Vinspot -- Crozes-Hermitage
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-08-08 21:30

Kære gruppe!

Rhônevin står mit hjerte nær. Efter at have spist på auberge i
rhônedalen og drukket et par pichets på marsanne, rousanne for de
hvides vedkommende & syrah for de rødes vedkommende -- var jeg solgt.

Det var før euroens indførelse, og priserne og efterspørgelsen var en
anden. Jeg tror, en halvliter kostede omkring 50 kroner -- på
restaurant! Selvom tiderner og priserne er anderledes i dag, synes jeg
stadig, at det er muligt at få ægte value-for-money og terroir-typiske
vine --i fx i Crozes-Hermitage.

Senest har jeg smagt Alain Graillot, som i 1985 tog springet fra et
sikkert job i landbrugsindustrien. Den slags er jo nærmest subversisv
adfærd i et samfund som det franske! Men Graillot blev hurtigt
anerkendt som en dygtig producent af syrahvine. I dag har han
parceller i Crozes-Hermitage, Hermitage og Saint-Joseph.

Læs mere her:
http://www.bergholt.net/alain_graillot_crozes_hermitage_2006.html

- der er lidt om Graillot, Crozes, historien, vinene og forslag til
opskrifter der vil matche crozes-hermitage-vinene.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)