Hvordan laver man rigtig iste ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-08-08 19:38

Hej gruppe,

Netop hjemkommet fra en tur til USA er jeg blevet meget begejstret for at
drikke usødet iste sammen med maden.
Jeg har selv prøvet at lave iste - men har ikke haft held til at lave noget
der smager som det jeg fik diverse restauranter i USA.
Er der nogen her som har et hint ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Sebastian

Dato : 18-08-08 21:06

Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg har selv prøvet at lave iste - men har ikke haft held til at lave noget
> der smager som det jeg fik diverse restauranter i USA.
Du skal chokkøle din te.
Vælg en te efter eget smag. Et velassorteret tehus kan vejlede dig i
valg af te.
Tilbered en meget stærk infusion og hæld den over isterninger. Brug ca.
samme mængde insterninger som te.

citron og sødestoffer efter smag.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-08-08 20:51

> Du skal chokkøle din te.

Chockkøle ? - snakker vi da noget med at fylde teen i f.eks en metalkande og
så sætte den ned i koldt vand ?

> Tilbered en meget stærk infusion og hæld den over isterninger. Brug ca.
> samme mængde insterninger som te.

Jeg går ud fra at en infusion så bare er en portion meget stærk te, som så
bliver fortyndet af de smeltende isterninger ?

Jeg vil eksperimentere lidt med dine råd !

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Sebastian

Dato : 19-08-08 21:09

> [...]
> >

> Jeg går ud fra at en infusion så bare er en portion meget stærk te, som så
> bliver fortyndet af de smeltende isterninger ?
Yessss
vigtigt er bare at du chokkøler din te. Hvis du lader te afkøle ved
stuetemperatur har smagsstofferne tid til at samle sig i toppen og i
bunden. Resultatet smager grumt.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-08-08 23:51

thorfinn@ofir.dk (Sebastian) wrote in

> vigtigt er bare at du chokkøler din te. Hvis du lader te afkøle ved
> stuetemperatur har smagsstofferne tid til at samle sig i toppen og i
> bunden. Resultatet smager grumt.

Det giver mening. Må prøves snarest.

Fra : Emil

Dato : 20-08-08 00:36

"Kent Oldhøj" wrote:

>thorfinn@ofir.dk (Sebastian) wrote

>Det giver mening. Må prøves snarest.

Vi glæder os til at høre om dine erfaringer.

Fortæl også, hvorfor det giver mening, så vi har lidt at grine af.

m.v.h. Emil

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-08-08 21:12

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in

> Er der nogen her som har et hint ?

Iste er ret simpelt at lave: Te, sødemiddel og evt. lidt surhedsregulerende
i form af citron eller æblesaft. Så det handler nok mest om at
eksperimentere.

Vigtigst for isteens smag er naturligt nok selve teen. De fleste
foretrækker at teen er stærkere end til normal te.

Nogen indflydelse har også sødemidlet: Alm. sukker, rørsukker, honning i
forskellige afskygninger eller kunstige sødemidler.

Den færdige iste kan surhedsreguleres med f.eks citron eller æblesaft.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-08-08 20:53

> [...]
>
> Vigtigst for isteens smag er naturligt nok selve teen. De fleste
> foretrækker at teen er stærkere end til normal te.

Når jeg samler dine og Sebastians råd, så konkluderer jeg at jeg bare skal
lave en god stærk te, og så afkøle den hurtigt - jeg vil eksperimentere lidt
med det i weekenden.

mvh

Andreas M. Hansen