Pangasius ?
Fra : Harry Lund

Dato : 20-08-08 07:49

Goddag NG,
jeg er interesseret i opskrifter / oplysninger om denne fisk til spisning.
Den findes vist nok også som akvariefisk.
Harry Lund

Fra : Lars

Dato : 20-08-08 07:56

http://www.google.dk/search?hl=da&q=pangasius&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 20-08-08 08:05

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.google.dk/search?hl=da&q=pangasius&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Åh nej, endnu en "Brug Google"-betjent. Lad nu bare folk spørge, og dem der
har gode personlige råd svare. Folk behøver ikke DIN hjælp til at vide at
Google eksisterer.

Anders

Fra : Max

Dato : 20-08-08 11:56

Hej Anders

> Åh nej, endnu en "Brug Google"-betjent. Lad nu bare folk spørge, og

Selvmål.

--
Mvh Max

Fra : Lars

Dato : 20-08-08 22:07

Anders Halskov-Jensen skrev:

> [...]
> har gode personlige råd svare. Folk behøver ikke DIN hjælp til at vide at

Åh nej, endnu en Brug-ikke-Google -betjent. Lad nu bare folk få svar,
også via Google, hvor man kan finde mange gode personlige råd (du
tjekkede ikke linket, vel?). Folk behøver ikke DIN hjælp til at finde ud
af, at Google er lige så godt som Usenet.

Lars

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 21-08-08 13:17

> [...]
> linket, vel?). Folk behøver ikke DIN hjælp til at finde ud af, at Google

Morsomt, men skudt forbi. Jeg siger ikke, at man ikke skal anvende Google.
Jeg siger blot, at alle internetbrugere udmærket ved at Google eksisterer.
Derfor er det efter min mening overflødigt i en nyhedsgruppe udelukkende at
besvare folks indlæg med et "jegHARgoogletfordig-link".
Med andre ord, hvis det eneste man kan byde ind med i en nyhedsgruppe er at
henvise folk til Google, bliver ens tilstedeværelse hurtigt redundant, og
usenet tilsvarende fattigere.

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4SUNA_enDK246DK246&q=redundant

Anders

Fra : Lars

Dato : 21-08-08 17:03

Anders Halskov-Jensen skrev:
..

> http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4SUNA_enDK246DK246&q=redundant

Wauw... Du kan fremmeord! Måtte du slå det op, eller rystede du det bare
ud af ærmet? (ligesom de personlige erfaringer du hidtil har øst af)..

tsk, tsk, tsk....

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 21-08-08 18:36

> [...]
>>

> Wauw... Du kan fremmeord! Måtte du slå det op, eller rystede du det bare
> ud af ærmet? (ligesom de personlige erfaringer du hidtil har øst af)..

Nu bliver det vist bodegapolemik, hvilket gruppen ikke er tjent med. Jeg
fastholder min ret til at synes at "Brug Google" indlæg er værdiløse for en
nyhedsgruppe. Jeg har ingen nylige erfaringer med pangasius, jeg foretrækker
at spise fisk, der har rejst så kort om muligt, men synes desværre, det er
svært at handle frisk fisk i DK.

Anders

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-08-08 23:21

Anders Halskov-Jensen wrote:
> [...]
> henvise folk til Google, bliver ens tilstedeværelse hurtigt redundant, og

Man kan endda tage ét skridt videre, og påpege at mens alle
internetbrugere ved at Google eksisterer, så er det i dag de færreste
der ved at Usenet eksisterer, og at en af de bedste måder hvorpå man kan
promovere Usenet, er ved at gøre Usenet til et brugbart og hjælpsomt sted.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-08 15:35

Lars wrote:

> [...]
> tjekkede ikke linket, vel?). Folk behøver ikke DIN hjælp til at finde
> ud af, at Google er lige så godt som Usenet.

Det kunne jo være man havde konsulteret Google, og nu ville have personlige
erfaringer?
Det er lidt svært på Google, med mindre man bruger Google som
News-server......

Fra : Lars

Dato : 21-08-08 17:02

Louise skrev:

> Det kunne jo være man havde konsulteret Google, og nu ville have personlige
> erfaringer?

Det kunne meget vel være, men nu spurgte han ikke om personlige
erfaringer, men om oplysninger om fisken og opskrifter.

> Det er lidt svært på Google, med mindre man bruger Google som
> News-server......

Du mener ikke man kan finde personlige erfaringer på hjemmesider?

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-08 17:19

> Du mener ikke man kan finde personlige erfaringer på hjemmesider?

Det har jeg aldrig sagt. Men det kan være meget langsommeligt at lede efter
en specifik erfaring, selv med google til hjælp

--
Louise

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 22-08-08 10:14

Lars wrote:

> Det kunne meget vel være, men nu spurgte han ikke om personlige
> erfaringer, men om oplysninger om fisken og opskrifter.

> Du mener ikke man kan finde personlige erfaringer på hjemmesider?

Det er jo lidt som at fiske efter pangasius med trawl. Du får en hulens
masse bifangst, du skal have sorteret fra. Fangsten er i tillæg død. Her kan
du få en frugtbar dialog og samtidig gøre alle klogere. Usenet über alles.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Harry Lund

Dato : 22-08-08 05:50

Kære NG,
Jeg stødte for første gang på denne fisk på Bornholm.
Og da jeg kom hjem brugt jeg selvfølgelig først Google !
Men resultatet var ikke godt.
Og da jeg har stor tiltro til denne NG spurgte jeg her og har fået svar,
Tak for det.
Men at det skulle medføre en sådan debat havde jeg ikke ventet.
Denne NG ved mere end Google
Venligst
Harry Lund

Fra : Lars

Dato : 23-08-08 00:24

Harry Lund skrev:
> [...]
> Tak for det.
> Men at det skulle medføre en sådan debat havde jeg ikke ventet.

Nu er jeg - som det sikkert fremgår - ret godt tilfreds med Google.

Faktum er da også, at en søgning på fiskearten (prøv at klikke på
linket!) rent faktisk bringer både langt mere fyldige forklaringer på
hvad det er for en fisk, samt langt flere opskrifter frem, end der
indtil videre er fremkommet i denne tråd.

6 links til opskrifter samt 3 links til beskrivelser af arten på den
_første_ side med 10 links.

Knap to døgn efter dit spørgsmål, er der fremkommet to opskrifter samt
en hob af afsporinger fra emnet (heriblandt den jeg selv deltog i i
denne tråd med i alt 25 indlæg.

Var der nogen, der sagde "trawl"....

Fra : Harry Lund

Dato : 23-08-08 01:18

Lars skrev:

> [...]
>
> Knap to døgn efter dit spørgsmål, er der fremkommet to opskrifter samt
> en hob af afsporinger fra emnet (heriblandt den jeg selv deltog i i

Hej Lars,
Google siger intet om medicin !
Google er fuld af anprisninger fra sælger-side!
Google viser intet om erfaringer med opskrifterne!
Harry Lund

Fra : Lars

Dato : 23-08-08 10:19

Harry Lund skrev:

> Hej Lars,

Hej Harry

> Google siger intet om medicin !

Se link nr. 5

> Google er fuld af anprisninger fra sælger-side!

Hvis jeg solgte en vare, ville jeg også anprise den

> Google viser intet om erfaringer med opskrifterne!

se link nr. 2, 7, 8

Fra : Harry Lund

Dato : 23-08-08 11:14

Lars skrev:

> Hej Harry

> Se link nr. 5

> Hvis jeg solgte en vare, ville jeg også anprise den

> se link nr. 2, 7, 8

Hej Lars ....4 udaf 640 googlesvar = o,63 %.
Læs videre og du må erkende at denne NG ER bedre ))
Harry Lund

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 23-08-08 11:28

> [...]
>
> Knap to døgn efter dit spørgsmål, er der fremkommet to opskrifter samt en
> hob af afsporinger fra emnet (heriblandt den jeg selv deltog i i denne

Det er ufatteligt, du gider blive ved (og egentligt også at jeg gør).
diskussionen skal jo ikke gå på hvorvidt Google er bedre end usenet eller
ej. Pointen er at alle godt VED at Google eksisterer. Derfor er du ikke til
hjælp for nogen, når du besvarer indlæg med "brug Google". Vi ved godt det
findes.Du har selv bedt om hjælp i denne gruppe til at finde en vin, der
matchede karry-retter. Hvorfor googlede du ikke bare "karry vin" ? Der er
gevinst allerede i resultat 6 og 9 ?
Hvorfor eksisterer usenet overhovedet, hvis vi bare kan Google alt? Måske
fordi indlæg her er at betragte som en virtuel samtale, hvor mennesker kan
udveksle råd og erfaringer. (og komme op at skændes, det kan man heller ikke
på Google )

Anders

Fra : Max

Dato : 23-08-08 12:51

Hej Anders

> Hvorfor eksisterer usenet overhovedet, hvis vi bare kan Google alt?

Du tror måske ikke der er plads til begge dele ? Er det sådan noget
personlig du har mod søgemaskinerne ?

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 23-08-08 14:08

> Hej Anders

> Du tror måske ikke der er plads til begge dele ? Er det sådan noget
> personlig du har mod søgemaskinerne ?
>
> --
> Mvh Max

Prøv at ulejlige dig med at læse hvad jeg skriver, istedet for at tage
sætninger ud af kontekst. Jeg er IKKE, gentager IKKE ude i en religionskrig
omkring søgemaskiner contra usenet. Jeg synes bare det er ufrugtbart når
folk i nyhedsgrupper besvarer indlæg med "brug Google". Når jeg snakker med
folk i virkeligheden, siger jeg heller ikke "gå på biblioteket" hvergang jeg
bliver spurgt om noget.Tænk hvis enhver Google-søgning resulterede i et
"Prøv en nyhedsgruppe"-svar.
Usenet og søgemaskiner er to forskellige ting med forskellige formål. Og de
supplerer hinanden fint.

Anders(der har sagt sit sidste ord i denne sag)

Fra : Max

Dato : 23-08-08 15:57

Hej Anders

> Usenet og søgemaskiner er to forskellige ting med forskellige formål.
> Og de supplerer hinanden fint.

Præcist, så lad dem det.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-08-08 08:02

Harry Lund <hcnl@mail.dk> writes:

> jeg er interesseret i opskrifter / oplysninger om denne fisk til spisning.

Sidst vi fik pangasius marinerede jeg fileterne i en
soya/hvidløg/ingefærmarinade, bagte dem i ovnen og serverede dem til
nudler og grøntsager i wok. Jeg har også skåret dem i mindre stykker,
paneret dem i rasp med lidt citronsaft og spist dem med nye kartofler,
gulerodssalat og remouladedressing.

> Den findes vist nok også som akvariefisk.

Taget størrelsen på sådan en filet i betragtning, så skal det vist
være noget af et akvarie!

En hurtig læsning på nettet, viser at sådan en fisk bliver op mod 130
cm.

Mvh Trine

Fra : Max

Dato : 20-08-08 12:00

Hej Trine

> Taget størrelsen på sådan en filet i betragtning, så skal det vist
> være noget af et akvarie!

Fisk vokser så de passer til omgivelserne, så det kan sagtens være
akvariefisk, f.eks. guldfisk kan sagtens kommer over de 3 kg hvis
betingelserne er rette, men i et lille bassin bliver de ved med at
være små.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 20-08-08 11:58

Hej Harry

> jeg er interesseret i opskrifter / oplysninger om denne fisk til

En af supremarkedskæderne har for nylig lavet en lille bog med
opskrifter på netop denne fisk, kan desværre ikke lige huske
hvilken kæde det var.

--
Mvh Max

Fra : Torben Madsen

Dato : 20-08-08 15:15

Hej Max, mf.

Det er Netto som man kunne købe den i.
Jeg vil dog lige indskyde en lille bemærkning, den fisk bliver opdrattet i
nogle store dambrug hvor de bliver presset frem fx er de nød til at anvende
store mængder pencelin for at få dem til at overleve. Produktionen minder
meget om den måde de laver kæmpetiger rejer.
mvh
torben

Fra : Max

Dato : 20-08-08 15:48

Hej Torben

> Jeg vil dog lige indskyde en lille bemærkning, den fisk bliver

Jeg vil nu heller ikke spise den, den er for kedelig, selv
af en fisk at være.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-08-08 19:47

> Hej Torben

> Jeg vil nu heller ikke spise den, den er for kedelig, selv
> af en fisk at være.

Man kunne fristes til at sige at det er en fisk der passer til dem der ikke
kan lide fisk
Jeg vil hellere have en frisk skrubbe, nøgleordet er frisk og det er
desværre det der kan være problemet her i landet.
I Kina oplevede jeg et fisketorv der fyldte en gade på over en kilometers
længde hvor langt de fleste fisk var friske. (kiggede på øjnene)

Steen.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 20-08-08 18:02

"Torben Madsen" <torben.madsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anvende store mængder pencelin for at få dem til at overleve. Produktionen
> minder meget om den måde de laver kæmpetiger rejer.

Ja, de er beskæmmende at i et land, der priser sig af at have nogle af
verdens bedste spisefisk, skal det være så besværligt for almindelige
forbrugere at få fat i dem. Men allevegne kan man købe pangasius og
ferskvandsfisk fra afrikanske søer. Sørgeligt.

Anders
http://spisdrik.blogspot.com
http://oproerframaven.wordpress.com

Fra : Henrik

Dato : 21-08-08 08:29

Pangasius er fiskens latinske navn. Dens danske navn er sutchi hajmalle.Nu
er der jo mange dambrug ude i Asien.
Så det er vel store ord at bruge, at påstå at alle dambrug anvender
penicilin. SÅ vidt jeg er orienteret, holdes fisken i bur under nogle store
pramme, der sejler mellem de forskellige fabrikker, der er placeret op langs
en flod. Så er det vel lidt dumt at anvende penicilin?
Venlig hilsen
Henrik

Fra : Torben Madsen

Dato : 21-08-08 20:59

Hej Henrik
Jeg kan oplyse dig om at en af mine gode venner som er biolog, har været der
ud et år for at være med til at lære dem at producere på en for miljøet
skånsom måde.
Mange stæder gør man det at der bliver gravet en stor dam ved siden af en
flod, så man kan få ledt frisk vand ind igennem dammen. Her opdrætter man så
fisk, efterhånden som det begynder at knibe med pladsen så begynder der også
at opstå sundheds problemer i fiskebestanden, så bliver der fodret med
foderpiller som indeholder penicillin.
mvh
torben

Fra : Henrik

Dato : 22-08-08 08:05

Jamen det tror jeg på kan lade sig gøre. Der er mange lande som producere
disse fisk.. Hvert område udnyttes sikkert på forskelige måder. Jeg har
siddet med analyser på Pangasius. Analyser som er udført i Danmark. De har
mig bekendt ikke vist indhold af penicilin, ligesom den liste af forbudte
stoffer der findes heller ikke har været overskredet med et ulovligt
indhold. Der findes heller ikke hjemkaldelser på Fødevareministeriets
hjemmeside, så det kan enten tyde på, at der ikke er produkter i Danmark
eller at frekvensen for undersøgelserne er for lav. Finder man stoffer i et
produkt, får virksomheden taget sin licens til at sælge til EU. Indenfor EU
findes der dog jævnligt tilfælde, hvor produkter tilbagekaldes pga
ovennævnte stoffer, dog ikke penicilin.
Venligts Henrik

Fra : Inger D.

Dato : 20-08-08 17:31

> jeg er interesseret i opskrifter / oplysninger om denne fisk til spisning.

Vi spiser jævnligt pangasius, og det er en meget nem fisk at tilberede.
Den kan bruges til det meste, hvor man har brug for en mildtsmagende fisk,
der er fast i kødet, og den bliver ikke tør.
Jeg har bl.a. brugt den i tærte, i gryderetter, i stegeso med grøntsager,
paneret og stegt på panden og i wokretter. Den bedste opskrift med denne
fisk er dog fiskeruller med spinat:

2 hvide fiskefiletter - jeg filetterer dem, hvis de er meget tykke

100 g. feta
100 g. spinat - jeg bruger normalt optøet, men den originale opskrift lød på
frisk finthakket
Salt og peber
1 spsk citronsaft

Rør alt, undtagen fisk, sammen.
Smør massen på fiskefiletterne, og rul dem. Luk med en tandstik eller to.
Pak rullerne ind i bage- eller sølvpapir, eller dæk fadet til, og bag i 15 -
20 min. ved 200 grader.
Smager godt serveret med kogt broccoli og halve bagte kartofler.

Held og lykke med eksperimenterne. Hvis du finder noget særligt godt, må du
endelig skrive.

Inger

Fra : Kurt Lund

Dato : 23-08-08 00:47

Harry Lund wrote:
> Goddag NG,
> jeg er interesseret i opskrifter / oplysninger om denne fisk til
> spisning. Den findes vist nok også som akvariefisk.

Som det er nævnt andetsteds i tråden er der udgivet en bog om fisken. Den er
af forlaget lagt online som PDF-fil og kan hentes her :
http://www.butlers-choice.com/files/Pangasius_recipes.PDF

--
Kurt Lund