Ugegryde - igen, igen
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-08-08 14:59

Hej

Jeg havde en gang kyllingesuppe i fryseren, som blev lavet om til
blomkålssuppe og det fik vi så to dage i træk. Men hvor mange gange
kan man varme mad og servere det igen?

Min suppe nåede at blive serveret tre gange, og ugegryden er til fire
dage. Bakterier bliver naturligvis dræbt grundigt ved ordentlig
kogning, men hvad med andre skadelige ting?

Mvh Trine

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 18-08-08 10:05

On 18 Aug., 15:59, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Min suppe nåede at blive serveret tre gange, og ugegryden er til fire
> dage. Bakterier bliver naturligvis dræbt grundigt ved ordentlig
> kogning, men hvad med andre skadelige ting?

Som sagt stod ugegryden i det romerske køkken bare på komfuret og blev
kogt op hver dag. Det døde vi ikke af. Alligevel foretrækker jeg
køleskab, når jeg begiver mig ud i sådan noget, eller om vinteren
udendørs. Det handler vel om hurtig afkøling, skulle jeg tro. Hvis man
lader retten stå på komfuret en hel aften og rigtig lumre på komfuret,
opformeres der givetvis en del bakterier (hvoraf mange af dem så
bliver myrdet ved næste dags kogning). Men min generelle erfaring er
altså, at 4-5 gange kan man roligt genopvarme en ret, men mammas gryde
var jo også uden følsomme ingredienser som f.eks. mælkeprodukter og
æg. Jeg ved ikke om sådan nogle vil gøre en forskel...

Dit spørgsmål får mig til at savne -V-... er han slet ikke på news
mere?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 18-08-08 17:51

On Mon, 18 Aug 2008 15:59:04 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg havde en gang kyllingesuppe i fryseren, som blev lavet om til
>blomkålssuppe og det fik vi så to dage i træk. Men hvor mange gange
>kan man varme mad og servere det igen?

Jeg har tænkt den samme tanke. Og er som du lidt i tvivl, om hvor
grænsen går mellem hysterie og sund fornuft.

Ifm. med min seneste opskrift har jeg skrevet:

"Jeg tror, det er en god idé ikke dagligt at skumme gryden for fedt.
Fedtet vil så lægge sig som et beskyttede lag over kød & bouillon -- a
la i den klassiske confit de canard, som jo kan holde sig længe ved
både stue- og køleskabstemperatur, hvis glas og fedtlåg ellers slutter
100% tæt."

Som Edelvang skriver senere i tråden, så handler det om hurtig
nedkøling. Jordbakterier fra fx persillestilke burde elimineres ved
kogning og genkogning.

Svampespore er en anden sag.

Fonden har jeg kogt godt igennem og hældt på atamonskyllede glas.

Emil? Nogle inputs?

---
Mvh.
Kasper
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Emil

Dato : 19-08-08 22:25

Kasper Bergholt wrote:

>Emil? Nogle inputs?

Gode råd kan være gode. Viden er bedre. Brug lidt tid på at læse
   Fakta om fødevarehygiejne - Bakterier:

<http://gl.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Publikationer/AlfabetiskListe.htm?Letter=F>
Hos mig er det første link på ovennævnte side.

Giv jer tid til at fordybe jer i nogle af de emner, som vedrører jeres
liv. Der er mange guldkorn iblandt al gyllen.

m.v.h. Emil

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 20-08-08 09:20

On Tue, 19 Aug 2008 23:25:03 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Giv jer tid til at fordybe jer i nogle af de emner, som vedrører jeres
>liv. Der er mange guldkorn iblandt al gyllen.

Tak for henvisningen -- og opfordringen til at tænke selv :)

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- choucroute på vej)

Fra : Emil

Dato : 20-08-08 23:47

Kasper Bergholt wrote:

>Tak for henvisningen -- og opfordringen til at tænke selv :)

Hehe. Jo, det gik for tjept. Beklager.

Jeg ville blot opfordre folk til at gå på opdagelse i pjeserne fra
Fødevarestyrelsen.
Jeg tror, mange vil kunne få fornøjelse af at læse nogle af dem. Der
er jo meget om kosten fra vugge til grav.
Problemet er nok, at det er lidt bøvlet at finde det, som har
interesse i et givet øjeblik.

m.v.h. Emil

Fra : Linde

Dato : 18-08-08 22:29

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> dage. Bakterier bliver naturligvis dræbt grundigt ved ordentlig
> kogning, men hvad med andre skadelige ting?

Holdes gryden under låg og opvarmes grundigt, og nedkøles hurtigt er der
ikke den store risiko. Problemet kan være, at der fra starten er
varmeresistente bakteriesporer fra grøntsager der når at opleve gryden som
et godt vækstmiljø under nedkølingen, og udvikler levedygtige bakterier og
dertil hørende affaldsstoffer. Noget andet er, hvis gryden står uden låg i
længere tid, så vil der falde luftbårne svampe/gærkim ned, der kan formere
sig, med eventuelle toksiner til følge. Kødbouillion er et af de bedste
vækstmedier for iltkrævende bakterier såvel som svampe og gær.

Opvarmning til kogepunktet vil dræbe 99-100% af de levedygtige celler, og
alle sygdomsbakterier, mens eventuelle sporer der er dannet vil overleve.
Derfor anbefaler man hurtig nedkøling, dvs. max 3 timer fra 65 til 5-10
grader. Men alt det er jo rent teoretisk. Almindelig fornuftig omgang burde
være godt nok...og så naturligvis syn-lugt-smag på det.

Mvh
Linde