Inspiration: Ølmarinerede skaftekoteletter~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 25-08-08 08:51

Kære gruppe!

Ugegrydeeksmperimentet resulterede i gode basisting -- fond på
oksekraftben & diverse kødemner -- rødkål kogt på rødvin og sød
rasteau. En god, saftig kotelet i ølmarinade og så er der smagfuldt
efterårsmad på bordet ret hurtigt.

Opskrift, billeder & forslag til vin, der matcher her:
http://www.bergholt.net/koteletter_abrikossauce.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej -- braiseret oksebryst, ølsauce på
brun Leffe og gulerod, rygeost & ristet rugbrød).

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-08-08 02:26

On Aug 25, 9:50 am, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

Hej Kasper,

> Opskrift, billeder & forslag til vin, der matcher her:http://www.bergholt..net/koteletter_abrikossauce.html

Mon ikke dine indlæg hører mere hjemme i en opslagsgruppe? Hvis du er
ude på at starte en diskussion, var det måske bedre, hvis du postede
mere her i gruppen i stedet for blot at henvise til din hjemmeside.

--
Michael Knudsen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-08-08 09:33

Michael Knudsen wrote:

> Mon ikke dine indlæg hører mere hjemme i en opslagsgruppe? Hvis du er
> ude på at starte en diskussion, var det måske bedre, hvis du postede
> mere her i gruppen i stedet for blot at henvise til din hjemmeside.

Tjoe - men da det er ikke velset at vedhæfte billeder i de normale grupper,
synes jeg egentlig at Kasper gør det så rigtigt som man nu kan.

Og når jeg tager kvaliteten og fantasien i Kaspers opskrifter med i
betragtningen, vil jeg meget nødig undvære hans postings, henvisning til
egen hjemmeside eller ej.

Ebbe

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-08-08 02:42

On Aug 26, 10:32 am, "Ebbe Kristensen" <e...@ekologic.dk> wrote:

> Tjoe - men da det er ikke velset at vedhæfte billeder i de normale grupper,
> synes jeg egentlig at Kasper gør det så rigtigt som man nu kan.

Formålet med en nyhedsgruppe er vel, at man kan stille et spørgsmål og
starte en diskussion, som kan være til gavn for andre. Måske tager jeg
fejl, men jeg synes ikke ligefrem, at "inspirations-indlæggene" lægger
op til det. Det er naturligvis i orden at linke til en hjemmeside
(billeder og så videre), men hovedformålet bør dog (i følge min
mening) fremgå tydeligt af selve indlægget.

Jeg håber ikke, at mit "vrede" indlæg nu sætter gang i en lavine.

--
Michael Knudsen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-08-08 10:12

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> (billeder og så videre), men hovedformålet bør dog (i følge min
> mening) fremgå tydeligt af selve indlægget.

Man kan godt diskutere om Kaspers indlæg er i overenstemmelse med fundatsen
for dk.kultur.mad+drikke:

http://eat-n-drink.franken.de/charta/dk.kultur.mad+drikke.html

Hvis man læser fundatsen meget bogstaveligt er de ikke. Men Kasper deltager
jo osse i diskussionerne med stor indsigt og viden, noget jeg sætter stor
pris på. Og ihukommende at mindst en tidligere fast skribent (med meget stor
og ikke mindst autentisk kulinarisk viden) holdt op med at føle sig
velkommen og derfor ikke længere skriver i gruppen, synes jeg man skal vare
sig for at være for meget "regelrytter".

> Jeg håber ikke, at mit "vrede" indlæg nu sætter gang i en lavine.

Så længe vi holder den urbane tone (som du efter min mening gør), kan vi
sagtens diskutere

Ebbe

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 26-08-08 04:16

On 26 Aug., 11:11, "Ebbe Kristensen" <e...@ekologic.dk> wrote:

> Man kan godt diskutere om Kaspers indlæg er i overenstemmelse med fundatsen
> for dk.kultur.mad+drikke:

Det mener jeg absolut ikke, man kan diskutere. Eksemplerne indeholder
udveksling af opskrifter og tilberedningsmetoder, og det er præcis
det, Kasper gør.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-08-08 12:28

edelvang@gmail.com wrote:

> Det mener jeg absolut ikke, man kan diskutere. Eksemplerne indeholder
> udveksling af opskrifter og tilberedningsmetoder, og det er præcis
> det, Kasper gør.

Jeg citerer lige mig selv med en fremhævning:

"Hvis man læser fundatsen *meget bogstaveligt* er de ikke."

Teknisk set publicerer Kasper ikke opskrifterne her i gruppen, han
publicerer links til opskrifterne. Men jeg er fuldstændig enig i det skal
Kasper osse skal have lov til.

Ebbe

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 26-08-08 11:58

On Tue, 26 Aug 2008 01:26:08 -0700 (PDT), Michael Knudsen
<micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>ude på at starte en diskussion, var det måske bedre, hvis du postede
>mere her i gruppen i stedet for blot at henvise til din hjemmeside.

Kære Michael!

Mange tak for at bringe publiceringsproblematikken på banen.

Jeg har læst og skrevet på usenet i mange år efterhånden, ti tror jeg,
det bli'r til. Mange grupper fungerer som spørgsmål-svar-grupper,
andre er mere diskuterende. Nogle gruppers rammer er temmelig brede,
fx dk.kultur.sprog.

Jeg har deltaget her i gruppen en del år. Da jeg begyndte at publicere
opskrifter for en 8 måneders tid siden, spurgte jeg, om den slags var
velkomne her. Den problematik, du rejser nu, var vi også inde på
dengang. Men jeg fik generelt grønt lys som jeg husker det.

Jeg forstår din pointering - men jeg betragter ikke selv mine indlæg
som simple opslag. Men det sker, at et indlæg ikke leder til
diskussion.

Omvendt har tidligere tråde -- fx den om bornholmerhane & kantareller
og ugegrydeeksperimentet -- som var initieret af indlæg i denne gruppe
om dels billige kødudskæringer dels Edelvangs Mammas sugogryde trukket
12-18 indlæg for en tråd.

Den oprindelige spørgsmålstiller, Marianne, skrev:

"Ihh - hvor er det SKØNT, at du gider eksperimentere og dele dine
opskrifter! Jeg vil bestemt følge dine vejledninger om en 4-5 dages
tid. Husker jeg det, vil jeg også forsøge at sætte økonomi på."

Så længe tingene er dialogiske, synes jeg, jeg følger fundatsen.

Diskussionoplægget er der hver gang, og jeg synes jeg har været åben
og glad for kritik, positiv såvel som negativ (ifm. anretning &
billedkvalitet fx)

Når det er sagt, så stopper jeg naturligvis med at publicere med dags
varsel, hvis folk hér helst vil være fri for mine indlæg. Det er
klart.

Omvendt så er det teknisk nemt at filtrere indlæg fra, så hvis det er
få, jeg træder over tæerne, og mange, der er glade, ja så kunne det
måske være en løsning.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Lam i støbejern a la provence med
grønne Puy-linser)

Fra : Michael Andersen

Dato : 26-08-08 19:40

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Når det er sagt, så stopper jeg naturligvis med at publicere med dags
> varsel, hvis folk hér helst vil være fri for mine indlæg. Det er

Hej Kasper!

Fortsæt endelig med dine publiceringer - og dine iøvrigt meget reflekterede
indlæg! Det er særdeles læsværdigt og inspirerende - oplæg til diskussion
eller ej!

Med venlig hilsen
Michael Andersen

Fra : Max

Dato : 26-08-08 20:12

Hej Kasper

> Når det er sagt, så stopper jeg naturligvis med at publicere med dags
> varsel, hvis folk hér helst vil være fri for mine indlæg. Det er
> klart.

Du fortsætter bare som du har gjort hidtil, jeg er overbevist om at
dine indlæg er helt i den ånd gruppen er oprettet til. Jeg læser ofte
dine indlæg med stor undren og nysgerrighed. Du udviser jo en hånd-
værksmæssig viden og kunnen som jeg finder beundringsværdig.
Jeg ville ønske at jeg kunne det samme i et køkken, men der rækker
mine evner ikke på samme måde som de gør til andre håndværk
jeg beskæftiger mig med. Derfor tror jeg også at mange af dine
indlæg ikke bliver diskuteret, personlig tager jeg dem til efterretning
og prøver at huske hvad du skriver, mine evner rækker ikke til at
tage en egentlig diskution med dig om emnerne.

Keep up the good work.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-08-08 21:06

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> wrote in

> Mange tak for at bringe publiceringsproblematikken på banen.

Jeps. Ingen tager skade af at vende tingene ind imellem.

> [...]
> velkomne her. Den problematik, du rejser nu, var vi også inde på
> dengang. Men jeg fik generelt grønt lys som jeg husker det.

Bestemt. Såvel dengang som nu, er dine indlæg og inspiration til
anderledes mad meget velkomne hos undertegnede. For mig er det essensen
af denne gruppes eksistensberettigelse, at indlæg bidrager til at læserne
får ny inspration, viden eller hjælp til madoplevelser. Og det bidrager
du uden tvivl med.

> Når det er sagt, så stopper jeg naturligvis med at publicere med dags
> varsel, hvis folk hér helst vil være fri for mine indlæg. Det er
> klart.

Jeg besøger stadig med mellemrum din hjemmeside, og henter inspration og
viden. Det eneste der skæmmer mit øje en smule er at der er kommet
reklamer på siden. Men det er på et udholdeligt niveau, og når man ved
hvilket arbejde der ligger bag, finder jeg det ikke betænkeligt. Siden
har på ingen måde et kommercielt præg.

Jeg vil nødig undvære dine indlæg.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-08-08 12:53

On 26 Aug 2008 20:06:03 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> wrote in

>Jeps. Ingen tager skade af at vende tingene ind imellem.

Helt enig. Men et stort tak skal lyde for de pæne ord omkring mine
opskrifter (Max, Ebbe, Michael)!

Med mindre der kommer nye røster, fortsætter jeg som hidtil. Så kan vi
vende problematikken igen senere om nødvendigt.

> [...]
>af denne gruppes eksistensberettigelse, at indlæg bidrager til at læserne
>får ny inspration, viden eller hjælp til madoplevelser. Og det bidrager

Tak!

> [...]
>reklamer på siden. Men det er på et udholdeligt niveau, og når man ved
>hvilket arbejde der ligger bag, finder jeg det ikke betænkeligt. Siden

Enig. Indtægterne er symbolske og dækker ikke engang hosting og
traffik af billedmaterialet.

>Jeg vil nødig undvære dine indlæg.

Tak!

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- på vej: Lammeculotte
a la Provence med grønne linser fra Puy)

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-08-08 06:53

On Aug 26, 12:58 pm, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> Jeg forstår din pointering - men jeg betragter ikke selv mine indlæg
> som simple opslag. Men det sker, at et indlæg ikke leder til
> diskussion.

Jeg vil heller ikke selv just omtale dem som opslag, men i mangel på
andre nyhedsgrupper, var opslagsgrupperne dem, jeg først kom i tanker
om. Jeg har skam også læst dine opskrifter, og jeg har ikke sinde at
filtrere dem fra -- slet ikke -- jeg kunne såmænd bare godt tænke mig,
at der blev kastet et par bolde op i luften i selve indlæggene, så der
var større chance for at få en diskussion i gang. Se det blot som et
velment forslag og ikke som en sønderlemmende kritik.

> Når det er sagt, så stopper jeg naturligvis med at publicere med dags
> varsel, hvis folk hér helst vil være fri for mine indlæg. Det er
> klart.

Gør det ikke for min skyld. Jeg forsøger blot at inspirere dig til at
lave nogle små ændringer af indlæggenes form. Det er formodentligt
heller ikke tilfredsstillende for dig selv at se så mange indlæg uden
svar.

Bedste hilsner,
Michael

--
Michael Knudsen

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 26-08-08 20:48

On Tue, 26 Aug 2008 05:53:09 -0700 (PDT), Michael Knudsen
<micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>var større chance for at få en diskussion i gang. Se det blot som et
>velment forslag og ikke som en sønderlemmende kritik.

Jeg læser dit indspark i den ånd, det er afsendt, tror jeg. Jeg har
intet sønderlemmende set på noget tidspunkt. Jeg medigver, og har fra
begyndelsen medgivet, at det er en gråzone.

Jeg markerer de fleste indlæg med inspiration, og de er faktisk ment
som det -- ikke diskussionsoplæg. Jeg læser selv div. nyhedsgrupper
for at have fingren på pulsen inden for diverse områder. Mange skriver
jeg ikke i. Og det har jeg det fint med. Jeg tror, mange bruger usenet
på den facon.

Jeg har gået og tygget lidt på, om jeg burde gøre mine indlæg mere
fokuserede på at skabe diskussion/dialog - og er nået frem til, at det
har jeg egentlig ikke lyst til. I hvert fald ikke bare for at skabe
diskussion.

> [...]
>lave nogle små ændringer af indlæggenes form. Det er formodentligt
>heller ikke tilfredsstillende for dig selv at se så mange indlæg uden

Gøre dem mere diskussionsprægede, tænker du? Kunne du nævne nogle
eksempler på, hvad det kunne være?

Ang. del 2 -- tja,tjo, nja. I bund og grund jo -- så er det faktisk
tilfredstillende bare at skrive og publicere og så se, hvad der sker..
Af og til rammer en opskrift et eller andet. Hjemmelavet rygeost,
vanilje, peber, kanel -- trøfler eller foie gras. Så kommer der
diskussion. Hvis folk ikke har noget på hjerte, så er det sgu også
fair nok.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- senest: Braiseret
oksebryst m. ølsauce, ristet rugbrød & rygeost)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 26-08-08 11:44

On 26 Aug., 13:27, "Ebbe Kristensen" <e...@ekologic.dk> wrote:

> Teknisk set publicerer Kasper ikke opskrifterne her i gruppen, han
> publicerer links til opskrifterne. Men jeg er fuldstændig enig i det skal
> Kasper osse skal have lov til.

Nja, det gør han måske ikke, men der er altid temmelig meget tekst
med, som kan virke som inspiration til tilberedning i sig selv. Jeg
læser f.eks. altid Kaspers tekst, og får ikke altid trykket på linket..
Det i sig selv kan sagtens give mig inspiration til maden.

Men jeg kan da godt følge dig i din nuancering. Jeg er bare af den
holdning, at man ikke behøver drage den slags sager frem (jeg ved
godt, det ikke var dig, der gjorde det), hvis det ikke udgør et reelt
problem for gruppen (f.eks. ved at en gruppe primært består af opslag,
selvom den ikke er beregnet til det).

Mvh
Kevin Borbye Edelvang