smagsforskel ?
Fra : Kirsten Marker

Dato : 12-08-08 11:32

Er passioneret tedrikker, "gik over åen for at hente vand" d.v.s. USA,
bestilte ca. 1 kg. decaffeinated Apricot te hos First Colony Coffee & Tea
Company, Virginia . Teen havde smagt mig hos familien i Ohio, og derfor
bestilte jeg 1 kg.. Teen blev en skuffelse, den smagte slet ikke af abrikos
som jeg huskede, og tilskrev vandet her hvor jeg bor skylden.
Sidste uge, da alle mine tekrus stod opvaskeren, snuppede jeg et stort cafe
latte glas og hældte te i istedet
DER var smagen igen, rund og sød af abrikos og fornemmede ligeså duften.
Familien er ikke her blevet brugt som tester i teen, de syntes jeg er skør
nok med alle mine ideer om mad som jeg gladeligt viderebringer....
så .... derfor ..... har i været ude for noget lignende og eventuelt har
en forklaring herpå?

mvh/kirsten

Fra : Martin Bak

Dato : 12-08-08 17:33

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok med alle mine ideer om mad som jeg gladeligt viderebringer....
> så .... derfor ..... har i været ude for noget lignende og eventuelt har

Jeg drikker ikke meget te, men når du selv bruger udtrykket "te-krus" så er
der alligevel en klokke der ringer.
I mit barndomshjem drak vi meget te. Nok mest fordi der ikke var råd til
kaffe til daglig. Men te-krusene kunne ikke bruges til andet end te. Smagen
og garvesyren sad simpelthen i kruset, og en kop kaffe skænket i et tekrus
smagte ad pommern til. Så mit gæt er, at dine te-krus er imprægnerede med
smagen eller garvesyren eller hvad det nu måtte være, fra den te du hidtil
har drukket af dem.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kirsten Marker

Dato : 13-08-08 05:11

Muligheden er der, det havde jeg ikke tænkt på, men alt mit porcelæn bliver
vasket af i opvaskemaskine ved 65 grader og hvis der efter vask i maskinen
stadigvæk er rande på krus får dette en omgang med klorin og skylles
herefter grundigt. Opvaskemaskine tabs skulle være krasse sager, så hvordan
garvesyre eller hvad det nu kan være stadigvæk skulle sidde i kruset, lyder
usandsynlig!
Og dog, mine termokander der har indeholdt te eller kaffe er det ikke
lykkedes mig ikke at fjerne smag eller lugt, af samme grund anskaffede jeg
mig 2 kander, så jeg kunne holde te og kaffe adskilt.
Så din forklaring på smagsforvirringen godtager jeg Martin. Tak!
mvh/kirsten.