Valg af vin.
Fra : Allan Møller

Dato : 16-08-08 22:02

Hej gruppe - kan i komme med nogen gode råd til valg af vin ?

Til en større fest skal der serveres 3 retters menu som består af :

Forret : Letrøget tunfiskfilet roulade med pighvar.

Hovedet : Dyreryg og oksefilet på buffet.

Dessert : Is, kage og frugt.

Både jeg selv og min kommende kone er fuldstændig uinteresseret i vin og
bryder os egentligt ikke om vin men meget heller et glas cola eller go' øl.
Nu er det bar sådan at der skal serveres vin til denne menu og vi aner
overhovedet ikke hvad vi skal vælge.
Derfor kunne vi godt bruge et par gode forslag til vine.

Derudover hvis nogen har en ide om hvilke mængder vi skal købe af hver.

Mvh. Allan

Fra : Intet Navn

Dato : 16-08-08 22:35

Allan Møller wrote:

> [...]
> Derfor kunne vi godt bruge et par gode forslag til vine.
>
> Derudover hvis nogen har en ide om hvilke mængder vi skal købe af hver.

Hvis I begge to selv er fuldstændig ligeglade med vin (og dermed ikke
sætter pris på evt. 'overskudsvin'), synes jeg at I burde begive jer
hen i nærmeste større supermarked (Superbest, Irma, Føtex/Bilka) og tale
med den lokale vinkyndige dér.

På dén måde kan I sandsynligvis få et fornfigt tilbud på hvid-, rød- og
dessertvin (vær ikke bange for at 'læne' jer lidt på vedkommende for at
få noget rabat!) og samtidig sikre jer at I kan returnere evt.
overskydende uåbnede flasker.

Nem one-stop shopping...

/claus

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 17-08-08 06:56

On Sat, 16 Aug 2008 23:35:05 +0200, Intet Navn wrote:

> [...]
> sætter pris på evt. 'overskudsvin'), synes jeg at I burde begive jer
> hen i nærmeste større supermarked (Superbest, Irma, Føtex/Bilka) og tale

Mon ikke chancen for at få vejledning af en vinkyndig er større hos
vinhandleren? Og de giver gerne samme service med returnering af
overskydende flasker o.s.v. Og så er det faktisk ikke så meget dyrere. Hvis
indkøbet skal være "billigt", kan de også klare det.
--
/ Mikkel

Fra : Fl. Baumann

Dato : 17-08-08 15:20

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i meddelelsen:
> Forret : Letrøget tunfiskfilet roulade med pighvar.

en fyldig og tør hvidvin... f.eks. en moden Chablis.

Fisk er typisk sarte i smagen og må ikke overdøves af kraftige og /eller
sødlige vine.
Du kan servere røde vine til fisk, f.eks. Bourgogne, men de skal være kølige
og uden megen syre.

> Hovedet : Dyreryg og oksefilet på buffet.

En kraftig(ere) rødvin fra med masser af tannin (syre) f.eks. fra Hermitage,
St.-Emilion, Barbera, Barolo...
Kødretter (din menu) er kraftige retter med kraftige og typisk fede saucer,
og det kræver en vin med masser af krop, der kan modsvare rettens tyngde.
Her nytter det ikke at servere små lette vine uden saft og kraft, da de
totalt overdøves af maden.

Jeg synes at du skal få nogle gode kraftige bajere fra et af vores mange
fine bryghuse som supplement til vinen.

> Dessert : Is, kage og frugt.

Vine med sødme... Muscat/Moscato, Portvine, Sauterne, Eiswine ell. lign.
Dessertvine skal typisk være sødlige/søde og til is og frugt gerne ikke for
kraftige.
Her, som hos de hvide vine, er det typisk en lidt dyrere fornøjelse end når
man køber røde vine... giv lidt ekstra og få en bedre vinoplevelse.

Jeg vover et skriv, vel vidende at det er rigtig svært at rådgive på skrift,
men som andre skrev, snak med din lokale vinhandler og få ham til at rådgive
dig med hans muligheder, tag det hjem og server det for gæstene... sørg for
at dine vine bliver serveret med de rette temperaturer...
--
fb