Billigere kødudskæringer
Fra : Marianne

Dato : 11-08-08 19:34

Hej

Her i vores lille familie må vi sande, at udgifterne til bl.a. mad
overstiger hvad vi faktisk har råd til. Derfor har jeg været på jagt efter
mere rimelig hverdagsmad, og der er jo heldigvis mange muligheder. Et
område, hvor jeg imidlertid er blank, er, når det kommer til at tilberede de
billigere kødudskæringer. Og at udnytte en større portion dyr end det, der i
forvejen er skåret ud i salgbare portionsmængder.

Hvordan kan man tilberede sådanne, eller endnu bedre: Er der nogen, som kan
anbefale en bog? Jeg forestiller mig, at man må kunne lave gryderetter, som
simrer længe?

mvh
Marianne

PS: Andre forslag modtages gerne.

Fra : Max

Dato : 11-08-08 19:40

Hej Marianne

> Hvordan kan man tilberede sådanne, eller endnu bedre: Er der nogen,

Til at smide på grillen kan du købe en gang "armsteaks", det er en
gammel udskæring der kommer op igen på grund af at oksekød er
steget meget den senere tid. Det er billigt, men ikke den møreste
bøf, men til gengæld med en smag der slår det meste,

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-08-08 20:39

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> writes:

> [...]
> anbefale en bog? Jeg forestiller mig, at man må kunne lave gryderetter, som

Det meste kød bliver mørt og lækkert af at blive brunet af og smidt i
ovnen i en stegeso 4-8 timer ved 150 grader. Gerne sammen med en øl
eller en sjat rødvin. Man kan komme en masse grøntsager i sammen med.
På den måde kan man lave relativt billig mad, der også smager godt.

En anden mulighed er at lave kødløse dag. F.eks. kartoffelsuppe,
løgsuppe, minestrone uden kød, grøntsagslasagne eller karrysovs med
æbler og ris.

Men i vores køkken er det store sted at spare ved storindkøb.
Problemet ved det er holdbarheden. Så lav store portioner og spis det
over flere dage og brug gerne fryseren.

Tag f.eks. en høne. Sådan en kan man få ret billigt. Kog den og så har
man kylling til en dag og hønsekødssuppe til den anden dag. Hvis man
ikke er så stor en familie eller sparer noget på kødet, så er der til
tarteletter eller ris den tredje dag. Tarteletterne smager godt, men
risen er billigere. Det samme kan gøres med et stykke oksebryst.

Noget andet jeg har tænkt over hos mine forældre, er at man spiser
mere kød. Da vi var små og pengene ikke var så mange, fik man ikke
mere end to frikadeller hver. I dag kan der sagtens ryge noget mere.
Så lav f.eks. hakkebøffer og frikadeller lidt mindre og brug resten
til madpakker.

Og så er der meget at spare ved at handle de rigtige steder. Det er
altså billigere at handle i Netto end nede i den lokale døgnkiosk.

Der kan også spares en del ved at bage selv.

Mvh Trine

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-08-08 19:55

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Tag f.eks. en høne. Sådan en kan man få ret billigt.

Tænk, jeg synes de er rasende dyre, hvis man ikke accepterer en af disse
kz-agtige udslidte æggeskidere, der nærmest er ulækre.

vh
jan

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big

Fra : Max

Dato : 13-08-08 07:07

Hej Jan

> Tænk, jeg synes de er rasende dyre, hvis man ikke accepterer en af

Til gengæld giver en god høne meget kød og smag, og strengt
taget er den letteste måde at spare penge på jo at halvere
forbruget af kød, og så får man faktisk også råd til at købe
kød af høj kvalitet.

Det er jo dejligt at se at prisen på kød i Bilka nu ligner prisen
man kan få det til i gårdbutikkerne :)

--
Mvh Max

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-08-08 13:49

On 11 Aug., 20:34, "Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> [...]
> billigere kødudskæringer. Og at udnytte en større portion dyr end det, der i
> forvejen er skåret ud i salgbare portionsmængder.

En af dine redninger kunne være det italienske køkken. Hver dag består
måltidet af to retter:

Pasta
Kødret med tilbehør

Når man laver mad på denne måde, kan man virkelig spare på kødet. Jeg
køber både dyre og billige udskæringer, men står den f.eks. på
saltimbocca, scaloppine al limone eller lignende kalveschnitzel-ret,
så forslår én schnitzel rigeligt til 4 personer. Det samme gælder et
stykke bankekød til 25 kroner, som bankes eftertrykkeligt ud, deles i
4 stykker, vendes i mel og steges brunt, hvorefter det koges ind med
lidt rødvin. Variationsmulighederne er utallige, og kødet er billigt,
hvis der bare serveres pasta først.

En anden mulighed er min romerske mammas sugo, som blev lavet om
mandagen, og i denne blev nedsænket medisterpølse, kødboller, flæsk og
andre gode ting. Hver dag får man en skefuld af sovsen med spaghetti
og parmesan-ost. Dernæst fisker man "dagens ret" op dernedefra og
spiser med lidt broccoli eller blomkål eller lignende til. Dén sovs er
eddergod!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-08-08 09:23

edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
> og parmesan-ost. Dernæst fisker man "dagens ret" op dernedefra og
> spiser med lidt broccoli eller blomkål eller lignende til. Dén sovs er

Opskrift? Be' om!

Ebbe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-08-08 21:50

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in

> Hvordan kan man tilberede sådanne, eller endnu bedre: Er der nogen,
> som kan anbefale en bog? Jeg forestiller mig, at man må kunne lave
> gryderetter, som simrer længe?

Langtidsstegning gør underværker ved billige kødudskæringer. mellem 100
og 150 grader i ovnen i 4-6 timer.

> PS: Andre forslag modtages gerne.

Som Trine er inde på, så er der faktisk forbavsende meget at spare ved at
eksperimentere med f.eks størrelsen på frikadeller.

Jeg har tidligere lavet mad i en vuggestue, og størrelsen på
frikadellerne alene kunne strække kødbudgettet 15-20%! Og det helt uden
at nogen følte de måtte undvære noget. Hvilken størrelse der passer din
familie må komme an på en prøve, men bliver dellerne for små spiser man
bare flere og så er der intet sparet.

Farsretter kan også strækkes med revne grøntsager. Det gælder både
ovnretter, men især "kødsovs". Grøntsagshadende børn spiser lystigt
"kødsovs" med helt op til 50% revne grøntsager.

Har du grovædende familiemedlemmer, så servér brød til, evt. som forret.
Ristet daggammelt brød i tykke skiver med lidt tomat, krydderurter og
evt. lidt ost eller hakket skinke er billigt, smager godt og tager toppen
af sulten inden hovedretten.

Når det bliver lidt køligere, er grøntsagssupper billige og slet ikke så
ringe endda. Hold dem simple og brug friske grøntsager. Gør dem lækre med
toppings eller tilbehør. Salsa, brød, ristede kødtern (f.eks. rester fra
en steg) eller lidt hakket grønt.

I det hele taget er nøglen til billig mad ikke så meget selve retterne,
men evnen til at udnytte resterne. Det kræver kreativ tænkning og en
smule lyst til at være anderledes.

Brug en rest (havre)grød til at bage med. Kartoffelmos som pålæg smager
godt. Risdeller med 1/4 del kød KAN faktisk spises. Pastarester kan
ristes på panden. Tænk anderledes og prøv istedet for at smide ud.

Fra : Marianne

Dato : 12-08-08 06:00

Tak for jeres forslag.

Ideen med pasta som forret er fin. Og jeg er helt enig i, at det i høj grad
er et spørgsmål om kreativitet. Heldigvis har jeg et stort repetoire af
grøntsagssupper, ris- og pastaretter. Sugo'en vil jeg også prøve. Og
bankekødet, som jeg vist aldrig har prøvet at have i huset -
langtidsstegning i 'so' er jeg ikke så fortrolig med (endnu).

Men hvor pokker køber man en høne??? Du mener bogstaveligt høne, ikke? Altså
ikke en kylling. Mine nærliggende butikker har dem i hvert fald ikke.

Hvad med sprængning af kød - jeg har prøvet med juleanden og vist også med
kyllingefileter end gang, men det må man vel også kunne?

Er helt enig i, at meget drejer sig om indkøbene. Ved vores sommerhus kan
jeg købe rødspætter til 10 kr stk. og torskefilet til 40 kr/kg. Nede i
fiskebutikken koster torsken 89 kr/halvkilo.

Jeg køber helt overvejende økologisk/fritgående, og det er selvfølgelig også
dyrere, men dér går jeg nødig på kompromis. Og Netto er mig simpelthen SÅ
meget imod ... visse Netto'er i hvert fald ... at jeg ikke gerne sætter mine
ben dér. Ganske ofte skal man balancere over kasser med mad, folk har smidt
rundt med eller sågar trådt på, så det ligger smattet ud over det hele. Det
er ulækkert og jeg synes simpelthen ikke, at man behandler mad sådan!

mvh
Marianne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-08-08 10:20

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> writes:

> langtidsstegning i 'so' er jeg ikke så fortrolig med (endnu).

Det er så nemt, så prøv bare.

> Men hvor pokker køber man en høne??? Du mener bogstaveligt høne, ikke? Altså
> ikke en kylling. Mine nærliggende butikker har dem i hvert fald ikke.

Okay, så en kylling da. :) Vi har bare altid kaldt den slags en høne,
uanset alder.

> Jeg køber helt overvejende økologisk/fritgående, og det er selvfølgelig også
> dyrere, men dér går jeg nødig på kompromis.

Hvis man bare strækker maden med f.eks. brød eller pasta eller suppe
til forret, så skulle det heller ikke være nødvendigt. Nå ja, og køber
efter årstiden. Vil man absolut have friske jordbær i december, så
koster det altså noget mere.

I øjeblikket er blomkål billige, så i aften skal vi have blomkålssuppe
kogt på hønsekødssuppe og så friskbagt brød. Så bliver det altså ikke
meget bedre. :)

> [...]
> trådt på, så det ligger smattet ud over det hele. Det er ulækkert og
> jeg synes simpelthen ikke, at man behandler mad sådan!

Det er lidt sjovt med de discountbutikker. Selvom det er samme kæde,
så er der ekstrem forskel. Man kan sagtens finde en Netto som er pæn
og ryddelig med orden i grøntsagerne osv. Og så er der dem man helst
ikke går ind i.

Mvh Trine

Fra : Max

Dato : 12-08-08 10:44

Hej Trine

> så er der ekstrem forskel. Man kan sagtens finde en Netto som er pæn
> og ryddelig med orden i grøntsagerne osv. Og så er der dem man helst
> ikke går ind i.

Det kan du sige igen, jeg har 2 Fakta butikker lige i nærheden, og
de er som nat og dag med alt. Den ene pæn og rydelig altid, den
anden rodet og ulækker altid.

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-08-08 21:23

On Tue, 12 Aug 2008 11:20:00 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Det er så nemt, så prøv bare.

Helt enig! Simreretter har det med at passe sig selv.
Temperaturstyringen er essentiel, det skal ikke bulderkoge. Hvis ovnen
viser rigtig, er det ikke noget problem.

Jeg mener, du skrev 150 grader i nogle timer. Overvej evt. at skrue
temperaturen ned til 70-80 grader -- efter bruning og 10 minutters
kraftigt opkog for at eliminere kød- og jordbakterier -- og lad
tilberedningen tage 6-10 timer -- gerne suppleret med hvile natten
over for de grove udskæringers vedkommende (bryst, mellembryst,
skank, spidsbryst, slag).

Jeg læste om en ny trattoria-style restaurant med stenvon, hvor de
lavede gode simreretter i eftervarmen på pizza-ovnen natten over.
Flæsk med kål fx. Guf!

>I øjeblikket er blomkål billige, så i aften skal vi have blomkålssuppe
>kogt på hønsekødssuppe og så friskbagt brød. Så bliver det altså ikke
>meget bedre. :)

Uhm! Supper er stærkt undervurderede, måske fordi de fleste ikke
bruger en god base som du gjorde -- hønsekødssuppen.

Til frokost fik vi i dag oksekødssuppe med aspargeskartofler kogt i
okseboullionen fra uge-gryde-eksperimentet, jeg blev inspireret til
efter at have læst om Edvelangs Mammas sugo-gryde.

Konceptet holder! Spædede op 1,4 kilo okseben med kød på i dag - de lå
der i disken og skrev på at blvie købt og kogt.

Så tog vi til udendørskoncert. Aftensmaden var planlagt til den
braiserede svinekam, men med en sulten pige på 10 måneder, kogte vi i
stedet frisk pasta og ga' tomatsauce på sugo/ugegryde-fonden til --
friskhøvlet parmesan (+ maasdamer til den mindste). Det var sgu godt.

> [...]
>så er der ekstrem forskel. Man kan sagtens finde en Netto som er pæn
>og ryddelig med orden i grøntsagerne osv. Og så er der dem man helst

Jeg handler i stort set alle butikker. Fra Netto via Superbest til
Magasins Mad & vin og specialbutikker on- og offline. De kan alle
noget forskelligt, kvalitet og prismæssigt.

Okseskankene og oksebenene, jeg købte i Føtex, de har været rigtig
gode, synes jeg. Hvis jeg havde været hos slagteren, var det blevet 2
eller 3. gange så dyrt -- måske bedre, men ikke sikkert. Det er mit
indtryk, at mange slagtere i dag nærmest fungerer som en
satellit-delikattesse evt. kombineret med udvidet kødudsalg.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- opdateret afsnit of
Crozes-Hermitage)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-08-08 09:21

Marianne wrote:

> Men hvor pokker køber man en høne??? Du mener bogstaveligt høne,
> ikke? Altså ikke en kylling. Mine nærliggende butikker har dem i
> hvert fald ikke.

Prøv Allégården http://www.allegaardenskylling.dk/ Hvis det, de kalder
kyllinger, rent faktisk er kyllinger, vil jeg meget nødig møde en høne. De
sælger halve kyllinger og sådan en rækker fint til fire personer hvis der er
ordentligt tilbehør.

Ebbe

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-08-08 23:56

On 12 Aug., 06:59, "Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> Og
> bankekødet, som jeg vist aldrig har prøvet at have i huset -

Det smager fantastisk, intet mindre. Smagsmæssigt slår det de fleste
dyre okseudskæringer. Og hvis man banker godt og steger korrekt, er
det endnu mørere :) men naturligvis med snyd.

Overvej også månedspakker hos en god slagter. Så bliver kødet godt nok
frossent, hvilket er noget skidt. Til gengæld får du kød af høj
kvalitet til samme pris om det billige i supermarkedet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-08-08 21:06

On Mon, 11 Aug 2008 22:55:40 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

>Det smager fantastisk, intet mindre. Smagsmæssigt slår det de fleste
>dyre okseudskæringer.

Hvilke(n) udskæring(e)r køber du til bankekød?

---
Mvh.
Kasper bergholt
http://www.bergholt.net (Opdateret afsnit om Crozes-Hermitage, bl.a.
om ny restaurant på Hermitage-bjerget)

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-08-08 17:24

hej Marianne

Du kunne fx. langtidsstege noget kalve eller oksebryst.
Lavet et udvalg af grove grønsager kom noget vand og vin ved og læg
bryststykket ned i, pak ind i stanniol og lad det få ca. 4-5 timer ved 140
grader. når man kan få ribbenene fri ved at dreje dem rundt så er det
færdig.
Sig væden fra og så lav en sov af det.

Prøv fx at lav nogle kalvehaler, de skal også stå lange og simmer i en
gryde, 4-5 timer.
det er virkelig guf.

mvh
torben

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-08-08 10:25

On 12 Aug., 10:22, "Ebbe Kristensen" <e...@ekologic.dk> wrote:

> Opskrift? Be' om!

Mammas version til 2 personer: 1 skrællet gulerod, et pillet løg i
halve og en stængel selleri i halve steges i 5 minutter i olivenolie.
Hernæst tilsættes en liter passata (man kan købe det dyrt på flasker
eller bare køre flåede tomater i foodprocessoren). Så nedsænkes
sagerne: Italienske salsiccie (medisterpølse er det nærmeste
herhjemme), gode kødboller, flæsk i skiver, måske også lidt
braisseringegnet oksekød. Kun fantasien sætter grænser. Det, der gør
sugoen rigtig god er, at den står hele ugen og koges op hver dag. Hver
dag spiser man så først spaghetti med et par spiseskefulde af sovsen
og masser af parmiggiano på, og så bagefter "dagens kød" med en
grønsag til. Mamma havde den stående på komfuret hele ugen. En dansker
vil måske være mere komfortabel ved køleskabet. Behøver jeg at sige,
at sovsen i slutningen af ugen smager himmelsk? Hos mamma var det
fiskedag om fredagen, så da skulle sugoen være spist senest torsdag,
så fik vi pasta med laks og fløde eller pasta med tun om fredagen. Det
er hårdt at være rettroende katolik. Om søndagen stod den naturligvis
på pasta al forno og en finere kødret, f.eks. kanin eller spædlam.

Min version er lidt anderledes, for jeg synes ikke, man får pint nok
smag ud af grønsagerne ved at have dem liggende hele. Jeg kører gerne
løg, gulerod og selleri i foodprocessoren til det er nogenlunde fint,
evt. med pancetta, hvis man er fræk/i dét humør. Steges i olie indtil
løgene er klare. i med 1 dl hvidvin, som koges væk. I med tomaterne.
Koges i 5-10 minutter for svag varme og smages til med sort peber,
salt, sukker og vineddike (gerne balsamico). Først nu nedsænker jeg
"sagerne" og fortsætter ellers som mamma :)

I Rom *skal* det dog være på "min" mammas måde! Ellers er det helt
forkert.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-08-08 11:09

edelvang@gmail.com wrote:

> Mammas version til 2 personer:

Mille grazie

Ebbe

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 17-08-08 19:29

On Tue, 12 Aug 2008 09:24:55 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

>Mammas version til 2 personer: [...]

Hej Kevin!

Jeg blev jo temmelig inspireret af dit indlæg om mammas sugogryde. Må
jeg bringe opskriften på min hjemmeside ifm. beskrivelse af mit
ugegryde-eksperiment?

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- Nyt:
Crozes-Hermitage, Graillot, 2004)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-08-08 13:14

On Mon, 11 Aug 2008 20:34:24 +0200, "Marianne"
> [...]

>anbefale en bog? Jeg forestiller mig, at man må kunne lave gryderetter, som

Hej Marianne!

Der er allerede kommet en række gode svar. Tak til alle for dem. Jeg
blev inspireret af Edelvangs beskrivelse af Mammas sugo-gryde. Så i
går gik jeg i gang med en afart -- dog ikke på tomat, men hvidvin.

Konceptet med at koge/braisere/pohcere kødemner holder sgu! Jeg tror,
mange umiddelbart ser lidt ned på kogt kød, men dels egner
tilberedelsesmetoden bedst til de fleste billige udskæringer, som har
til fælles, at de har meget bindevæv.

Jeg begyndte i går med okseben (20 kroner for 1,5 kilo) med gode
mængder restkød, 2 tyke okseskanke, én lille kalvecuvette. Samtidig
gourmetsaltede jeg en svinekam med ben, som kommer i gryden i dag.

Braiseringslagen kogte jeg ind i går og monterede med lidt smør og
efter at have smagssat den med geranium. Grillede asparges og
aspargeskartofler til. Fin sommermad.

Noget af oksebens kødet og okseskank i dag og i morgen. Evt. kogt ind
med tomat i overmorgen som en rustik kødsauce.

Ribbenstegen som koldt pålæg og aftensmad på et tidspunkt efter den
har trukket lidt i braiseringslagen.

Jeg skal nok lægge en mere detaljeret opskrift ud på et tidspunkt
sammen med nogle billeder.

Jeg har tidligere fulgt et lignende princip ifm. okseskank.

http://www.bergholt.net/roedvinsbraisseret_okseskank.html

Dag 1 -- med ovnbagte rodfrugter

Dag 2 -- mos

Dag 3 -- som kødsovs til pasta

Hvis det skal være lidt mere sommerligt, kan det gøres med
hvidvin/vand isf. rødvin.

http://www.bergholt.net/okseskank_hvidvinsbraiseret.html

Isf.el. sammen med skank derogså bruges fx spidsbryst, mellembryst
el. bov.

---

Fra : paladsrevolution@gma~

Dato : 17-08-08 11:22

On 12 Aug., 06:59, "Marianne" wrote:

> Er helt enig i, at meget drejer sig om indkøbene. Ved vores sommerhus ....

Ehrm ... i dit oprindelige indlæg skriver du at du har svært ved at få
jeres (mad)budget til at hænge sammen. Måske var det en idé at skille
sig af med ovenstående sommerhus og så ellers få kigget familiens
samlede udgifter igennem - måske er der andet overforbrug der kan
spares væk?

> Jeg køber helt overvejende økologisk/fritgående, og det er selvfølgelig også
> dyrere, men dér går jeg nødig på kompromis.

Så er budgettet altså heller ikke så stramt?

> [...]
> rundt med eller sågar trådt på, så det ligger smattet ud over det hele. Det
> er ulækkert og jeg synes simpelthen ikke, at man behandler mad sådan!

Nu er det jo ikke Netto's skyld at vi kunder opfører os som fritgående
svin..
Men du kan jo vælge andre discount butikker - f.eks. Fakta, Rema1000,
Aldi og Lidl

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-08-08 19:00

paladsrevolution@gmail.com wrote:

> Nu er det jo ikke Netto's skyld at vi kunder opfører os som fritgående
> svin..

Der kan være stor forskel på Netto-butikker. Her i Ishøj havde vi på et
tidspunkt to Netto-butikker i nærheden, og de var meget forskellige mht.
betjening og orden. Desværre var det den forkerte som overlevede, måske
pga. for høj husleje i centret.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Marianne

Dato : 19-08-08 00:00

> [...]
>sig af med ovenstående sommerhus og så ellers få kigget familiens
>samlede udgifter igennem - måske er der andet overforbrug der kan

Aldrig i livet! Jeg har lige købt sommerhuset for min mødrende arv. Men
ellers bor vi i andelshus og har ingen bil. Vi er - tror jeg - en yderst
gennemsnitlig københavnsk børnefamilie.

>Så er budgettet altså heller ikke så stramt?

Nej - heldigvis er det ikke det. Det har jeg vist heller ikke sagt. Kun at
vores madudgifter er for høje i forhold til, hvad jeg se, andre bruger.

>Nu er det jo ikke Netto's skyld at vi kunder opfører os som fritgående
>svin..
>Men du kan jo vælge andre discount butikker - f.eks. Fakta, Rema1000,
>Aldi og Lidl

Ja det kunne jeg. Men uden bil er det ikke så nemt. Faktisk bor jeg et sted,
hvor Irma i en periode blev overtaget af en Fakta. Nu er det blevet en Irma
igen - heldigvis. Og vores Netto er en Døgn-netto, og de er ikke så billige
endda .

mvh
Marianne

Fra : paladsrevolution@gma~

Dato : 17-08-08 12:37

On 12 Aug., 20:55, "Jan Boegh" wrote:

> Tænk, jeg synes de er rasende dyre, hvis man ikke accepterer en af disse
> kz-agtige udslidte æggeskidere, der nærmest er ulækre.

Tror du seriøst selv på at den slags udslidt produktions materiel
kommer i butikkerne?
Mon ikke den slags ender deres dage i diverse pålægsprodukter eller
Maggie suppeterning...

Fra : paladsrevolution@gma~

Dato : 17-08-08 12:42

On 17 Aug., 19:59, "Erik Olsen DK" wrote:

> [...]
> tidspunkt to Netto-butikker i nærheden, og de var meget forskellige mht..
> betjening og orden. Desværre var det den forkerte som overlevede, måske

Det kunne være en god grund ...

Det kan blot undre at butikkerne ser sådan ud, for butikscheferne får
point ud fra diverse kriterier - herunder også hvordan butikken tager
sig ud ...

Men ok, såfremt det er anmeldte kontrol besøg, vil man ofte se en
butikschef med sved på panden og overarbejde