Bornholmerhane & italienske vine
Fra : kasper.bergholt@gmai~

Dato : 07-08-08 02:14

Kære gruppe!

Tidligere på ugen diskuterede vi lidt om et italiensk match til
bornholmerhane med kantareller. Jeg har haft emnet oppe at vende på
snakvin.com, og budene lyder:

Hvid: bedre Franciacorta Satèn med lidt alder på
Rød: bedre Chianti Cl. Ris. med alder

Der er også en række andre spændende bud -- fra grüner veltliner, som
vi har været inde på, over champagne (Krug) til moden bourgogne og
klasissk Rioja.

Læs evt. hele tråden her:
http://www.snakvin.com/BB3/viewtopic.php?f=4&t=2943

Snakvin.com er i mine øjne et fremragende forum at følge, hvis man har
interesse for vin.

Den oprindelige opskrift kan findes her:
http://www.bergholt.net/bornholmerhane_kantareller.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 07-08-08 13:02

[...]

Jeg mener også, som der nævnes i tråden, at ung bourgogne eller anden pinot
noir er værd at overveje. Det matcher svampe og fjerkræ godt, og syren
kombineret med alkohol skal nok holde fedtet i skak, selvom vinen ikke
indeholder så meget tannin. Prøv f.x en ung pommard.

Anders
www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com
www.oproerframaven.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-08-08 11:45

> Snakvin.com er i mine øjne et fremragende forum at følge, hvis man har
> interesse for vin.

Tak for vinket.Det ser ud til at være et interessant sted.
Det var lidt sjovt, at netop 'Les Suchots' fra Jean Marc Millot blev nævnt -
i sidste uge serverede jeg samme vin i årg. 96 til .....såmænd.... kylling
med en kompot af svampe og fårårsløg. Med succes.

vh

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 08-08-08 13:07

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> nævnt - i sidste uge serverede jeg samme vin i årg. 96 til .....såmænd....
> kylling med en kompot af svampe og fårårsløg. Med succes.

Det er også en super vin.........

Anders
www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-08-08 14:10

On Fri, 8 Aug 2008 12:45:02 +0200, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>i sidste uge serverede jeg samme vin i årg. 96 til .....såmænd.... kylling
>med en kompot af svampe og fårårsløg. Med succes.

Det er spøjst med den slags sammenfald. Men traditionen dikterer
selvfølgelig en del sammensætninger -- fordi de bare funker! Men helt
ned til producentniveau, det er da imporende.

Er du primært Bourgognemand?

---

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-08-08 17:26

Kasper Bergholt wrote:

> Er du primært Bourgognemand?

Nej det vil jeg ikke påstå - men havde jeg råd, kunne jeg godt blive det
.
Det, jeg dyrker mest er nok det midtitalienske - Toscana, Umbria, Marche -
mest fordi jeg holder uendeligt meget af at opholde mig i områderne og
efterhånden har fundet en del steder, jeg godt kan lide. Men Bourgogne og
Rhone fylder også meget på hylderne.
Men efter dine skriverier kribler det da godt nok lidt efter at dyker nogle
østrigske druer
Jeg har - vel som så mange andre - to helt forskellige tilgange, der ind
imellem sublimerer. At finde en fornuftig vin til en fornuftig pris til
daglig brug og så ind imellem at røre ved stjernerne.
I den første kategori findes der for de rødes vedkommende en del af
nedenstående på hylderne:

- DOCG Vino Nobile di Montalcino
- Rosso Conero
- DOC Offida
- DOC Rosso Piceno
- DO Priorat
- AOC Gigondas
- AOC Cornas

Hvide:
- DOC Offida Pecorino (den er jeg helt fjollet med)
- DOCG Grecco di Tuffa og Fiano di Avellino - begge fra Campania
- Montagny 1.cru, når det skal være til at betale

vh
Jan

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 11-08-08 14:44

On Sun, 10 Aug 2008 18:25:47 +0200, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Nej det vil jeg ikke påstå - men havde jeg råd, kunne jeg godt blive det
>.

Når det kommer til rødvin er er jeg klart mest til nordlig rhône.
Tidligere var der en masse vine, der lå fornemt placeret i krydset
mellem pris og kvalitet. Primært Saint-Joseph, Cornas &
Crozes-Hermitage. De er desværre blevet dyrere, men jeg finder dem
stadigt svært at overgå.

Bourgogne har jeg haft mange halvsløje erfaringer med, men jeg
arbejder på sagen.

>Men efter dine skriverier kribler det da godt nok lidt efter at dyker nogle
>østrigske druer

I blindsmagninger banker de hvide ofte god bourgogne, som jeg
tidligere har skrevet. De røde burde falde i god jord hos folk, der
godt kan lide italiensk, vil jeg umiddelbart tro.

Tysk spätburgunder skiller jo lidt vandende. Det vil de røde østrigere
måske også gøre. Der laves fadlagrede pinot noir som prismæssigt
ligger markant under bourgogne.

>Jeg har - vel som så mange andre - to helt forskellige tilgange, der ind

>I den første kategori findes der for de rødes vedkommende en del af
> [...]

Lyder fornuftigt. Jeg ved mest om de sidste tre. Hvad køber du af
Cornas?

---
Mvh.
Kasper Bergholt