billig vinreol til kælder
Fra : Anders W

Dato : 27-08-08 09:08

Hej,

Jeg skal bygge en billig vinreol til min kælder. Der kan være fugtigt
dernede så det skal ikke være træ eller andre materialer som kan tage imod
fugt. Design er mindre vigitgt - er der nogen der har en god ide. Kapacitet
kravene er i første omgang 100 flasker, men det skal nok udbygges til 200 på
sigt.

Nogle med en god, BILLIG løsning ?

Anders

Fra : Padre

Dato : 27-08-08 03:50

On 27 Aug., 10:08, "Anders W" <a...@a.dk> wrote:

Det er ikke en god ide at langtidsopbevare vin i fugtige rum, da
fugten kan angribe korkpropperne.

--
padre

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 27-08-08 12:30

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> On 27 Aug., 10:08, "Anders W" <a...@a.dk> wrote:
>

> Det er ikke en god ide at langtidsopbevare vin i fugtige rum, da
> [...]

Tværtom. Vin skal opbevares ved relativt høj luftfugtughed for at propperne
ikke tørrer ud.

Anders
www.vinkritik.dk

Fra : Padre

Dato : 27-08-08 10:53

On 27 Aug., 13:29, "Anders Halskov-Jensen" <and...@vinkriiitiiiik.dk>
wrote:

> Tværtom. Vin skal opbevares ved relativt høj luftfugtughed for at propperne
> ikke tørrer ud.

Men ikke så høj luftfugtighed at der er risiko for råd, går jeg ud
fra? Når spørgeren ikke vil bruge træ til at lave reolen af, går jeg
ud fra at fugtigheden er så høj, at der kan komme råd.

--
padre

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 27-08-08 18:52

wrote:

> [...]

fra? Når spørgeren ikke vil bruge træ til at lave reolen af, går jeg
ud fra at fugtigheden er så høj, at der kan komme råd.

Anbefalingerne ligger mellem 50-75% luftfugtighed, og propperne kan sagtens
klare det. Det er værre med etiketterne, der ved alt for høj fugtighed
falder af, og giver ordet blindsmagning helt nye dimensioner
De vinproducenter jeg har besøgt har alle temmeligt våde kældre og reoler af
sten/beton eller andet.
Man kan evt. selv bygge af multiplader, så får man også de mål man vil
have.......

Anders

Fra : Linde

Dato : 27-08-08 21:48

"Anders W" <a@a.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fugt. Design er mindre vigitgt - er der nogen der har en god ide.
> Kapacitet kravene er i første omgang 100 flasker, men det skal nok

Min makker havde nogle af disse her "murstensrør" stablet i sin kælder i sit
gamle hus:
http://www.trendsales.dk/main.asp?site=view_item&id=8694299&forum=506&status=3&search=&road=view_userinfo
Det så egentlig fint ud, og det koster vist ikke kassen heller. Nej, det er
ikke min annonce.... Hvis jeg vidste hvad de kaldes havde jeg fundet et
link til et byggemarked eller teglværk.

Mvh
Linde

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-09-08 23:45

Linde wrote:

> [...]
> det er ikke min annonce.... Hvis jeg vidste hvad de kaldes havde
> jeg fundet et link til et byggemarked eller teglværk.

Vist mest for estetikkens skyld - de er drønineffektive mht. udnyttelse af
pladsen.

vh
Jan

Fra : Padre

Dato : 28-08-08 01:44

On 27 Aug., 19:51, "Anders Halskov-Jensen" <and...@vinkriiitiiiik.dk>
wrote:

> Anbefalingerne ligger mellem 50-75% luftfugtighed, og propperne kan sagtens
> klare det. Det er værre med etiketterne, der ved alt for høj fugtighed
> falder af, og giver ordet blindsmagning helt nye dimensioner

Der burde ikke opstår råd ved de procenter, man skal normalt højere
op.

--
padre

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 28-08-08 08:57

wrote:

> [...]
> falder af, og giver ordet blindsmagning helt nye dimensioner

Der burde ikke opstår råd ved de procenter, man skal normalt højere

Det er muligt. Jeg ved intet om råd, men en smule om vin

Anders

Fra : Padre

Dato : 28-08-08 04:31

On 28 Aug., 09:56, "Anders Halskov-Jensen" <and...@vinkriiitiiiik.dk>
wrote:

> Det er muligt. Jeg ved intet om råd, men en smule om vin

50 % luftfugtighed er såmænd ikke unormalt indendøre, og 75 % ser man
ofte på fugtige sommerdage. Sidste sommer havde jeg i nabolaget af 85
% luftfugtighed i stuen i ugevis.

--
padre