Leverpostej
Fra : Morten Larsen

Dato : 17-08-08 05:51

Efter en skøn tur i Sønderjylland, fandt jeg ud af at leverpostej ikke blot
er "leverpostej"! Er der (gamle) egnsopskrifter som kan anbefales?

Personligt mener jeg jo at Stryhns skulle skamme sig!

På forhånd mange tak

/Morten, Kbh

Fra : Max

Dato : 17-08-08 07:32

Hej Morten

> Personligt mener jeg jo at Stryhns skulle skamme sig!

Hvis du nu undersøger de danske smagsløg, ja så opdager
du at leverpostej ikke må smage af lever og det retter
Stryhn sig efter.

Men her er en grundopskrift.

600 g lever
400 g spæk
150 g mel
100 g margarine
8 dl mælk
3 løg
4 æg
5 tsk salt
2 tsk peber
Margarine, mel og mælk bages op. Lever, spæk, revet løg,
æg og krydderier blandes sammen, opbagningen røres i og
farsen hældes i 8 små forme.
Bages ved 180° ca. 1 time (i vandbad).

Mange bruger bl.a. ansjoser som smagsforstærker og salt-
erstatning, man kan også variere levertypen og så vidre.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-08-08 09:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Bages ved 180° ca. 1 time (i vandbad).
>
> Mange bruger bl.a. ansjoser som smagsforstærker og salt-
> erstatning, man kan også variere levertypen og så vidre.

Min svigermor bruger tørret løvstikke som krydderi og bager ikke i
vandbad. Men jeg synes hendes leverpostej er rigtig god.

Mvh Trine

Fra : Ralph

Dato : 17-08-08 11:45

> [...]
>
> Mange bruger bl.a. ansjoser som smagsforstærker og salt-
> erstatning, man kan også variere levertypen og så vidre.

Jeg halverer mængden af spæk, kommer så tilsvarende kogte kartofler i,
margerinen bliver erstattet af olivenolie, og så kunne jeg godt finde på af
komme 100-150 g. røget bacon i (igennem kødhakkeren)
Det der vandbad har jeg aldrig forstået - min mor gjorde det, men siden jeg
selv begyndte at lave leverpostej havde jeg simpelthen glemt det, og er så
blevet mindet om det for nyligt, efter at have lavet mindst 200 postejer
uden vandbad.

--
Ralph