Smagenoter: Flor de Pingus 2002, 2003 & 20~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 13-08-08 21:32

Kære gruppe!

I weekenden var jeg så heldig at få lov at smage 3 årgange af Peter
Sissecks Ribera del duero-vin -- Flor de Pingus. Billeder,
producentinfo & smagenoter:

http://www.bergholt.net/flor_de_pingus_02_03_04.html

Hvad ville I kombinere vinene med? Nogle gode match?

Jeg mener, at en Vinpushers kogebog indeholder en ret kombineret til
en kraftig Ribera del Duero-vin, men jeg har glemt hvilken. Nogen der
husker bedre end jeg? Eller har bogen ved hånden?

---
Mvh.
Kasper Bergholt (Bergholts opskrifter)

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-08-08 18:50

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en kraftig Ribera del Duero-vin, men jeg har glemt hvilken. Nogen der
> husker bedre end jeg? Eller har bogen ved hånden?

Pingus og Lille Pingus er rigtigt fine vine. Jeres 2002 har givetvis haft
prop, hvis den lugtede værre dagen efter, proplugt bliver altid værre med
tid. jeg har selv oplevet problemet et par gange med netop 2002, så måske er
den ekstra ramt af inficerede propper.
Jeg synes vinene kalder på grillet kød af høj kvalitet, men ikke for
krydret. Grillede højrebsbøffer eller côte de beuf, med simpelt tilbehør fx
en salat med grønne bønner og sprødstegt parma eller ikke for kraftigt røget
bacon, og en ovnbagt kartoffel. Samspillet mellem vin og velsmagende oksekød
med grillaroma er i min bog lige i øjet.....

Anders
www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com
http://oproerframaven.wordpress.com/

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-08-08 13:43

On Thu, 14 Aug 2008 19:50:24 +0200, "Anders Halskov-Jensen"
<anders@vinkriiitiiiik.dk> wrote:

> [...]
>bacon, og en ovnbagt kartoffel. Samspillet mellem vin og velsmagende oksekød
>med grillaroma er i min bog lige i øjet.....

Gode bud! Tak for dem.

Apropos dine forslag læste jeg lige, at Sissecks Q2 Sardonia serveres
til helstegt oksehøjreb m. kartoffelgratin (v. Francis Cardeneau) ved
middagen til Årets ret-arrangementet.

Jeg ved godt druesammensætningen er en anden. Nu når jeg tænker lidt
over det, så har jegr tidligere fået Sardonia til langtidsbraiseret &
glaseret kalveskank på Restaurant Ensemble. Vinen gik godt i spænd med
de søde toner, der kommer som følgevirkning af den langsomme
nedbrydning af collagen.

---
Mvh.
Kasper Bergholt