stegetid-kalvekoteletter
Fra : b.k

Dato : 10-08-08 10:44

hvad er ca.stegetid når koteletterne er 2 cm.tykke og de ønskes rosa indeni?

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 10-08-08 05:56

On 10 Aug., 11:44, "b.k" <b.kjeld...@tdcadsl.dk> wrote:

> hvad er ca.stegetid når koteletterne er 2 cm.tykke og de ønskes rosa indeni?

Det er svært at give nøjagtige anvisninger, men hvis du steger dem i
olie og smør ved mellemkraftig varme (jeg bruger indstilling 7 ud af
9), så er sådan en fætter færdig ca. når skorpen er godt brun. Det
tager vel godt tre minutter pr. side. Nogle foretrækker at stege
bøffer ved meget kraftig varme, men så er det svært at opnå en rosa
centerfarve, da høj varme typisk vil give en sprød skorpe og et rødt
indre.

Allerbedst resultat med bøffer opnås, hvis man træner sig lidt i at
trykke på bøffen undervejs (jeg bruger tommelen, andre burder
pegefingeren). Bøffen er færdig, når den i spændstighed er som musklen
ved tommelfingerens rod i afslappet hånd.

Husk, at alt kød vinder ved let saltning i nogen tid før tilberedning.
Dette gælder særligt for kalvekød.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Inger D.

Dato : 10-08-08 13:29

Husk, at alt kød vinder ved let saltning i nogen tid før tilberedning.
Dette gælder særligt for kalvekød.

Jeg har da altid hørt, at saltning inden porrerne er lukkede vil trække
saften ud af kødet.

Inger D.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-08-08 15:03

On Sun, 10 Aug 2008 14:29:23 +0200, "Inger D." <blabla@no.no> wrote:

>Husk, at alt kød vinder ved let saltning i nogen tid før tilberedning.
>Dette gælder særligt for kalvekød.
>
>Jeg har da altid hørt, at saltning inden porrerne er lukkede vil trække
>saften ud af kødet.

Hej Inger!

Det er en myte, at saltningen inden stegning leder til større
safttab/stegesvind.

På dansk grund har Fødevarerstyrelsen foretaget diverse forsøg, der
tydeligt viser, at det mindste safttab og det mest velsmagende kød
opnås gennem gourmetsaltning/forsaltning.

Se fx rapporten Stegning af kød -- myter, fakta og nye metoder

http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf

Myten om, at porrene skal lukkes for kraftig varme punkteres også.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej -- sammenlignende smagning af Flor de
Pingus 02, 03 & 04

Fra : Inger D.

Dato : 10-08-08 15:25

> [...]
>
> http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf
>
> Myten om, at porrene skal lukkes for kraftig varme punkteres også.

Så blev jeg det klogere
Den rapport må nærlæses ved lejlighed, det kunne jo være der var flere
myter, der blev opklaret.

Inger D.

Fra : jytte jensen

Dato : 10-08-08 15:02

b.k <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev:
>hvad er ca.stegetid når koteletterne
>er 2 cm.tykke og de ønskes rosa indeni?

Tør du godt lade være med at gennemstege i disse
salmonellatider ?

vh
Jytte

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-08-08 16:22

On 10 Aug 2008 14:02:10 GMT, jytte jensen <mismerkur@SPXX4gmail.dk>
(slet SPXX4) wrote:

>Tør du godt lade være med at gennemstege i disse
>salmonellatider ?

Hvis man ikke tør det, bør man nok vælge en anden udskæring. Det bli'r
bedre -- og billigere.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-08 10:46

"jytte jensen (slet SPXX4)" <mismerkur@SPXX4gmail.dk> skrev i en
meddelelse news:12183773290.843760215208356@dtext.news.tele.dk

> Tør du godt lade være med at gennemstege i disse
> salmonellatider ?

Salmonella har eksisteret til alle tider. Er det dét, du mener med
"salmonellatider"?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 10-08-08 08:21

On 10 Aug., 16:02, jytte jensen <mismer...@SPXX4gmail.dk> (slet SPXX4)
wrote:

> Tør du godt lade være med at gennemstege i disse
> salmonellatider ?

Undskyld jeg siger det, men man skal da være enten et fjols eller
meget kræsen, hvis man gennemsteger okse- og kalvekød.

De to kødtyper kan af de fleste mave fordøjes rå, undtagen hvis der er
tale om hakket kød fra supermarkedet.

Hvis man ikke kan leve med den forsvindende lille risiko eller er for
sart til at spise rødt/rosa okse- og kalvekød, så er man ærligt talt
bedre tjent med at spise noget andet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang