Mostarda - hvordan?
Fra : Jens Bruun

Dato : 24-08-08 18:20

Jeg faldt tilfældigvis over et glas Mostarda i Føtex forleden. En Mostarda
med pære. Herre-jemini, det er godt sammen med ost. Dejlig sennepsstærk og
sødt. Det perfekte ostetilbehør sammen med min hjemmelavde valnødder i
akaciehonning og ikke mindst Sauternen. Jeg gav 50,- for et miniglas (der
endda var stillet ud ved en fejltagelse), og kunne godt tænke mig at lave
det selv.

Altså: Hvordan laver jeg en god, sød og ikke mindst stærk Mostarda med pære?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 24-08-08 12:28

On 24 Aug., 19:19, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Altså: Hvordan laver jeg en god, sød og ikke mindst stærk Mostarda med pære?

Mostarda *er* dyrt, men jeg har altid fået at vide, at det er så dyrt,
fordi det er en meget lang og besværlig proces at lave det. Har aldrig
prøvet selv, men opskriften er garanteret kanonisk, og jeg kan godt
finde en italiensk og oversætte til dig, hvis du gerne vil forsøge
dig.

Traditionelt er mostarda dog ikke kun med pære, men med en række
forskellige, søde frugter. Det smager vidunderligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-08-08 19:35

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mostarda *er* dyrt, men jeg har altid fået at vide, at det er så dyrt,
> fordi det er en meget lang og besværlig proces at lave det.

Ifølge min søster og svoger kan det købes for en slik dernede, men hvad ved
jeg?

> Har aldrig
> prøvet selv, men opskriften er garanteret kanonisk, og jeg kan godt
> finde en italiensk og oversætte til dig, hvis du gerne vil forsøge
> dig.

Hvis det ikke er for stor ulejlighed - så ja tak.

> Traditionelt er mostarda dog ikke kun med pære, men med en række
> forskellige, søde frugter.

Ja. Føtex havde flere udgaver, men de havde kun én fejlstørrelse ("Free
sample - not for resale"), og det var pæreudgaven. Det er et lille-bitte
glas, og de rigtige glas er endnu mindre. Normalt er jeg ikke nærrig mht.
indkøb af madvarer, men lige her vil jeg gøre en undtagelse. Dvs. jeg bliver
jo nok nødt til at købe det igen, hvis jeg ikke selv kan bikse det sammen.

> Det smager vidunderligt.

Ja tak skal du have. Det er jo ligefrem afhængighedsskabende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 24-08-08 20:23

"

> [...]
> sammen.

> Ja tak skal du have. Det er jo ligefrem afhængighedsskabende.

Jeg køber i supermarco - den er på blandede, blandt andet røde, frugter. Her
betaler jeg 76 kroner for et glas i mere "syltetøjsagtig" størrelse - smager
fantastisk, sødt - stærkt - ubeskriveligt dejligt, herligt sammen med en ost
med smag.

Margrete/ www.smagsuniverset.dk

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 25-08-08 00:13

On 24 Aug., 20:34, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Ifølge min søster og svoger kan det købes for en slik dernede, men hvad ved
> jeg?

Hehe, det er bestemt billigere i Italien end de priser, du er stødt
på, men "for en slik" er nok for meget sagt. Men nu er slik faktisk
også dyrt i Italien :)

> Hvis det ikke er for stor ulejlighed - så ja tak.

Man tager tilvirket frugt og sukker i forholdet 2:1 og blander det
godt sammen i en beholder og lader det hvile et døgn. Så skal det i
gryden og koge op for middel varme. simretid 5 minutter. Hvile et
døgn. Simre 5 minutter igen. Hvile et døgn. Simre 5 minutter. Køl ned..
6 dråber sennepsessens (mængde varierer tilsyneladende, sikkert efter
smag og behag, gad vide om man kan finde det herhjemme?) dryppes i
bunden af hvert sylteglas, som fyldes med nedkølet frugt og væske og
lukkes hermetisk, hvorefter det opbevares mørkt. Det har sikkert
nogenlunde samme fare for at gå til i mug som syltetøj, så man kan vel
evt. sterilisere glassene eller skylle dem i Atamon, hvis man skal
gemme det lang tid uden for køleskabet.

Det er essentielt for resultatet, at de fire døgns hvile og de tre
gange opkog overholdes, deraf "besværligt".

God fornøjelse :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-08-08 19:33

> [...]
>
> Det er essentielt for resultatet, at de fire døgns hvile og de tre
> gange opkog overholdes, deraf "besværligt".

Mange tak, og også tak for ulejligheden med at finde/oversætte opskriften.
Måske du lige kan fortælle mig, hvad der menes med "tilvirket frugt"?`

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Heidi

Dato : 26-08-08 21:00

Jens Bruun wrote:

> Mange tak, og også tak for ulejligheden med at finde/oversætte
> opskriften. Måske du lige kan fortælle mig, hvad der menes med
> "tilvirket frugt"?`

Og et spørgsmål herfra - skal blandingen på køl de gange den skal hvile,
eller er det unødvendigt?

--
Heidi

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-08-08 00:08

On 26 Aug., 20:32, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Mange tak, og også tak for ulejligheden med at finde/oversætte opskriften.
> Måske du lige kan fortælle mig, hvad der menes med "tilvirket frugt"?`

Hehe, jeg mener, at frugten på hver sine måde skal gøres istand. Dvs.
alt efter type skrælles, udstenes og evt. deles i passende stykker.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-08-08 00:08

On 26 Aug., 21:59, "Heidi" <xNOSP...@fjomp.com> wrote:

> Og et spørgsmål herfra - skal blandingen på køl de gange den skal hvile,
> eller er det unødvendigt?

Jeg ville tage det stille og roligt med, om der var plads i køleskabet
eller ej.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Heidi

Dato : 28-08-08 17:20

Jens Bruun wrote:
> [...]
> fejltagelse), og kunne godt tænke mig at lave det selv.
>
> Altså: Hvordan laver jeg en god, sød og ikke mindst stærk Mostarda

Nu ved jeg ikke hvor mini det glas var, men jeg så i går at Superbest
havde tre varianter med melon, kvæde eller pærer, til 50 kr. for 120
gram. Bare hvis andre var interesseret i at prøve

--
Heidi

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-08-08 19:05

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke hvor mini det glas var, men jeg så i går at Superbest
> havde tre varianter med melon, kvæde eller pærer, til 50 kr. for 120
> gram. Bare hvis andre var interesseret i at prøve

Du har ret. Det var i SuperBest, jeg købte mit glas. Glasset var en prøve,
der - ifølge en etiket på bagsiden - ikke måtte sælges. Der var 220 gram i,
og jeg fik det til 50,-. Nu har jeg så været nede og købe tre officielle
glas mere - denne gang også med kvæde og pære. I alt 360 gram til 150,-. Så
er det vist også betalt!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.