Kokkeknivsslibning
Fra : Guds udsending

Dato : 05-08-08 18:16

Hvis man skal have en filletkniv barberbladsskarp, kan man
så få den så skarp med en almindelig kunstig slibesten til
en tyver? Min har både en rug og en fin side, men jeg har
ikke sådan en leragtig sten til det helt fine slibning.

Hvis du skal anbefale noget slibegrej, som er meget
effektvit uden at være dyrt, hvad er det så for noget, som
du så ville anbefale?

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-08-08 21:53

In article <48988ac2$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>, Guds udsending
<nej@falungong.cc> wrote:

> [...]
> en tyver? Min har både en rug og en fin side, men jeg har
> ikke sådan en leragtig sten til det helt fine slibning.

Det kan man sagtens - jeg har anvendt sådan en siden 1975 - og mine
knive er altid barberbladsskarpe.
Hold stenen våd og slib i cirkelbevægelser og læg trykket når du sliber
mod æggen.
Den leragtige sten du tænker på er sikkert en skifersten - den er
nærmest beregnet til at polere slibningen (for et syns skyld) -men den
er ikke nødvendig for at få kniven skarp.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Martin Bak

Dato : 06-08-08 08:37

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nærmest beregnet til at polere slibningen (for et syns skyld) -men den
> er ikke nødvendig for at få kniven skarp.

Det sidste er altså ikke rigtigt. Skiferstenen er helt nødvendig for at få
en skarp æg. Jeg er tømrer, og sliber det skærende værktøj (stemmejern,
høvlblad mv.) med sådanne stene. Og det er fuldstændig håbløst, at få noget
skarpt nok til at det kan bruges på træ, uden at "væde" det som det kaldes,
når man laver den sidste fine slibning på skiferstenen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-08-08 14:47

> når man laver den sidste fine slibning på skiferstenen.
.....som iøvrigt hedder en Belgik Brokke.
mvh
erling

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 06-08-08 18:00

> .....som iøvrigt hedder en Belgik Brokke.

Det kan du selv hedde Skifer er IKKE = Belgisk brok. Belgisk brok er en
blød lersten. Skifer kan være mange andre forskellige ting. Men prøv at
stryge kniven på an Arkansassten, det giver et fremragende resultat.

/tue (geolog)

Fra : Villy Erichsen

Dato : 06-08-08 18:36

In article <g7bkao$2lkq$2@newsbin.cybercity.dk>, Martin Bak
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> skarpt nok til at det kan bruges på træ, uden at "væde" det som det kaldes,
> når man laver den sidste fine slibning på skiferstenen.

Nu er der jo en vis forskel på at slibe stemmejern og høvlblad og på at
slibe kokkeknive.
Stemmejern, høvlblad og lign. slibes kun på en side - knive slibes på
begge sider
Også måden man anvender dem til at skære.
Mine knive bliver barberbladsskarpe (jeg tester på underarmen) når jeg
anvender føromtalte metode - de bliver ikke skarpere selv om jeg bruger
skiferstenen - men nok lidt kønnere da man kan polere slibesporene væk.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Guds udsending

Dato : 08-08-08 13:58

> [...]

>anvender føromtalte metode - de bliver ikke skarpere selv om jeg bruger
>skiferstenen - men nok lidt kønnere da man kan polere slibesporene væk.

Hvad fjerner du så graten med for at de bliver
rigtigt barberbladsskarpe?

Fra : Villy Erichsen

Dato : 08-08-08 18:18

In article <489c42c8$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>, Guds udsending
<nej@falungong.cc> wrote:

> Hvad fjerner du så graten med for at de bliver
> rigtigt barberbladsskarpe?

Slibemetoden gør at der ikke bliver nogen grat
Hvis du gør som jeg har skrevet - slib i cirklende bevægelser og læg
trykket når du sliber mod æggen. (slib væk fra dig selv og lad kniven
gnide mod stenen uden tryk når du cirkler tilbage)
Hvis du sliber med æggen opstår graten - især på en elektrisk slibesten.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-08-08 19:40

Villy Erichsen wrote:

> Hvis du sliber med æggen opstår graten - især på en elektrisk
> slibesten.

At bruge elektrisk slibesten (slibeskive) er vist en af dødssynderne når
det gælder knivslibning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Guds udsending

Dato : 08-08-08 23:07

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> skrev

>Slibemetoden gør at der ikke bliver nogen grat

Det tror jeg altså ikke på. Prøv engang at mærk efter med
tommeltottens negl. Se under en lampe, om der ikke er et
lille genskin yderst fra æggen.

Fra : Guds udsending

Dato : 06-08-08 19:23

> [...]

>nærmest beregnet til at polere slibningen (for et syns skyld) -men den
>er ikke nødvendig for at få kniven skarp.

Cirkelbevægelserne er for at fjerne graten? Jeg har prøvet
den metode med cirkelbevægelser til sidst, men selv mine
gode ægge bliver ikke skarpe som et barberblad selvom jeg
sliber med en lille vinkel. For mig bliver det faktisk lidt
bedre ved at slibe med æggen med en finere sten til sidst
istedet for cirkelbevægelser, men det kan jo være jeg gør
noget forkert.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-08-08 19:38

Guds udsending wrote:

> [...]
> bedre ved at slibe med æggen med en finere sten til sidst
> istedet for cirkelbevægelser, men det kan jo være jeg gør

Cirkelbevægelserne er primært for at slide slibestenen jævnt. Det er
vigtigt at man bruger hele stenens flade, ellers bliver den hurtigt
ødelagt.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-08 10:39

Erik Olsen DK skrev:

> Cirkelbevægelserne er primært for at slide slibestenen jævnt. Det er
> vigtigt at man bruger hele stenens flade, ellers bliver den hurtigt
> ødelagt.

Som i så mange andre tilf., er der flere måder at nå målet på.

Den traditionelle med finere og finere slibe"middel" evt. afsluttet
med en læderrem (som barberen i gamle dage) - alle slibebevægelser imod
æggen (så den ikke trækkes ud i grater) - evt. i form af
cirkelbevægelserne med tryk den rette vej

Modfikation som jeg har set på en brødfabik til kniven til skiveskåret:
Som ovenfor, men parallel med æggen (næsten som le slibning)

Min egen foretrukne med min stålkniv: Spændt op i skruestik med æggen
opad og en sletfil holdt vinkelret på og bevæget parallel med æggen så
den tager en spån. 1 strøg på hver side er nok hvis kniven ikke er
mishandlet

Den vilde: En fin sandpapirsskive på en sliberondel på fastspændt
boremaskine i lav hastighed. Fabelagtig til maltrakteret kniv, men lidt
svært at håndtere

Alle måden kan give en kniv, der holder skæret så man kan barbere hår af
armen.

En dag laver jeg nok en dims, der sikrer en helt præcis vinkel. Imo er
det kun 3(4) vigtige faktorer i slibning:

Rette og præcise vinkel - udsving på få grader er nok til at forringe
Emnet må ikke blive opvarmet
Rette finkornethed på rette tidspunkt -
(ikke slibe bort fra skæret - trækker grater)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-08-08 09:32

Ole Larsen wrote:

> En dag laver jeg nok en dims, der sikrer en helt præcis vinkel.

Findes allerede:

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=gq_04001&k_id=1006&hot=0>ID=7c1ace21beaa7c00145071190e5000f9a34

Det virker iøvrigt glimragende når man ikke er voldsomt god til at holde den
rette vinkel pr. håndkraft.

Ebbe

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-08-08 15:38

Ebbe Kristensen skrev:

> [...]
>
> Det virker iøvrigt glimragende når man ikke er voldsomt god til at holde den

Har set en del af tilsvarende type. Fælles for dem, jeg har set er, at
vinklen styres omkring et omdrejningspunkt - og det indebærer en
cirkelbevægelse. Det er sikkert fint nok, men det støder min simple
geometriske logik. Ideelt var nok en kørende slæde eller, simplere, en
forbedret udgave af Fiskars hvor man stikker skæret ned i en slids med
to "skæve" hjul af slibeemnet

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Erik

Dato : 15-08-08 23:26

"Guds udsending" <nej@falungong.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du skal anbefale noget slibegrej, som er meget
> effektvit uden at være dyrt, hvad er det så for noget, som

Jeg bruger denne her Spyderco Triangle Sharpmaker (nederst på siden)
http://www.spyderco.com/catalog/list.php?genre=sharpener&offset=11&per_page=10

også et godt stryggestål.

så her i huset har vi altid skape knive.......

/Erik