrete/

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-08-08 18:28

On Wed, 27 Aug 2008 18:51:25 +0200, "Margrete Johansen"
<mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>ind i hovedet?
>
>Det ser godtnok lækkert ud - har det helt som kirsten.

Tak! :)

Blød mundvandetop med lidt vin og undgå druknedøden... ;)

Hvis du kaster dig over retten -- eller en variation -- så meld gerne
tilbage med erfaringer, forbedringer eller uafklaretheder.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Smagenote på Hirtzberger 'Rotes
Tor', 2006, Federspiel)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-08-08 18:25

On Wed, 27 Aug 2008 17:42:59 +0200, "Kirsten Marker"
<kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> wrote:

>Denne ret, må absolut prøves, glæder mig vildt!
>kirsten

Kære Kirsten!

Tak for tilbagemeldingen. Retten smagte fremragende. Resten af saucen
kom tilbage til braiseringslagen, gryden opkogt & skummet, og så var
der base til næste dag (a la ugegryde-tingen). I går lavede jeg
pocheret andebryst med samme sauce & tilbehør (rester af
puy-linserne).

I dag blev resten af resten af resten kogt med flere rodfrugter i fine
tern og en dåse økologiske tomater på, simre-simre... Til mindstepigen
små terner af godt brødt opblødt med suppe & olivenolie. Ristet brød
og suppe dryppetmed olivenolie til os andre. Dæl'me godt! Gratineret
brød med pecorino eller en lagret fransk gedeost ville også have været
godt. Eller måske en salat med dét først og så suppe bagefter.

Jeg glemte at skrive, at braiseringslagen skal reduceres 20-200% -
afhængig af smag. Nogle foretrækker meget lette saucer, jeg er selv
til det modsatte, så det er smag og behag.

Hvis det skal være rigtig godt, tror jeg, det er nødvendigt at lave
basisfonden selv -- på and eller kalveskank. Købefond bidrager tit med
en meget kraftig saltet smag, som ikke klæder hverken kød eller linser
-- eller årstidens grøntsager.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. På vej: Andebryst
provencale)

Fra : Margrete Johansen

Dato : 28-08-08 19:41

> [...]
> basisfonden selv -- på and eller kalveskank. Købefond bidrager tit med
> en meget kraftig saltet smag, som ikke klæder hverken kød eller linser

Hej Kasper.
Ikke for at snage i dit privatliv, men jeg er nysgerrig efter at vide, til
hvem du dog laver alt det mad - er det sådan at du har en lille biks, hvor
man kan komme og smage - mad og vin?
Margrete/

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 31-08-08 18:20

On Thu, 28 Aug 2008 20:41:21 +0200, "Margrete Johansen"

> [...]
>hvem du dog laver alt det mad - er det sådan at du har en lille biks, hvor

Hej Margrete!

På det spørgeniveau kan du/I bare snage løs! ;)

Ingen biks med mad eller andet. Jeg skrællede skalotteløg under
Francis Cardenau for godt 15 år siden på Fredensborg Store Kro. Han
gik videre til Kommandanten og fik to michelinstjerner, som den første
i Danmark, tror jeg. Jeg skræmtes væk (fra en omgang erhvervspraktik)
og valgte en hel anden vej. Saucerne på Le Sommelier er jeg dog stadig
en anelse misundelig over, at jeg ikke kan lave (lige så godt) ;)

Men for at svare på dit spørgsmål: Maden, jeg laver, er blot fil
familie og venner.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- På vej: And i
støbejern med linser)

Fra : Margrete Johansen

Dato : 31-08-08 18:43

">>
> [...]
> en anelse misundelig over, at jeg ikke kan lave (lige så godt) ;)
>
> Men for at svare på dit spørgsmål: Maden, jeg laver, er blot fil

Wauwh - heldige kartofler!

Men tak for dit svar - og tak for dine flotte postings her.

Margrete

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 28-08-08 10:29

On Wed, 27 Aug 2008 17:42:59 +0200, "Kirsten Marker"
<kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> wrote:

>Denne ret, må absolut prøves, glæder mig vildt!
>kirsten

Ser lige, at Prémisse har Puy-linser på deres nye menu. Det er da et
skægt sammenfald.

"Honningglaseret confit af and med linser fra puy"

http://www.premisse.dk/default.asp

Er der nogen, der har spist der, efter Rasmus Grønbech forlod stedet
for nylig?

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. På vej -- 'Rotes Tor',