Hvidløgsroast - hvor meget og hvor længe?
Fra : Morten

Dato : 08-08-08 13:12

Hej

Jeg haver fornøjelsen af at skulle tilberede en hvidløgsroast i aften - min
plan er at lave den i gasgrillen...

den er ca. 700g - skal jeg skrue ned for gassen så den ik blir så varm, for
at få den gemmenstegt?

ca. hvor længe skal jeg give den?

og skal jeg gøre andet ved den end at smide den på grillen, og så måske
pakke den ind lidt tid når den er færdig?

/Morten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-08-08 18:02

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in

> Jeg haver fornøjelsen af at skulle tilberede en hvidløgsroast i aften
> - min plan er at lave den i gasgrillen...

Det havde været smart at oplyse hvilken udskæring det handler om.

> og skal jeg gøre andet ved den end at smide den på grillen, og så
> måske pakke den ind lidt tid når den er færdig?

Ikke måske... en steg skal ALTID hvile. Safterne skal falde til ro og sætte
sig i kødet. Ellers løber de ud når du skærer stegen og kødet bliver tørt
og kedeligt.

Hellere stege 15 minutter kortere end springe hviletiden over. Allerhelst
ingen af delene

Nogen spiser altid kl 18. Herhjemme spiser vi når maden er færdig.

Håber du fik en god steg ud af det.

Fra : Emil

Dato : 08-08-08 20:38

"Kent Oldhøj" wrote:

>... en steg skal ALTID hvile. Safterne skal falde til ro og sætte
>sig i kødet. Ellers løber de ud når du skærer stegen og kødet bliver tørt
>og kedeligt.

Mage til sludder og misinformation skal man lede længe efter.

m.v.h. Emil

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 08-08-08 22:08

On Fri, 08 Aug 2008 21:38:10 +0200, Emil wrote:

[Om hviletid og saft i en steg]

> Mage til sludder og misinformation skal man lede længe efter.

Jeg kan, når jeg hører den slags råd givet som endegyldige sandheder,
ikke lade være med at tænke på, hvor mange myter der egenligt huserer
i madlavningen.

Mange af de råd, der viderebringes som indelysende facts, er i realiteten
temmeligt dårligt underbyggede, såvel teoretisk som eksperimentelt.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Emil

Dato : 08-08-08 23:43

"Sonny T. Larsen" wrote:

>Jeg kan, når jeg hører den slags råd givet som endegyldige sandheder,
>ikke lade være med at tænke på, hvor mange myter der egenligt huserer
>i madlavningen.

Der er rigtigt mange. Der er udgivet en pjese om problemerne, for en
del år siden (januar 2002). Men rigtige mænd/kokke læser ikke pjeser.
(Fødevarestyrelsen: Stegning af kød, myter, fakta og nye metoder)

>Mange af de råd, der viderebringes som indelysende facts, er i realiteten
>temmeligt dårligt underbyggede, såvel teoretisk som eksperimentelt.

Problemet er, at de,som viderebringer myterne, selv er overbeviste om,
at de viderebringer en sandhed, selv om de er langt ude i hampen.

m.v.h. Emil

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-08-08 10:54

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote in

> Mage til sludder og misinformation skal man lede længe efter.

Nu har kokke i årtier fulgt "Kokkebogens" forskrift:

"Når et kød­­stykke er færdigtilberedt, vil det være saftspændt, derfor
skal det fjernes fra varmen for at ‘sætte sig’. Det vil sige, at saften
skal fordele sig jævnt i kødet. Hvis man skærer i et stykke nystegt eller
nykogt kød, vil saften fosse ud, og kødet vil blive tørt. Når kødet har
‘sat sig’ vil man kunne skære det i skiver, hvor saften bliver i kødet."

At 2 tilfældige økonomaer fra et storkøkken så ved et iøvrigt ringe
dokumenteret forsøg kan vise at hviletid ingen betydning har, vil jeg i
bedste fald tilskrive tilfældigheder.

Sjovt nok har de ingen forklaring på at rødt oksekød ved deres forsøg
bliver grålige når de skæres uden hviletid, mens de forbliver rødlige
efter hviletid. Det fremgår heller ikke hvordan kødet opleves
smagsmæssigt efter forsøgene. Man måler alene den saftmængde der afgives.

Det er muligt at det er en skrøne at saften forbliver i kødet hvis det
hviler. Men jeg vil nu fastholde at kødet får en højere gastonomisk værdi
hvis det hviler.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 09-08-08 13:33

On 9 Aug., 11:53, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> Det er muligt at det er en skrøne at saften forbliver i kødet hvis det
> hviler. Men jeg vil nu fastholde at kødet får en højere gastonomisk værdi
> hvis det hviler.

Det er også min erfaring. Dog har jeg aldrig udført kontrollerede
forsøg, kun i en periode skiftet mellem at lade hvile og ikke. Og jeg
lader fremover hvile.

Nogle af verdens mest anpriste kokke har samme indstilling, jeg har
svært ved at tro, at der kan være tale om ammestuesnak.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-08-08 20:00

Kent Oldhøj wrote:

> Ikke måske... en steg skal ALTID hvile. Safterne skal falde til ro og
> sætte sig i kødet. Ellers løber de ud når du skærer stegen og kødet
> bliver tørt og kedeligt.

Der er der faktisk en del undersøgelser, der på det bestemteste afkræfter.
Hører vel nærmest hjemme i afdelingen for vandrehistorier sammen med myten
om at salt trækker saften ud af kødet.

vh
jan

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big