Spaghetti Carbonara
Fra : Anne-Mette Hansen

Dato : 11-08-08 20:10

Hej

Jeg har lige været i Italien, og nu har min kæreste spurgt om jeg ikke kan
lave spaghetti carbonara, fordi det kunne han godt tænke sig at jeg lavede
til ham. Så er der nogle som kan hjælpe med en opskrift på spaghetti
carbonara?

/Mette

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-08-08 13:41

On 11 Aug., 21:09, "Anne-Mette Hansen"
<smoelfmus@*FJERN*post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> lave spaghetti carbonara, fordi det kunne han godt tænke sig at jeg lavede
> til ham. Så er der nogle som kan hjælpe med en opskrift på spaghetti

Oh, carbonara har vækket mangen en slåskamp i gruppen :)

Jeg smider gerne den autentiske, romerske tilberedningsmetode af mig:

pr. person bruges 100-125 god spaghetti, vel omtrent 50 gram pancetta
(i mangel af guanciale, som er svært/umuligt at opdrive herhjemme) 1
æg, en halv håndfuld revet peccorino romano (fås bl.a. i føtex) og en
halv håndfuld parmiggiano samt sort peber.

Tilberedningstid: Under 10 minutter.

Spaghetti koges al dente. Imens skæres pancetta i tern og steges
gyldent i olivenolie. Æg slås ud og piskes let med peccorino og
halvdelen af parmiggianoen (nogle tilsætter her 1 spkf fløde pr. æg og
evt. en ekstra æggeblomme pr. æg, men så er der tale om deluxe
edition). Spaghettien smides op på panden med den gyldne pancetta og
steges en smule med. Æggemassen tilsættes, idet panden tages af
varmen. Nu skal det hele blandes fint og varmes godt igennem, uden at
æggemassen koagulere og bliver til røræg. Det er lidt en kunst, som
dog hurtigt kan læres, og så ligger det i håndledet. I dybe
tallerkener med retten og resten af parmiggianoen ud over. Gives en
ordentlig omgang med den sorte peberkværn inden servering.

Jeg har sluppet godt afsted med følgende variant/helligbrøde: 1 fed
hvidløg pr. portion skives fint og steges i fem minutter i olivenolie
for svag varme (må ikke branke). Dernæst kasseres hvidløg, og
pancettaen steges i samme olie.

Note: Opskriften her er baseret på, at der serveres hovedret bagefter.
Beregn større portioner, hvis der ikke serveres andet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-08 21:31

edelvang@gmail.com wrote:
> Jeg smider gerne den autentiske, romerske tilberedningsmetode af mig:

Jeg holder mig til spaghetti'en, tror jeg

Fra : Marianne

Dato : 12-08-08 06:03

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

>.... vel omtrent 50 gram pancetta (i mangel af guanciale, som er
>svært/umuligt at opdrive herhjemme)

Kan man bruge alm. røget bacon eller er det helt galt?

mvh
marianne

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-08-08 23:50

On 12 Aug., 07:02, "Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> Kan man bruge alm. røget bacon eller er det helt galt?

Bummelum... Selvfølgelig kan man det, men kvaliteten svinger ærligt
talt noget. Hvis du finder et hæderligt stykke, der ikke er røget alt
for hårdt, går det an. Men smagen bliver naturligvis anderledes.
Pancetta er efterhånden til at skaffe mange steder, bl.a. i SuperBest.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 12-08-08 08:29

edelvang@gmail.com wrote:

> Oh, carbonara har vækket mangen en slåskamp i gruppen :)
>
> Jeg smider gerne den autentiske, romerske tilberedningsmetode af mig:

.. . . og her følger så en lavpandet version:

500 gram spaghetti
5 æg
1 deciliter piskefløde
salt og peber, olivenolie og smør
200 gram bacon
100 gram friskrevet parmasan eller pecorino

Pisk æg og fløde med lidt salt og meget peber og ost, steg svinet og hæld så
meget fedt fra, som du har hjerte til, kog pastaen til den er et kussehår
fra at være al dente og bix sammen med æggemasse og svin. Lad det gå lidt
tjept, for varmen fra spaghettien for det til at koagulere som lyn og
torden.

Naturligvis findes der en mere eller mindre autoriseret romersk alle
carbonararers moder, men dybest set er det jo husmandskost, der flikkes
sammen af hvad man nu har. Skulle du nu alligevel få lyst til at spille
teknisk, kan du variere pastatype, ost og grissebassen samt variere på
æggemassens sammensætning - og eventuelt snige en smule muskat ind

Og så skal jeg lige tilføje, at jeg ville stå med en paladsrevolution, hvis
jeg dristede mig til at sætte carbonara på bordet uden hvidløgsbrød.
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Max

Dato : 12-08-08 09:05

Hej

> Naturligvis findes der en mere eller mindre autoriseret romersk alle
> carbonararers moder, men dybest set er det jo husmandskost, der

At påstå at man har den helt rigtige opskrift vil vel også svare
til at påstå at man har den rigtige frikadelleopskrift ?
:)

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-08-08 09:21

edelvang@gmail.com wrote:

> Oh, carbonara har vækket mangen en slåskamp i gruppen :)

Jamonikke!

> Jeg smider gerne den autentiske, romerske tilberedningsmetode af mig:

Den er helt rigtig. Det eneste jeg vil tilføje er, at der er delte meninger
med hensyn til om æggemassen må koagulere eller ej. Selv er jeg af samme
opfattelse som Kevin (cremet) men der findes folk, osse i Italien, der helst
vil have den mere koaguleret.

Kilde: The Classic Italian Cookbook af Marcella Hazan - min bibel

Ebbe

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-08 16:32

> vel omtrent 50 gram pancetta

På tilbud i Føtex: 3 x 70g - 30,-

> en halv håndfuld revet peccorino romano (fås bl.a. i føtex)

Hvor det er på tilbud: 2 x 200g - 42,-

> og en
> halv håndfuld parmiggiano

Fås i Føtex i to Zannetti-udgaver: Alm., der er modnet i mindst 24 mdr. og
Princip-versionen, der er modnet i mindst 30 mdr.

Alt kan altså købes i Føtex. Jeg foretrækker dog De Cecco-pastaen fra
SuperBest.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-08-08 09:47

On 12 Aug., 17:32, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> På tilbud i Føtex: 3 x 70g - 30,-

Det er vel i tynde skiver? Jeg foretrækker at købe en humpel hos
SuperBest, så jeg kan terne det, men indrømmet, det er noget dyrere.

> Hvor det er på tilbud: 2 x 200g - 42,-

Hehe, det lyder billigt. Men osten er nu ikke meget bevendt i et
køkken. Den kradse saltsmag hører hjemme i retter som carbonara og
matriciana, men den kan slet ikke spises som snack ligesom
parmiggianoen.

> Fås i Føtex i to Zannetti-udgaver: Alm., der er modnet i mindst 24 mdr. og
> Princip-versionen, der er modnet i mindst 30 mdr.

Jeg er ikke helt tilfreds med nogen af dem, men de er også alt for
pænt skåret og ikke "flage-agtige", som en god ostehandlers
parmiggiano. Jeg ved ikke, om det er vakum-pakningen?

> Alt kan altså købes i Føtex. Jeg foretrækker dog De Cecco-pastaen fra
> SuperBest.

Aldeles enig!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 15-08-08 19:52

"Anne-Mette Hansen" skrev i en meddelelse

> Jeg har lige været i Italien,

Jeg blander mig lige i hele tråden , prøv engang at bruge røget snitte
istedet for pancetta eller guanciale til Cabonara .
Man kan i supermarkede købe kæbesnitter der er vacumpakkede de er ikke så
saltet og røget som snitter fra slagteren.
Man kan skære de værste kirtler fra og naturligvis selve sværen
som jeg altid skære fra .
De røgede kæbe snitter passer også til "tomat" Spaghetti .
bla til Bucatini alla Amatriciana
http://www.themorningnews.org/images/guanciale-amatriciana.jpg

--
Venlig Hilsen