Riesling, syre & østrigsk terroir
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 11-08-08 14:39

Kære gruppe!

I sidste uge diskuterede vi østrigske vine.

Søren Frank, Berlingskes førsteanmelder og vin-/madredaktør, har netop
været til 'Syrebad i Seattle', hvor riesling fra den gamle og ny
verden blev smagt og vurderet.

Han skriver bl.a.:

"Terroir-smagningen fra den gamle verden forløber noget bedre, dels er
vinene mere velsmagende, dels står terroirforskellene tydeligere frem,
ikke mindst hos de to østrigere Hirsch fra Kamptal og bio-veteranen
Nikolajhof fra Wachau."

Det er jo lige vand på min mølle...

Inspireret af hans artikel, har jeg smagt og skrevet lidt om Riesling
Kögl fra Salomon-Undhof. Udover producentinfo og smagenote gi'r jeg et
par forslag til retter, der vil matche vinen.

http://www.bergholt.net/vin_smagenoter_august_2008.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt