Egnet emballage til dåsetun?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-08-08 15:34

Jeg har, rent eksperimentelt, købt en dåse tun (en vand/salt-age).

Den skal opbevares ved stuetemperatur, 20-25 grader. Okay.

Efter åbning, 3 dage i køleskab. Okay.

Anvend egnet emballage. Hvad er det??? Er dåsen egnet emballage? Jeg
gætter på at jeg får spist halvdelen af tunen i første ombæring, og så
gemmer jeg resten i et døgns tid eller halvandet. Kan det bare ligge i
dåsen, i køleskabet? Hvis ikke, hvad for noget emballage er så egnet?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Bak

Dato : 15-08-08 15:57

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> gemmer jeg resten i et døgns tid eller halvandet. Kan det bare ligge i
> dåsen, i køleskabet? Hvis ikke, hvad for noget emballage er så egnet?

Dåsen i sig selv er vel god nok, men låget slutter jo ikke tæt efter at du
har åbnet det.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Nielsen

Dato : 15-08-08 16:25

> [...]
> gemmer jeg resten i et døgns tid eller halvandet. Kan det bare ligge i
> dåsen, i køleskabet? Hvis ikke, hvad for noget emballage er så egnet?

Det er noget med at ilten går i forbindelse med "noget" i metallet i dåsen
så den efter åbning ikke egner sig til opbevaring af tun (gælder også
torskerogn og makrel i tomat m.v.)

Det bør derfor omhældes i en anden beholder. Jeg plejer at bruge en eller
anden plasticdims som er købt som fødevareegnet.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 15-08-08 10:05

On 15 Aug., 17:25, "Nielsen" <ikkeno...@mail.dk> wrote:

> Det er noget med at ilten går i forbindelse med "noget" i metallet i dåsen
> så den efter åbning ikke egner sig til opbevaring af tun (gælder også
> torskerogn og makrel i tomat m.v.)

Ja, det gælder i det hele taget for dåsemad. Et andet problem er jo,
at dåsen ikke er tætsluttende, hvilket aldrig er godt i et køleskab,
medmindre man er rigtig god til at holde rent derinde.

> Det bør derfor omhældes i en anden beholder. Jeg plejer at bruge en eller
> anden plasticdims som er købt som fødevareegnet.

Jeg gør det samme. Tupperware eller supermarkedets billigere
efterligninger.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-08-08 18:36

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in news:48a593d5$0$90272
$14726298@news.sunsite.dk:

> Anvend egnet emballage. Hvad er det??? Er dåsen egnet emballage?

Egentlig ikke.

Dåser til fødevarer coates indvendigt for at forhindre migrering af
metaller til fødevarerne. Ved åbning brydes denne coating og der er risiko
for metalforgiftning.

Derfor bør man kassere dåsemad med metalsmag, da det indikerer brud på
coatingen, inden dåsen blev åbnet.

Man tager næppe skade af at opbevare en åben dåse tun i køleskab et par
dage inden man spiser den, men da metal som bekendt akkumuleres i kroppen
er det bestemt noget jeg ville tænke over hvis det skete oftere, eller
f.eks handlede om børn.