Ugegryde-eksperimentet, kapitel 1
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 17-08-08 20:55

Kære gruppe!

Inspireret af Edelvangs mammas sugogryde gik jeg i onsdags i gang med
at koge suppe. Første kapitel er nu klar til læsning. Kalvecuvette
pocheret/braiseret i suppe på okseskank, oksekraftben og grønt +
hvidvin.

Edelvang, jeg har citeret dig, hvilket jeg håber er ok. Hvis ikke, så
fjerner jeg naturligvis linket.

Ugegryde-eksperimentet, kapitel 1 - kalvecuvette med asparges &
kartofler og sauce på braseringslage + geranium og økologisk smør

http://www.bergholt.net/mad_til_en_uge.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 18-08-08 03:05

On 17 Aug., 21:55, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> Edelvang, jeg har citeret dig, hvilket jeg håber er ok. Hvis ikke, så
> fjerner jeg naturligvis linket.

Hehe, det er helt ok, jeg er helt beæret :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 18-08-08 11:32

On Mon, 18 Aug 2008 02:05:28 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

>Hehe, det er helt ok, jeg er helt beæret :)

Jamen, nu bli'r jeg jo nærmest helt beæret! :)

& tak!

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter - på vej - braiseret
kalvecuvette med bouillonkartofler & rygeostcreme)

Fra : Marianne

Dato : 18-08-08 12:00

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> Kære gruppe!
>
> Inspireret af Edelvangs mammas sugogryde gik jeg i onsdags i gang med
> at koge suppe. Første kapitel er nu klar til læsning.

Ihh - hvor er det SKØNT, at du gider eksperimentere og dele dine opskrifter!
Jeg vil bestemt følge dine vejledninger om en 4-5 dages tid. Husker jeg det,
vil jeg også forsøge at sætte økonomi på.

Min/vores første spare-uge endte på en samlet udgift, der lå 6 kr (!!!)
lavere end ugen før. Og det er altså overhovedet ikke nok.

mvh
Marianne

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 18-08-08 15:05

On Mon, 18 Aug 2008 12:59:49 +0200, "Marianne" <handel@lundbak.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg vil bestemt følge dine vejledninger om en 4-5 dages tid. Husker jeg det,
>vil jeg også forsøge at sætte økonomi på.

Jeg siger mange tak for positiv feedback! Den slags er altid dejligt.
Hvis du under arbejdet med nogle af opskrifterne støder på
inkonsistenser eller uklarheder, så sig endelig til, så retter jeg til
og ind.

Der er selvfølgelig mulighed for at gøre retterne mere eller mindre
billige -- og/eller komplicerede. Udskift fx hvidvinen med
selvproduceret æblemost eller æbleeddikke. Drop aspargesne og brug
noget, der produceres og sælges lokalt. Skorzonnerrødder, når det er
sæson for dem, eller hvad ved jeg.

I dag koger jeg fond på resten af gryden og bruger resterende
kødstykker, som nærmest har nået en rillettes-agtig konsistens, sammen
med kryddermedister i en chocroute-ret. Jeg er spændt på at se, hvad
gæsterne siger til flæsk, pølse og kål.

Det bli'r lidt i stil med den her opskrift:

http://www.bergholt.net/choucroute_med_roeget_flaesk_poelser_braiseret_andelaar_sennep_og_persille_kerala_kartofler.html

Hvilket minder mig om -- andelår. Køb dem i hobetal frosne og braisér
dem natten over ved 90 grader (efter at have saltet dem godt i ca. 24
timer). Så har du en himmelsk fond til jul -- og masser af billigt kød
med en sindssyg velsmag. De kan fryses eller "pakkes ind" i andefedt
og holde lang, lang tid i køleskab.

Inspiration her:

http://www.bergholt.net/braiserede_andelaar_med_ovnbagt_selleri_persillerod_kraftig_roedvinssauce.html

>Min/vores første spare-uge endte på en samlet udgift, der lå 6 kr (!!!)
>lavere end ugen før. Og det er altså overhovedet ikke nok.

Nej, det kan jeg godt se. Særligt, hvis man føler, at man decideret
sparer. Ugegryden har indtil videre været en rigtig god oplevelse.
Ikke så meget på grund af prisen, det har været en sekundær parameter
for mig, men mere fordi det faktisk er nemt at lave mad med en
virkelig solid grundsmag. -- og så går det hurtigt sammenlignet med
sammenlagt tid på at handle "fine" udskæringer og tilbehør hver dag,
hvad jeg/vi som storbymennesker har en tenden til.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Nyt: Braiseret kalvecuvette med
bouillonkartofler og rygeostcreme)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 18-08-08 15:23

On 18 Aug., 12:59, "Marianne" <han...@lundbak.dk> wrote:

> Min/vores første spare-uge endte på en samlet udgift, der lå 6 kr (!!!)
> lavere end ugen før. Og det er altså overhovedet ikke nok.

Hvad gjorde du?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Marianne

Dato : 18-08-08 23:53

>Hvad gjorde du?

Jeg gjorde flere ting, som jeg *troede* ville nedbringe udgifterne lidt. Men
det er små skridt, hvor der givetvis er plads til forbedringer.

Først og fremmest prøvede jeg at tænke mad til flere dage. Fx købte jeg en
dag en stor kylling - endda på tilbud - og den ene dag spiste vi kylling og
en følgende dag kom kyllingeresterne i en tærte. Kartoflerne til lavede jeg
en stor portion af - en dag til alm kartofler, næste til brase-.

Har lavet 3 tærter: Quiche Lorraine og en kartoffeltærte (som smagte skønt).
Men der skal - udover kartofler - bacon i, og det er ikke billigt. Spinat-
og laksetærter har vi også lavet.

En dag med pizzaer: En med tomat & ansjoser, en med kartofler og timian, en
med pesto og en med tomat og mozarella.

Undervejs i ugen fandt jeg ud af, at æg, som normalt koster 24 kr/6 stk
koster 35 kr/12 stk. Jeg har aldrig købt mere end 6 stk ad gangen.

Pastaideen til forret har jeg brugt 2 gange: Med tomatsauce efter Jamie
Oliver og med pesto. Løgsuppe een gang. Fint nok, men osten koster.

Vi har spist kartofler 3-4 gange i løbet af ugen. Fra en 2 kgs pose. Plejer
altid at købe bakker af de små Mallorca-kartofler.

Økonomiprojektet er ikke lykkedes så godt i denne uge, men alligevel:

- Har fået brugt ting op bedre end før
- Har fundet billigere opskrifter frem, men er ikke helt lykkedes med også
at købe ingredienserne billigere
- Mine to børn - 8 og 11 år - skal være med til en maddag hver pr uge. Det
er gået fint! De var hhv på pizza-holdet og på tærteholdet

Næste uge har jeg torskefileter med hjem fra Bornholm til kr 40.-/kg. (mod
fiskehandlerens kr 89.-/halvkilo) Og har planer om 1) Paëlla, 2)
Porre-kartoffelsuppe med hjemmebagt brød (koster dyrt i ostemadder omkring
kl 22), 3) Torskefad a la Oliver, 4) Noget med bagte kartofler, 5) Risotto
.... og så skal jeg i weekenden planlægge sugo-gryden

mvh
Marianne

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 19-08-08 06:29

On Tue, 19 Aug 2008 00:53:09 +0200, "Marianne" <handel@lundbak.dk>
wrote:

>Har lavet 3 tærter: Quiche Lorraine og en kartoffeltærte (som smagte skønt).
>Men der skal - udover kartofler - bacon i, og det er ikke billigt. Spinat-
>og laksetærter har vi også lavet.

Køber du bacon i de "flade pakker" med strimler? I så fald kan der
spares lidt - og fås en bedre vare - hvis du køber hele stykker.
Aalbæk har en tørsaltet bacon, som af og til fås på tilbud. Her i
huset kan sådan et stykke på 150-200 gram virkelig række til mange
dage og retter. Fedt- og vandniveauet er et helt andet end i de tynde
skiver.

Føtex har også nogle hele stykker, jeg ved ikke, hvor godt det er. En
lokals slagters udgave kunne også være en mulighed.

>En dag med pizzaer: En med tomat & ansjoser, en med kartofler og timian, en
>med pesto og en med tomat og mozarella.

Uhm!

> [...]
>- Mine to børn - 8 og 11 år - skal være med til en maddag hver pr uge. Det
>er gået fint! De var hhv på pizza-holdet og på tærteholdet

At spare bare lidt samtidig med at ovenstående opnås, det er da ikke
så tosset!

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Kamsteg med hjemmelavet rødkål)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 19-08-08 04:51

On 19 Aug., 00:53, "Marianne" <han...@lundbak.dk> wrote:

> Har lavet 3 tærter: Quiche Lorraine og en kartoffeltærte (som smagte skønt).
> Men der skal - udover kartofler - bacon i, og det er ikke billigt.

Jeg vil ligesom Kasper sige, at jeg altid har en stor humpel bacon fra
slagteren liggende i køleren. Den koster typisk 50-60 kroner, men
holder "evigt". Det samme med parmiggianoen. Det virker dyrt at købe,
men det holder godt nok længe.

> Spinat-
> og laksetærter har vi også lavet.

Når man laver tærter, kan man få kød/fisk til at strække uhyre langt.
Et enkelt lille stykke laks kan sagtens være nok til 4 personer og
koster måske 20 kroner hos en fiskehandler.

> En dag med pizzaer: En med tomat & ansjoser, en med kartofler og timian, en
> med pesto og en med tomat og mozarella.

Pizza og andet bagværk er billigt i længden, men ikke i første indkøb.
Hvis man ikke er vant til at bage, kan det virke dyrt med al den mel,
olie og måske andre ingredienser.. Men det strækker, der er bare om at
få det brugt.

> Undervejs i ugen fandt jeg ud af, at æg, som normalt koster 24 kr/6 stk
> koster 35 kr/12 stk. Jeg har aldrig købt mere end 6 stk ad gangen.

Det er så et sted, hvor jeg sjældent sparer, idet jeg altid køber
økologiske æg. Men naturligvis giver 12 stk. en billigere stykpris, og
æg holder stort set evigt.

> Pastaideen til forret har jeg brugt 2 gange: Med tomatsauce efter Jamie
> Oliver og med pesto. Løgsuppe een gang. Fint nok, men osten koster.

Igen: Få det til at strække. Emmenthaler er dyrt, men et stykke kan
give løgsuppe mange gange, og ost holder sig fint i køleskab og kan
endog fryses.

> Vi har spist kartofler 3-4 gange i løbet af ugen. Fra en 2 kgs pose. Plejer
> altid at købe bakker af de små Mallorca-kartofler.

Ja, puha, mage til kilopris på kartofler skal man lede længe efter. Få
dem ud af dit liv. I øvrigt smager "nye" kartofler med masser af
fugtig jord på meget bedre, og arbejdet bliver ikke uoverskueligt af
den grund.

> [...]
> - Mine to børn - 8 og 11  år - skal være med til en maddag hver pr uge. Det
> er gået fint! De var hhv på pizza-holdet og på tærteholdet

Det lyder rigtig godt!

Og tænk på, at varieret ikke nødvendigvis betyder 5 slags grønsager
hver dag. I Rom deler familien typisk et hoved blomkål den ene dag, to
fennikler den næste osv.. Grønsager er efterhånden meget dyre i
daglighandlen, og hvis man kun får spist det halve, sætter man mange
penge til. Find lækre tilberedningsmetoder på de enkelte grønsager,
der får dem til at fremstå som en lækker ret i sig selv (jeg uddeler
gerne tips fra mammas køkken), så bliver det ikke kedeligt at få en
tallerken "kun" med en kødbolle og en spandfuld broccoli.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-08 11:57

edelvang@gmail.com writes:

> (jeg uddeler gerne tips fra mammas køkken)

Bare fyr løs! Ideer til squash modtages gerne. :)

Mvh Trine

Fra : Marianne

Dato : 19-08-08 12:26

> Bare fyr løs! Ideer til squash modtages gerne. :)

Jaaah - og ideer til fennikel og blomkål ligeså!

mvh
marianne

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 20-08-08 00:13

On 19 Aug., 12:57, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Bare fyr løs! Ideer til squash modtages gerne. :)

Ja, vi vælter også i dem for tiden :)

Men mamma brugte kun blomsterne, som blev fyldt med fars eller
mozzarella og ansjoser, dyppet i mel og friturestegt. En anden
mulighed er at friturestege dem "som de er". Det smager fantastisk.

Når jeg tænker nærmere over det, har jeg faktisk aldrig fået squash i
Rom. Underligt, når man alle vegne serverer blomsterne... Måske man
tager blomsterne så tidligt, at "frugten" ikke udvikler sig? Nogen
eksperter?

Fennikel skæres i fine skiver og lægges på fad. God olivenolie (mamma
havde, for at det ikke skal være løgn, sin egen olivenlund, så hendes
olie var hjemmelavet) og citronsaft dryppes over, og der krydres
sparsomt med salt og rigeligt med peber. "Fimrehårene" som pynt. Det
smager vidunderligt.

I Rom spiser man en krydsningsart af blomkål og broccoli, den fås
undertiden herhjemme under navnet "romanesco". I Rom kaldes den blot
for "broccoli". Begge de danske kålformer kan dog tilberedes på denne
måde: Plukkes/skæres i mundrette bider og dampes let og dryppes godt
af. Steges herefter i olivenolie sammen med en god håndfuld rasp.
Krydres med rigeligt salt, peber, en anelse sukker og en hætte
hvidvinseddike. Rasp er noget, romere elsker at tilsætte
grønsagsretter, og i turistfældeversionen bliver det ofte klamt, fordi
retterne tilberedes først på dagen og bare står hen, så raspen bliver
kold og grødet. Når det er er frisklavet, fungerer det dog rigtig
godt.

Grønne bønner vendes blot i (meget lidt) olie og hvidvinseddike og
krydres med salt og peber.

Røde peberfrugter brankes af og pilles, hvorefter de skæres i skiver
på langs (pas på, de er dæleme varme indeni). Skiverne sauteres ved
middelvarme i olivenolie, som først, meget forsigtigt, har stegt et
par fed hvidløg snittet fint. Efter ca. 5 minutter tilsættes lidt
balsamisk eddike (nogen foretrækker rød, andre hvid), salt og peber.
Mamma tilsatte også store, sorte oliven, som hun kort forinden
udstenede. Det var en luksusgrønsagsret.

Luksuriøst er også de ægte romerske artiskokker, som i mammas version
blev lavet sådan: Artiskokken skæres igennem ca. midt på blomsten, og
den øverste del kasseres. Benet bevares, men "skrælles" ind, til det
ikke længere er trævlet. De yderste blade på resten af blomsten
fjernes, indtil artiskokken ser omtrent sådan ud
http://static.flickr.com/113/303356462_30003970e2.jpg (det er svært at
forklare). midten af blomsten (med trådene) fjernes og der stoppes et
fed hvidløg og hakket persille blandet med salt og peber ned i. De
steges i en gryde med olie under låg ved middelvarme indtil de er
møre. Andre romere kræver hvidvin og mynteblade, det brugte mamma
ikke.

Kartofler skrælles og skæres i tern på størrelse med spilleterninger.
Saltes og steges gyldne ved 200 grader i ovnen (hvis man er romer
steges de med decilitervis af olivenolie, dette kan dog udelades).

Nu skal ungen i vuggestue, hvis jeg husker det, kommer der også en
opskrift på aubergine, der er helt fænomenal.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 20-08-08 09:19

On Tue, 19 Aug 2008 23:12:58 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

> [...]

>olie var hjemmelavet) og citronsaft dryppes over, og der krydres
>sparsomt med salt og rigeligt med peber. "Fimrehårene" som pynt. Det

Det er skægt -- jeg er igennem et par eksperimenter nået frem til den
nøjagtig samme opskrift som Mamma. Med fimrehår, olivenolie, lidt
salt og godt med groftkværnet peber.

Fra opskrift på culotte med aligot:

"Fenniklerne skæres i meget fine skiver. Bred ud på et fad og stænk
med olivenolie, lidt citronsaft eller hvidvinseddike - og kværn god
peber over."

http://www.bergholt.net/culotte_af_ungkvaeg_med_aligot_baconboenner_cherrytomater_og_fennikelsalat.html

Pudsigt.

>Grønne bønner vendes blot i (meget lidt) olie og hvidvinseddike og
>krydres med salt og peber.

Grønne bønner og hvidvinseddike hæver hinanden, helt klart. Overvej
evt. også lidt finthakket skalotteløg og en anelse smør. Det danner
nærmest en beurre blanc-agtig sauce. Måske også lidt fintskivet
hvidløg (italiensk/spansk, helst ikke kinesisk).

Kan evt. også drysses med lidt af den gode røgede flæsk, vi talte om i
går, der er stegt sprødt i små bitte tern. Men det ville de nok ikke
gøre i Rom ;)

>Kartofler skrælles og skæres i tern på størrelse med spilleterninger.
>Saltes og steges gyldne ved 200 grader i ovnen (hvis man er romer
>steges de med decilitervis af olivenolie, dette kan dog udelades).

Lyder rigtig godt. En 1/3 andefedt eller ufiltreret rapsolie + lidt
citron står sig også godt til kartoflerne, synes jeg. Evt. diverse
friske krydderurter henover til slut.

Lige en anden grøntsagsidé, der faldt mig ind.

Knoldselleri stegt i ovn i store stykker. Gerne med lidt andefedt.
Yngste her i huset på 10 måneder er helt pjattet med det. Krydret med
salt, peber, timian.

a la de her stykker selleri:

http://www.bergholt.net/koteletter_med_confiteret_selleri_kartoffel_og_portobello.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- på vej: choucroute
med flæsk, okse & persillekartofler)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 20-08-08 09:07

On 20 Aug., 10:18, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> Det er skægt -- jeg er igennem et par eksperimenter nået frem til den
> nøjagtig samme  opskrift som Mamma.

> http://www.bergholt.net/culotte_af_ungkvaeg_med_aligot_baconboenner_c...

> Pudsigt.

Opskriften er nu ikke mammas alene, sådan spiser "alle" romere
fennikel. Du er kommet frem til det selv, romerne har givetvis brugt
noget tid på det. Men det er karakteristisk for det romerske køkken:
Få ingredienser, der får det bedste frem i hinanden. Havde jeg et par
millioner, ville jeg starte et ægte romersk trattoria i kbh. Der
findes masser, der har sagt, de har gjort det, men jeg har aldrig set
noget, der bare ligner.

> [...]
> nærmest en beurre blanc-agtig sauce. Måske også lidt fintskivet
> hvidløg (italiensk/spansk, helst ikke kinesisk).

Ja, sådan laver jeg også ofte bønner. Men nu var det mamma, der fik
lov til at tale :)

> Kan evt. også drysses med lidt af den gode røgede flæsk, vi talte om i
> går, der er stegt sprødt i små bitte tern. Men det ville de nok ikke
> gøre i Rom ;)

Sikkert ikke, men derfor kan vi jo godt :)

> Lyder rigtig godt. En 1/3 andefedt eller ufiltreret rapsolie + lidt
> citron står sig også godt til kartoflerne, synes jeg. Evt. diverse
> friske krydderurter henover til slut.

Lyder mere fransk, men bestemt meget lækkert.

> [...]
>
> Knoldselleri stegt i ovn i store stykker. Gerne med lidt andefedt.
> Yngste her i huset på 10 måneder er helt pjattet med det. Krydret med

Lyder godt. Vores søn er 11 måneder, og han er absolut (heldigvis)
altædende, men for tiden foretrækker han mors asiatiske ting med
masser af karry og/eller chili. Han slikker skålen :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-08-08 10:30

edelvang@gmail.com wrote:

> Havde jeg et par
> millioner, ville jeg starte et ægte romersk trattoria i kbh. Der
> findes masser, der har sagt, de har gjort det, men jeg har aldrig set
> noget, der bare ligner.

Ham her er den der kommer tættest på efter min mening:

http://ibyen.dk/restauranter/kokkehuer-billigt/article423476.ece

Bordbestilling er nødvendig.

Ebbe

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 21-08-08 08:30

On 21 Aug., 11:29, "Ebbe Kristensen" <e...@ekologic.dk> wrote:

> Ham her er den der kommer tættest på efter min mening:

> http://ibyen.dk/restauranter/kokkehuer-billigt/article423476.ece

Ja, det er på mange måder "lige ved og næsten". Men jeg savner stadig
endnu mere klassiske retter (f.eks. et scaloppine-kort, som mange
romerske steder kører med) og seconda'er uden tilbehør som standard.
Men en klar holdning til prissætning er næsten det vigtigste. Og så
det der med at have en *god* husets vin, der ikke koster det store, og
som serveres i litermål :) - i dk er det som oftest det skammeligste
p**, der serveres, når man bestiller "en liter husets".

Mvh
Kevin Borbye Edelvang