Aftensmad over bål
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-08-08 21:27

De sidste dage har vejret indbudt til bålhygge, så aftensmaden er
blevet lavet over bål.

I går var aftensmaden kartofler fra en kartoffelplante, et rødløg og
en mugfuld skiveskårne porrer svitset i en smule margarine. Så smed
jeg en halv liter vand i sammen med to kviste timian, tre store
løvstikkeblade og noget salt. Det kogte en tre kvarters tid og blev
til sidst jævnet med en teskefuld maizena rørt ud i en deciliter A38.
Dertil et par gode koteletter smidt på risten over gløderne. Der var
også et par majskolber, men de havde lagt for længe i køkkenet, så de
var tørre. Men hunden kunne godt lide dem. :)

I aften fik vi minestroneinspireret suppe: 1 porre, 1 løg, 1 pakke
bacon, 1 par hvidløgsfed, 2 gulerødder, kartoflerne fra en plante, 2
kviste rosmarin, 2 kviste timian, 2 løvstikkeblade, salt og noget
vand. Når det har kogt 1/2-1 time tilsættes 2 1/2 dl hakket tomat, det
koger videre et kvarters tid og smages evt. til. Det er altså god mad
- nemt, hurtigt og billigt. Se evt. et billede her:
http://trinekc.dk/blog/2008/08/18/endnu-en-dag-ved-balet/

Og rigtige babyer lugter altså af røg!

Mvh Trine

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-08-08 22:43

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> De sidste dage har vejret indbudt til bålhygge, så aftensmaden er
> blevet lavet over bål.

Jeg er altså misundelig. Har desværre ikke mulighed i den nuværende bolig.
Sjovtnok ikke et søgekriterie hos ejendomsmæglere: Bålplads.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 19-08-08 06:34

On 18 Aug 2008 21:42:44 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

>Jeg er altså misundelig. Har desværre ikke mulighed i den nuværende bolig.
>Sjovtnok ikke et søgekriterie hos ejendomsmæglere: Bålplads.

Ja, det er svært at slå mad lavet over bål!

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. På vej: Kamsteg &
rødkål).

Fra : Max

Dato : 19-08-08 06:53

Hej Kent

> Jeg er altså misundelig. Har desværre ikke mulighed i den nuværende
> bolig. Sjovtnok ikke et søgekriterie hos ejendomsmæglere: Bålplads.

Nok fordi at langt de fleste steder vil en sådan være ulovlig. Men man
kan jo købe en transportabel udgave af slagsen, oh må jeg anbefale
at hente den syd for grænsen da priserne dernede for sådan noget
er meget mere acceptabel.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-08 08:45

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Kent

> Nok fordi at langt de fleste steder vil en sådan være ulovlig.

Efter hvilke lov? Et almindeligt, lille bål til madlavning er ikke
nævnt som særlige former for afbrænding i "Bekendtgørelse om
brandværnsforanstaltninger ved afbrænding af halm, kvas, haveaffald og
bål m.v.", derfor er det kun §1 der påvirker retten til et lille
madlavningsbål:

§ 1. Enhver afbrænding i det fri skal foregå på en sådan måde, at
risikoen for, at ilden breder sig, at personskade finder sted, og at
store værdier ødelægges, formindskes mest muligt samt således, at der
sikres forsvarlige rednings- og slukningsmuligheder.

Stk. 2. Afbrændingen må ikke ved røg eller på anden måde være til
væsentlig ulempe for omgivelserne, herunder vej- og lufttrafikken.
Ved afbrændingen må luftledninger og ledningsmaster ikke udsættes
for væsentlig varmepåvirkning.

Mvh Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-08 08:39

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> writes:

> Jeg er altså misundelig. Har desværre ikke mulighed i den nuværende bolig.
> Sjovtnok ikke et søgekriterie hos ejendomsmæglere: Bålplads.

Man kan komme rigtig langt med en bålgryde, evt. bare en stor gammel
støbejernsgryde, og så et treben. Det er efterhånden sjældent at vi
har bål udenfor gryden.

Mvh Trine

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-08-08 13:01

> Man kan komme rigtig langt med en bålgryde, evt. bare en stor gammel
> støbejernsgryde, og så et treben. Det er efterhånden sjældent at vi
> har bål udenfor gryden.

Tror sgutte de andre beboere i ejendommen bryder sig om at jeg tænder bål i
opgangen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-08-08 13:14

Kent Oldhøj wrote:
> Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Tror sgutte de andre beboere i ejendommen bryder sig om at jeg tænder
> bål i opgangen

Den eneste bolig som er egnet til indendørs bål, er en teepee. Ellers må
du gøre det udendørs.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-08 13:20

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> writes:

> Tror sgutte de andre beboere i ejendommen bryder sig om at jeg tænder bål i
> opgangen

Godt argument. :)

Generelt skal man passe på med den slags. Som nu de idioter, der tager
grillen med ind i stuen!

Mvh Trine, som måtte tilbringe et døgn på sygehuset sammen med sin to
måneder gamle datter med kulilteforgiftning. Der havde været en
varmebro i skorstenen og kombineret med uheldige vindforhold var det
altså gået galt.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-08 13:34

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> måneder gamle datter med kulilteforgiftning. Der havde været en
> varmebro i skorstenen og kombineret med uheldige vindforhold var det

Kan kun være enig med dig.
En genbo og en kammerat grillede på altanen - det var d. 1 maj - og da det
blev køligt lukkede de altan-vinduerne (Det er en "indendørs" altan).
Næste morgen vågnede kammeraten, men havde det meget dårligt. For min genbo
var det for sent, han var død af kulilteforgiftning.
Så derfor, ingen grill indendøre, eller på altaner.....

Louise

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-08-08 06:25

On Aug 19, 2:19 pm, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> måneder gamle datter med kulilteforgiftning. Der havde været en
> varmebro i skorstenen og kombineret med uheldige vindforhold var det

Shock.
Ja det er en lumsk ting.
Det samme kan ske med allikereder, så når jeg tænker op i fyret sikrer
jeg mig altid at der er godt træk i.
Nu er der så en blæser på så det hjælper med til at gøre trækket godt.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....