Re: God kokkekniv
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-08-08 17:48

Ole Laresn <olenospam@nospam.dk> on mandag 4. august 2008 at 18:20 +0100
wrote:
>Kan ikke undlade et lille suk: Hvis "folk" brugte tiden og pengene, de
>bruger på designer-køkken-dimser, på gode råvarer og tilberedning af
>dem, ville meget se anderledes ud.

Hvad får dig til at tro at det er det, der sker?
Hvis du kaster et hurtigt blik ned over de aktive skribenter i denne
gruppe, vil du da netop opleve mennesker, der faktisk lægger vægt på de
gode råvarer, tilberedningen osv.

>Det er vist velkendt, at i takt med at folk bruger stigende formuer på
>køkken (incl. udstyr), bruger de tilsvarende mindre tid på at tilberede
>mad. Og det er naturligvis deres egen sag, men sjovt, synes jeg.
>
>En gammel stålkniv til kr. 60 er min bedste. Slibes vel 2 x år og kan
>barbere hår af armen.

Jamen det er jo fint - men der nu noget besynderligt ulogisk i den
sammenstilling du laver - valg af ordentligt værktøj = ligegyldighed
overfor det, det skal bruges til.
Den kunne du have brugt, hvis nogle - Gud forbyde det - havde foreslået en
elkniv ))

>Har med egne øjne konstateret, at nogle rustfrie ikke holder skæret i 1
>md. om de kommer i en opvaskemaskine.

Almen viden for langt de fleste her i gruppen - tror sgu ikke jeg har en
eneste rustfri kniv

>Og vel er en Sabattier eller Zwilling lækre sager - at skære en pizza
>fra Alis grillbar over med

Jow jow

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Ole Laresn

Dato : 04-08-08 18:46

Frank Løkkegaard skrev:
> [...]
> Hvis du kaster et hurtigt blik ned over de aktive skribenter i denne
> gruppe, vil du da netop opleve mennesker, der faktisk lægger vægt på de

Tror bestemt ikke at gruppen udgør et repræsentativt udsnit af
befolkningen.

Sammenhold af den tid, folk bruger i køkkennet med omsætningen på køkken
og -udstyr har forlængst vist den nævnte sammenhæng

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-08-08 19:34

On Mon, 04 Aug 2008 19:46:02 +0200, Ole Laresn <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>
>Sammenhold af den tid, folk bruger i køkkennet med omsætningen på køkken
>og -udstyr har forlængst vist den nævnte sammenhæng

Der kan sikkert ekstraheres et håndgribeligt tal for den anden
størrelse. Den første derimod er nok svær at opgøre. Jeg ville ikke
være så skråsikker i min sammenstilling.

Du har ret, gruppen her er ikke repræsentativ. Det er få
usenetgrupper, og det er sgu nok meget godt (ta' tonen tonen i
dk.politik til eksempel).

Tidligere har det været diskuteret, om alting vitterligt var bedre i
gamle dage. Kartoflernes smag og konsistens, saucens smag, kødets
struktur og smag, osv. osv.

Jeg hælder til den tolkning at visse ting, men kun visse, var bedre i
gamle dage. Udbudet af råvarer i dag er enomrt i forhold til forne
tider. Videnskaben og kogekunsten har rykket sig markant.

Jeg tror, at der blev serveret meget dårligt kød og dårlig melopbagt
sovs tidligere. Vinen var ikke, hvad den er nu. Principperne bag
kultur-& naturgær, koldgæring, geologi, osv. er blotlagt markant mere
præcist i dag, end de var tidligere.

Men det ville være fantastisk med en tidsmaskine, så man kunne prøve
selv.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- fjerkræ,
bornholmerhane, kantareller, riesling fra A. Boxler)

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-08 21:38

Kasper Bergholt skrev:

> [...]
> præcist i dag, end de var tidligere.
>
> Men det ville være fantastisk med en tidsmaskine, så man kunne prøve

Noget var bedre og noget var ikke - jeg er gammel nok til at være
tidsmaskine og min barndoms grydestegte kylling (poulard var ikke
opfundet) stoppet med persille og æggeblomme kartofter er svær at
gentage i dag hvis man ikke lige selv dyrker/opdrætter

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-08-08 22:16

On Mon, 04 Aug 2008 22:37:50 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>opfundet) stoppet med persille og æggeblomme kartofter er svær at
>gentage i dag hvis man ikke lige selv dyrker/opdrætter

Du skal have fat i en 12 uger Plymouth-Rock-kylling og nogle
lammefjordskartofler fra en af de bedre producenter (fx Søren Viuff)
-- nå ja, det var det du skrev, hvis man ikke selv
dyrker/producerer/opdrætter.

Men det gjorde flertallet vel heller ikke i gamle dage.... Langt fra!

Og så vil jeg lige slå et slag for én af mine egne opskrifter --
bornholmerhane med smørstegte kantareller og pommes sarladaises:

http://www.bergholt.net/bornholmerhane_kantareller.html

-- lavet i en af de unges køkkener -- med en Zwillingkniv, inkl.
snitningen af kartoflerne.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http:///www.berggholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-08 22:53

Kasper Bergholt skrev:

> [...]
> dyrker/producerer/opdrætter.
>
> Men det gjorde flertallet vel heller ikke i gamle dage.... Langt fra!

Nej, da var det en del af sortimentet hos den alm. detailhandler.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-08-08 14:25

"Ole Laresn" <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Tror bestemt ikke at gruppen udgør et repræsentativt udsnit af
> befolkningen.

Forhåbentligt ikke. Det ville da godt nok være et trælst liv at skulle
omgåes den slags mennesker til hverdag.
Og til dem der spørger hvorfor: Læs tilbage i tråden, magen til ordkløveri
og snopperi findes der næppe i nogen andre fora på hverken usenet eller i
det virkelige liv. Og ja jeg ved det JensB, jeg har taget en tudekiks.

Steen.

Fra : ASKF

Dato : 04-08-08 22:02

Frank Løkkegaard ytrede sig i
<fc.0073fb6b085c4c553b9aca00d8572600.85c4c5e@net.dialog.dk> med dette:

>Ole Laresn <olenospam@nospam.dk> on mandag 4. august 2008 at 18:20 +0100
>wrote:
[snip]
> [...]
>overfor det, det skal bruges til.
>Den kunne du have brugt, hvis nogle - Gud forbyde det - havde foreslået en

En elkniv kan da være fremragende, hvis man har behov for at skære i
dybfrosne varer. Min far fandt også god brug for den i sit
hobbyværksted, hvilket min mor blev godt sur over, for den var ofte
besværlig at gøre ren de par gange om året hun skulle bruge den til at
skære bøffer af en frossen steg.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus