Forslag til rødbedeopskrifter
Fra : Martin Larsen

Dato : 25-08-08 13:50

Hej gruppe

Vi har en del rødbeder i haven. Nogle bliver syltet, nogle bliver bagt
sammen med andre rodfrugter, og nogle bliver revet til råkostsalat.

Men så hører min fanatsi stort set også op!

Er der nogen gode forslag til hvordan vi kan bruge alle de dejlige rødbeder?

Hilsen
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-08-08 13:50

Martin Larsen wrote:

> Men så hører min fanatsi stort set også op!

Det skulle nu have stået fantasi

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 25-08-08 13:57

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men så hører min fanatsi stort set også op!
>
> Er der nogen gode forslag til hvordan vi kan bruge alle de dejlige

Jeg laver ofte en rødbedecarpaccio. Papirtynde skiver af rå rødbede lægges
på en tallerken, dryppes med en blanding af f.eks. olivenolie, sherryeddike
og grov dijonsennep. Dertil frisk gedeost eller feta og drys af grønt,
f.eks. dild. Dressingen skal være temmeligt sur, for at dulme den lidt
jordede bede-smag.

Anders
http://spisdrik.blogspot.com
http://oproerframaven.wordpress.com

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-08-08 19:46

Anders Halskov-Jensen wrote:

> [...]
> og grov dijonsennep. Dertil frisk gedeost eller feta og drys af grønt,
> f.eks. dild. Dressingen skal være temmeligt sur, for at dulme den lidt

Jeg lavede dette til aften med stor succes!

Dressingen var af olivenolie, hvid balsamico og dijon, og som ost brugte
jeg fårefeta. Vi har ikke dild i år, så det grønne drys blev til
groftklippet spansk kørvel. Den milde smag af anis passede godt til
rødbederne.

Tak for en rigtig god idé

Hilsen
Martin

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 26-08-08 07:42

> [...]
> jeg fårefeta. Vi har ikke dild i år, så det grønne drys blev til
> groftklippet spansk kørvel. Den milde smag af anis passede godt til

Dejligt, at det var en succes. Spansk kørvel er en rigtigt god idé, jeg selv
vil prøve næste gang.

Anders

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 25-08-08 17:14

Martin Larsen skrev:
> [...]
>
> Men så hører min fanatsi stort set også op!
>
> Er der nogen gode forslag til hvordan vi kan bruge alle de dejlige

Rødbedebøf. Kogte, revne rødbeder blandes med æg og rasp og steges på
panden som hakkebøffer med løg osv.
Rødbedemos (50% rødbede, 50% kartofler).
Rodfrugtgratin af rødbeder plus en masse andet, koges først halvmørt,
moses groft og bages færdigt.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Sune Vuorela

Dato : 25-08-08 19:35

On 2008-08-25, Benedikte Brisson <hemmelighejre@invalid.dk> wrote:
> Rødbedemos (50% rødbede, 50% kartofler).

Sidst jeg forsøgte at tilsætte rødbeder til min kartoffelmos lykkedes
det mig kun at få kartoffelmos med terninger af kogt rødbede i.

Hvad er tricket ?

/Sune

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-08-08 19:43

Sune Vuorela wrote:

> Sidst jeg forsøgte at tilsætte rødbeder til min kartoffelmos lykkedes
> det mig kun at få kartoffelmos med terninger af kogt rødbede i.

Uden at have prøvet det, vil jeg tro at man skal mose rødbederne for sig
og derefter blande mosen.

Hilsen
Martin

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 25-08-08 20:25

Sune Vuorela skrev:

> Sidst jeg forsøgte at tilsætte rødbeder til min kartoffelmos lykkedes
> det mig kun at få kartoffelmos med terninger af kogt rødbede i.
>
> Hvad er tricket ?

Jeg må bryde sammen og tilstå, at jeg ikke kan huske det. Men jeg er
sikker på, det hele har mos-konsistens.. og den flotteste farve :D

Venlig hilsen Dikte

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 25-08-08 18:06

On Mon, 25 Aug 2008 14:49:34 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
>Men så hører min fanatsi stort set også op!
>
>Er der nogen gode forslag til hvordan vi kan bruge alle de dejlige rødbeder?

Pudsigt nok tales der en del om rødbeder efter det blev årets
trendsættende rodfrugt til Årets ret-arrangementet.

Syltet og ovnbagt rødbede er klassisk (& russisk rødbedesuppe)

.. Hvis det skal være lidt mere flippet, kan jeg anbefale:

1) Skåret i tynde skiver og grillet sammen med balsamicoeddike &
spidskommen + lidt & peber. Godt som tilbehør til grillede koteletter.
Evt. marinerede.

2) Som tilbehør til en kraftig hvid fisk -- oprindeligt er opskriften
nedenfor til torsk (fortolkning af den klassiske nytårstorsk), men
brug en type, det er sæson for:

Opskrift på torsk med tør sennepssauce på morkler, rødbede i Zweigelt
(østrigsk rødvinsdrue) , peberrod, confiterede selleristænger & sprøde
tern af røget flæsk

http://www.bergholt.net/torsk_med_morkler_sennep_roedbede_i_zweigelt_selleristaenger_og_roeget_flaesk.html

3) Som tilbehør i store klodser og stegt i andefedt -- fx til oksekød
med rødvinssauce med tørrede morkler:

http://www.bergholt.net/intervalstegt_tyndstegsfilet_morkelsauce_roedbeder_og_grillet_selleri.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-08-08 20:11

> Er der nogen gode forslag til hvordan vi kan bruge alle de dejlige
> rødbeder?

Der er jo den klassiske russiske rødbedesuppe - Borscht
Det er en vidunderlig kraftig og vitaminrig suppe, som smager vidunderligt
med en klat Creme Fraiche

- google selv på Borscht - der er et hav af forskellige opskrifter - den vi
plejer at lave, har jeg kun i en finsk kogebog, og den gider jeg ikke lige
at oversætte

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : marlene

Dato : 26-08-08 21:58

> [...]
>
> Men så hører min fanatsi stort set også op!
>
> Er der nogen gode forslag til hvordan vi kan bruge alle de dejlige

jeg har lavet dem som tilbehør.
cremefraice el. græsk yogurt, blandes
med små tern rå rødbede og revet peberod, lidt salt peber, og citronsaft.
smager super til mange ting.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 27-08-08 18:06

">>

Saftpresseren sammen med æbler, gulerødder og ingefær - husk isterninger

Riv dem sammen med selleri, æbler og gulerødder - læg evt. valnødder i og
dress dem med valnøddeolie, dijon, balsamico og et strint hvidløg (ikke
kinesisk)

Kog dem let, skiv dem og bland med tynde skiver rødløg, plukket estragon og
en dressing på olivenolie, balsamico og dijon - også her gør et tryk hvidløg
godt.

Og klassikeren - rødbeder og peberrod - bland med most fårefeta eller græsk
yoghurt eller hvad du har ved hånden - sød eventuelt med æble og giv gerne
persille med.

Margrete/ www.smagsuniverset.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-08-08 20:42

Margrete Johansen wrote:

> Og klassikeren - rødbeder og peberrod - bland med most fårefeta eller græsk
> yoghurt eller hvad du har ved hånden - sød eventuelt med æble og giv gerne
> persille med.

Er rødbeden revet eller i tern?

Martin

Fra : Margrete Johansen

Dato : 28-08-08 19:51

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message

> Er rødbeden revet eller i tern?
>
> Martin

Sommetider er rødbeden dampet, let - så den er blød og sød. Du kan rive
eller terne efter smag. Hvis du damper den, kan den fint tåle (skal den
have) modspil af noget stærkt, hvis den er rå, holder jeg af at tilsætte
noget sødt - f.eks. æbler. Rå eller dampet, bagt eller kogt - rødbeden er,
efter min ringe mening, rodfrugternes Rolls Royce - billig i drift, lækker
at se på og med en fin komfort. Du kan blive ved med at finde nye måder at
bruge den på.

Margrete/ www.smagsuniverset.dk