God kokkekniv
Fra : j.valentin

Dato : 04-08-08 09:34

Hvilken anbefales?

Fra : Max

Dato : 04-08-08 09:41

Hej

> Hvilken anbefales?

En skarp en.

--
Mvh Max

Fra : j.valentin

Dato : 04-08-08 09:47

> En skarp en.

1000 tak, det havde jeg slet ikke overvejet

Fra : Max

Dato : 04-08-08 09:51

Hej

> 1000 tak, det havde jeg slet ikke overvejet

Det anede mig, men fortæl lidt mere om hvad
du kunne tænke dig og måske også hvilke
økonomiske rammer du har :)

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 04-08-08 09:49

"j.valentin" <v@v.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken anbefales?

Vi kan nok hjælpe dig bedre, hvis du fortæller lidt mere.Hvad skal den
bruges til? Har du andre knive? Hvilke mærker kender du? Hvad er din
køkkenerfaring? Hvad skal den kunne tåle?

Anders
http://spisdrik.blogspot.com -blog om mad og drikke
www.vinkritik.dk

Fra : j.valentin

Dato : 04-08-08 11:28

> Vi kan nok hjælpe dig bedre, hvis du fortæller lidt mere.Hvad skal den
> bruges til? Har du andre knive? Hvilke mærker kender du? Hvad er din
> køkkenerfaring? Hvad skal den kunne tåle?

Jeg er ikke den store kok, men er personen, som tilbereder og laver al maden
i hjemmet.
Jeg kender ikke nogle mærker, har p.t. et fhv.billigt sæt skarpe knive fra
Kvickly.

Jeg kunne godt tænke mig en kniv a la den som den skaldede kok bruger.
En slags allround kokkekniv.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 04-08-08 13:34

> [...]
> Kvickly.
>
> Jeg kunne godt tænke mig en kniv a la den som den skaldede kok bruger.

Så vil jeg anbefale noget i stil med denne:

http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=825&sub=43&page=1

Anders

Fra : Posten

Dato : 04-08-08 11:10

"j.valentin" <v@v.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken anbefales?

Prøv at se hos:
www.thegoodstuffshop.dk
www.kasumi.dk

Det er gode knive. Har selv både Kasumi, Kiwami og Hattori.

Dem jeg anvender mest er en Gyotu (kokkekniv) 21 -22 cm, Santuko 17 - 18 cm
og så en urtekniv med 9 - 11 cm blad

mvh
Anders

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 04-08-08 04:44

On 4 Aug., 10:34, "j.valentin" <v...@v.dk> wrote:

> Hvilken anbefales?

Når vi kommer til knive starter man hurtigt en religionskrig.
Personligt foretrækker jeg at have én god kokkekniv. Og god for mig er
(meget) tung, (meget) stor og naturligvis helvedes skarp (hvilket jeg
dagligt sørger for selv). Ud over det bruger jeg faktisk kun min
filletteringskniv (til skinke osv) og sjældent en kødkniv med smalt
blad. Min kone har en række andre knive, jeg ikke kan se, hvad man
skal med: Urtekniv og forskellige mindre kokkeknive. Men hende om
det :) Langt de fleste dage bruger jeg kun "min" kniv, og det er en
ældre model fra Gieser, som jeg har fundet på et loppemarked, men den
gør tricket for mig. Skulle den en dag fare heden, ville jeg ud at
"prøvekøre" før jeg købte en ny.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : ASKF

Dato : 04-08-08 21:49

edelvang@gmail.com ytrede sig i
<970f3fed-85e7-46da-97f2-685bd3577742@m44g2000hsc.googlegroups.com> med
dette:

> [...]
>ældre model fra Gieser, som jeg har fundet på et loppemarked, men den
>gør tricket for mig. Skulle den en dag fare heden, ville jeg ud at

Prøv at udhule en peberfrugt med din kokkekniv, og så forstår du måske
din kones valg af urtekniv bedre (en slagter/kødkniv er dog også
fremragende til formålet).

Det er lidt ligesom at man ikke gider bruge et piskeris til fløden, da
en gaflen jo virker fint til formålet, så hvorfor tage flere redskaber i
brug.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-08-08 22:21

On Mon, 04 Aug 2008 22:48:57 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>
>Prøv at udhule en peberfrugt med din kokkekniv, og så forstår du måske
>din kones valg af urtekniv bedre (en slagter/kødkniv er dog også

Det er et spørgsmål om skarphed, snilde og præcision. Jeg er helt på
linje med Edelvang.

Jeg er enig med dig så langt, at den primære kniv ikke skal være for
tung, lang eller bred. Men fx min 8" (jeg har været ude at kigge siden
sidste indlæg) kan sagtens bruges til at udhule en peberfrugt.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-08-08 11:50

On Mon, 4 Aug 2008 10:34:25 +0200, "j.valentin" <v@v.dk> wrote:

>Hvilken anbefales?

Hej Valentin.

Valg af kniv er jo en religionssag af karat -- og derfor farligt
territorium at begive sig ind på.

Selv sværger jeg til en Zwilling-kniv - fra den firstjernede serie
(ishærdet) med gummihåndtag. Jeg lagde ud med en større, som jeg
umiddelbart fandt behagelig at arbejde med, men på sigt blev den for
tung til de fleste opgaver -- jeg bruger den stadig til at partere
med, så jeg gik en størrelse ned.

Mange har Global-knive, men dem bryder jeg mig ikke synderligt om.

Zwillingkniven ligger på en fornuftig akse mellem kvalitet og pris.
Derudover tåler den en del i brug -- og er nem at både slipe og
oprette, synes jeg. Min mormor havde en ældgammel kniv fra Solingen
(ligesom Zweilling), formiddabel skarp trods 50-60 års brug. Måske
mere. Så der er måske også lidt nostalgi i det.

Jeg har længe overvejet at købe en Tojiro-kniv, men er bange for, at
jeg vil komme til at behandle den for hårdhlændet.

Ta' evt. et kig på HWL.DK, der er billeder af de kendteste mærker,
herunder: Tojiro, Global, Zwilling, Sabatier, Victorinox, Mac.

Hvad overvejer du selv? Hvilken type mad laver du oftest?

---

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-08-08 12:37

"j.valentin" <v@v.dk> wrote in news:4896bf12$0$56793
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvilken anbefales?

Den der passer til dig.

Gå ned i en velassorteret isenkræmmer, eller flere om nødvendigt. Tag fat
om knivene. Føles grebet godt? Er der balance i kniven? Rammer knoerne
bordet når du skærer med kniven? Føles kniven tung? Passer bladets
fleksibilitet til dig og knivens formål?

Vælg så den kniv du synes bedst om. Det er MEGET individuelt hvilken kniv
der passer bedst. Vi har alle forskellige hænder.

Selv bruger jeg oftest en relativt billig noname kniv jeg fandt på et
loppemarked til en 20'er for en del år siden. Og det selvom jeg også har en
MAC MBK-85 (jeg har små hænder) jeg gav 150 dollars for i USA. Den er
næsten FOR skarp. Kræver ihvertfald tilvænning.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-08 15:08

"j.valentin" <v@v.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken anbefales?

Jeg har tidligere brugt Global, men har nu investeret i to Tojiro-knive: En
27cm Senkou kokkekniv og en 18cm Senkou grøntsagskniv. Det er én af mine
bedste køkkeninvesteringer nogen sinde, og de kan varmt anbefales.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Laresn

Dato : 04-08-08 17:21

j.valentin skrev:
> Hvilken anbefales?

Ikke rettet mod nogen specifikt:
Kan ikke undlade et lille suk: Hvis "folk" brugte tiden og pengene, de
bruger på designer-køkken-dimser, på gode råvarer og tilberedning af
dem, ville meget se anderledes ud.
Det er vist velkendt, at i takt med at folk bruger stigende formuer på
køkken (incl. udstyr), bruger de tilsvarende mindre tid på at tilberede
mad. Og det er naturligvis deres egen sag, men sjovt, synes jeg.

En gammel stålkniv til kr. 60 er min bedste. Slibes vel 2 x år og kan
barbere hår af armen.

Har med egne øjne konstateret, at nogle rustfrie ikke holder skæret i 1
md. om de kommer i en opvaskemaskine.

Og vel er en Sabattier eller Zwilling lækre sager - at skære en pizza
fra Alis grillbar over med

Fra : Max

Dato : 04-08-08 17:24

Hej Ole

> Kan ikke undlade et lille suk: Hvis "folk" brugte tiden og pengene, de
> bruger på designer-køkken-dimser, på gode råvarer og tilberedning af
> dem, ville meget se anderledes ud.

Hørte jeg ordet "samtalekøkkener" :)

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-08-08 17:33

Ole Laresn wrote:

> Har med egne øjne konstateret, at nogle rustfrie ikke holder skæret i
> 1 md. om de kommer i en opvaskemaskine.

Det er et generelt at blade af rustfast stål holder skæret dårligere end
blade af kulstofstål, opvaskemaskine eller ej. Til gengæld er blade af
kulstofstål mere vedligeholdelseskrævende.

Til gengæld kender jeg ikke forskellen på forskellige kvaliteter af
rustfast stål. De knive jeg har (tre forskellige fabrikater) har alle
blade af samme materiale (X50CrMoV15), så der er højst forskel på
hærdning og anløbning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-08-08 17:49

Ole Laresn <olenospam@nospam.dk> wrote in news:48972c54$0$90271$14726298
@news.sunsite.dk:

> Kan ikke undlade et lille suk: Hvis "folk" brugte tiden og pengene, de
> bruger på designer-køkken-dimser, på gode råvarer og tilberedning af
> dem, ville meget se anderledes ud.

Hvis "folk" ikke laver ordentlig mad med udstyr de synes er lækkert og
rigtigt, så tvivler jeg på de nogensinde kommer til det.

> Det er vist velkendt, at i takt med at folk bruger stigende formuer på
> køkken (incl. udstyr), bruger de tilsvarende mindre tid på at tilberede
> mad.

Er det? Jeg ved godt der bruges flere penge på køkken og indretning, og at
der bruges mindre tid på madlavning, men at nogen har dokumenteret en
sammenhæng er nyt for mig.

> En gammel stålkniv til kr. 60 er min bedste. Slibes vel 2 x år og kan
> barbere hår af armen.

> Har med egne øjne konstateret, at nogle rustfrie ikke holder skæret i 1
> md. om de kommer i en opvaskemaskine.

Ingen af delene er udtryk for hverken en god eller en dårlig kniv.

Fra : Ole Laresn

Dato : 04-08-08 18:39

Kent Oldhøj skrev:

> Ingen af delene er udtryk for hverken en god eller en dårlig kniv.

At en kniv kan slibes skarp og holde skæret er i min bog en primær kvalitet

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-08-08 19:24

On Mon, 04 Aug 2008 19:39:15 +0200, Ole Laresn <olenospam@nospam.dk>
wrote:

>At en kniv kan slibes skarp og holde skæret er i min bog en primær kvalitet

De fleste knive kan slibes skarpe.

Hvor længe skæret holder afhænger vel af brug, hærdning, slibegrad (jo
lavere vinkel i grader, desto skarpere, men også finere æg = hurtigere
krulning af stålet = hurtigere sløvere kniv) og hvor ofte, æggen
oprettes med strygestål?

Eller?

---

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-08 21:24

Kasper Bergholt skrev:

> De fleste knive kan slibes skarpe.

Ja, nogle rustfrie dog meget svært

> [...]
> lavere vinkel i grader, desto skarpere, men også finere æg = hurtigere
> krulning af stålet = hurtigere sløvere kniv) og hvor ofte, æggen

Sammenholder du min nævnte skarphed med slibehyppighed er det imo at
argumentere for at

kvalitet

der er tale om en primær kvalitet

ja
ja
ja
slibestål? du mener ødelægge æggen, ikke rette op - hvem i denne verden
kan stå og svinge et stål fra side til side og holde samme vinkel? Du
kan rette lidt midlertidigt, men da du runder æggen derved, skal du
slibe en æg op tidligere end ellers

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-08 21:33

> [...]
> vinkel? Du kan rette lidt midlertidigt, men da du runder æggen
> derved, skal du slibe en æg op tidligere end ellers

Du keder dig lidt her til aften?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-08 21:49

Jens Bruun skrev:

> Du keder dig lidt her til aften?

Ikke nok til at gide dig

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-08 21:50

> Ikke nok til at gide dig

Dén klarede du så ikke særligt godt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-08 21:48

Ole Larsen skrev:

> [...]
> kan stå og svinge et stål fra side til side og holde samme vinkel? Du
> kan rette lidt midlertidigt, men da du runder æggen derved, skal du

Rettelser:

er det imo SVÆRT at argumentere...
der IKKE er tale om en primær....

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-08-08 22:04

On Mon, 04 Aug 2008 22:24:22 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

>Sammenholder du min nævnte skarphed med slibehyppighed er det imo at
>argumentere for at

>kvalitet

Tja. En knivs skarphed (og evne til at holde på den) afhænger af brug,
naturligvis. Nogle knive og skæreemner fungerer bedst med én slibning
(vinkel & hærdning), andre knive med andre.

>der er tale om en primær kvalitet
>
>ja
>ja
>ja
>slibestål?

Strygestål, ikke slibestål. Jeg mener, der er en grundlæggende forskel
mellem at slibe en kniv og rette æggen op. Til det første bruges
slibesten eller slibestål. Til det sidste strygestål. Hvad begge dele
angår, og det er en stor misforståelse, gælder, at
slibningen/opretnigen ikke skal være symmetrisk, men 80/20 el. 70/30.

> du mener ødelægge æggen, ikke rette op - hvem i denne verden
>kan stå og svinge et stål fra side til side og holde samme vinkel?

Jeg bryder mig ikke om dit sproglige møveri.

Det er unødvendigt at skyde medmennesker ting i skoene på dette (og
mange andre) niveau(er). Min behandling af knive er i tråd med dels
årevis af usus (skik og brug), dels sund fornuft, dels viden om stål
og sten.

Ang. det rent tekniske ang. vinkel -- så kan man sagtens stryge kniven
langs strygestålet -- a la skære en skive af -- i den vinkel man
ønsker.

> Du kan rette lidt midlertidigt, men da du runder æggen derved, skal du
>slibe en æg op tidligere end ellers

Det kommer vel an på, hvordan man stryger...

---

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-08 22:34

Kasper Bergholt skrev:

> Strygestål, ikke slibestål.

Og du bryder dig ikke om sprogligt møveri?

> [...]
> angår, og det er en stor misforståelse, gælder, at
> slibningen/opretnigen ikke skal være symmetrisk, men 80/20 el. 70/30.

Hvilket gør det yderligere obsolet at tro at man kan svinge stålet i
korrekt vinkel

> Jeg bryder mig ikke om dit sproglige møveri.
>
> Det er unødvendigt at skyde medmennesker ting i skoene på dette (og
> mange andre) niveau(er).

Jeg skyder ikke i skoene, men erkender reelle problemer

Min behandling af knive er i tråd med dels
> årevis af usus (skik og brug), dels sund fornuft, dels viden om stål
> og sten.

Jaah og min far er....

> Ang. det rent tekniske ang. vinkel -- så kan man sagtens stryge kniven
> langs strygestålet -- a la skære en skive af -- i den vinkel man
> ønsker.

Det vil jeg gerne se demonstreret i de frie håndbevægelser som man
sædvanligvis benytter et strygestål i

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-08-08 23:10

On Mon, 04 Aug 2008 23:34:16 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>>> ja
>>> ja

>Og du bryder dig ikke om sprogligt møveri?

Næ, når jeg skriver strygestål, så mener jeg strygestål. At blive
taget til indægt for noget andet, det er plat & unødvendigt.

> Jeg mener, der er en grundlæggende forskel
>
>Hvilket gør det yderligere obsolet at tro at man kan svinge stålet i
>korrekt vinkel

Hvad mener du med obsolet? Hvem siger, det er stålet, der skal
svinges? Hvorfor ikke stryge knivens æg mod strygestålet?

Madlavning er ikke en matematisk videnskab, heldigvis.

> Min behandling af knive er i tråd med dels
>
>Jaah og min far er....

Smed? C'mon ... hvor er argumenterne? Hvorfor gå i børnehave-mode?

>Det vil jeg gerne se demonstreret i de frie håndbevægelser som man
>sædvanligvis benytter et strygestål i

Ok. Fair nok. Du går efter en diskussion. Og al respekt for det.

Men -- der er så mange gastronomisk interessede mennesker i denne
gruppe, at jeg hellere vil bruge min tid på dem & at skrive opskrifter
& at stille dem til skue & kritik.

At slibe kniv, ja det er religion, som både jeg og Edelvang, til
eksempel, har medgivet fra begyndelsen af tråeden.

---
Mvh,.
Kasper bergholt
http://www.bergholt.net (Berghols opskrifter)

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-08-08 06:56

Kasper Bergholt skrev:

> Ok. Fair nok. Du går efter en diskussion. Og al respekt for det.

Nej det gør jeg ikke. Tak for sangen

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-08-08 18:51

On Mon, 04 Aug 2008 18:20:36 +0200, Ole Laresn <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>køkken (incl. udstyr), bruger de tilsvarende mindre tid på at tilberede
>mad. Og det er naturligvis deres egen sag, men sjovt, synes jeg.

Apropos din kommentar -- men som din, ikke rettet mod nogen specifikt
--

1) Berlingske havde i går en artikel om mad, madvaner og køb af
råvarer ift. alder.

http://www.berlingske.dk/article/20080801/livsstil/111260062/

Der er ikke nogen kilder, men der står, at unge bruger flere og flere
penge på mad.

Børnefamilierne køber i højere og højere grad økologisk.

50+-gruppen går ekstremt meget op i råvarer.

2) Jeg synes, jeg meget ofte støder på samtalekøkkenhistorien
(-fordommen). Altså at folk bruger 100.000-500.000 på et megalækkert
køkken uden at bruge det til noget. Underlige vandhaner, der sprøjter
kogende vand, store gaskomfurer, osv -- isf. gode råvarer.

3) Jeg er enig et stykke henad vejen. Det er dumt at bruge for mange
penge på noget, man ikke bruger.

4) Maden, der kommer på tallerkenen i sidste ende, må være det, der
dømmes på. Hvis sjove maskiner og lækre køkkener får folk til at lave
bedre mad, så kan det kun være godt. Særligt hvis råvarerne bliver
mere og mere udtryksfulde smagsmæssigt. Og det synes jeg, der er en
tendens til. Regionale mejerier, der laver spændene oste. Økologiske
landmæd, der laver godt kødkvæg.

5) Jeg ser også en tendens til at købe meget dyre og gode råvarer og
så mishandle dem. Samtalekøkken eller ej. Overstegning af sart, sart,
sarte udskæringer. Varmluftstegning af det lækreste, lækreste fjerkræ
-- isf. at partere det og behandle de forskellige kødstrukturer
forskelligt.

6) Kokkeknive er Bushido-agtigt. Der går samurai i den. Jeg husker at
læse sådan en gå-videre-til-side-62-bog om Musashi (Miyamoto Musashi,
forfatter til 'Bogen om de fem ringe'). Missionen var, at man skulle
få fat i ét af hans sværd. Som hovedperson er den eneste valgmulighed
ét af Musashis øvelsessværd af træ -- hvis man vælger rigtigt hele
vejen igennem og kommer til enden og møder en mediterende Musashi på
dødslejet. Det fattede jeg ikke dengang. Jeg ville som 11-årig have
blankt, blankt stål. Jeg forstår det bedre nu, tror jeg nok.

>Og vel er en Sabattier eller Zwilling lækre sager - at skære en pizza
>fra Alis grillbar over med

Hehe. Det ville jeg aldrig bruge min Zwilling til.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- seneste
bornholmerhane med kantareller)

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-08 21:32

Kasper Bergholt skrev:

> [...]
> penge på mad.
>
> Børnefamilierne køber i højere og højere grad økologisk.
>
> 50+-gruppen går ekstremt meget op i råvarer.

Tror jeg gerne, men er de repræsentative grupper?

> Hehe. Det ville jeg aldrig bruge min Zwilling til.

Ville ikke genere mig om jeg mødte en (Zwilling eller pizza) - det skal
selv en rustfri uden mikrosavtakker kunne klare

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-08-08 22:11

On Mon, 04 Aug 2008 22:32:00 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

>Tror jeg gerne, men er de repræsentative grupper?

Repræsentative og repræsentative -- de dækker vel et rimeligt bredt
demografisk stykke af folkelagkagen. Altså: de unge, børnefamilierne &
50+.

>Ville ikke genere mig om jeg mødte en (Zwilling eller pizza) - det skal
>selv en rustfri uden mikrosavtakker kunne klare

Jo,jo. En Rambo-kniv er fint til den slags. Men der er mål og midler.
Jeg ville aldrig bruge mine Zwilling-knive til at skære pizza (ned i
en bakke eller tallerken med).

---

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-08 22:42

Kasper Bergholt skrev:

> Repræsentative og repræsentative -- de dækker vel et rimeligt bredt
> demografisk stykke af folkelagkagen. Altså: de unge, børnefamilierne &
> 50+.

Formoder du

Jeg formoder at tanten har lavet den sædvanlige søndags underholdning,
dagspresse lever af den dag - bringer man ikke kilder, dumper man, selv
i folkeskolen

> Jo,jo. En Rambo-kniv er fint til den slags. Men der er mål og midler.
> Jeg ville aldrig bruge mine Zwilling-knive til at skære pizza (ned i
> en bakke eller tallerken med).

Hvis en Zwilling tager skade af en pizza i bakke, er der noget galt.
En tallerken, derimod, er der ingen skære-kniv, der tåler at skære imod

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-08-08 22:22

j.valentin <v@v.dk> wrote:

> Hvilken anbefales?

Jeg bruger Sabatier - dem er jeg glade for.

De fåes vist i forskellige kvaliteter, men mine har sorte træskaæfter.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Posten

Dato : 05-08-08 00:24

Jeg nævnte i et tidligere indlæg Kiwami og Kasumi knive.

Begge ligger i et godt mellemprisleje. De er damascerede javel. Nogen vil
sige lir, men min oplevelse er, at det er det ikke. De omliggende lag er med
til at beskytte kernestålet, som er af et højtlegeret stål med et større
kulstofindhold end alm. rustfrit stål, og dermed tillade at bladet er mere
fleksibelt. De er ikke "rustfrie", men rustfaste, og bliver de rengjort og
tørret efter brug holder de sig uden anløbning.

Kernestålet er i Kiwami et AUS 8A og i Kasumi VG 10. Begge kan hærdes
forholdsvist hårdt og er det. VG 10 højest, og en anelse mere
arbejdskrævende at slibe, og holder skæret lidt længere. Men begge ganske
nemme at slibe.

Min erfaring er, at jeg kan slibe dem skarpere end mine Sabatier og Zwilling
knive. Og orker man ikke den tunge vej med vådslibesten i 3 finheder, opnår
man faktisk også et udmærket resultat, med vand i en Fiskars
"trillehjulknivsliber" og så lige efterpolere i en keramisk V stav.

Og så er det gode råd, som det fremgår af mange af de andre indlæg, at se og
mærke. Har man valgt en ordentlig kniv bliver man også gode venner med den.
Man skal lære den at kende gennem brug. Og så skal en kniv selvfølgelig
passes ordentligt. Kun skære mod træ og andre ikke hårde spækbrædder, og
ikke ramle rundt i en skuffe med andre metalting.

mvh
Anders

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-08-08 18:23

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg bruger Sabatier - dem er jeg glade for.
>
> De fåes vist i forskellige kvaliteter, men mine har sorte træskaæfter.

Hvilket Sabatier-mærke?

Der findes jo adskillige, f. eks.:
http://www.sabatier-k.com/
http://www.sabatier.com/
http://www.lionsabatier.dk/
http://www.therias.com/pages/marques/pagemarquesseule/mexeurseul_us.html

Der er en længere liste og forklaring på
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabatier samt på
http://www.coutellerie-thiers.com/uk/historique.htm

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-08-08 12:03

Erik Olsen DK <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
> http://www.therias.com/pages/marques/pagemarquesseule/mexeurseul_us.html
>
> Der er en længere liste og forklaring på

Sabatier Classic ligner mine meget. Kan ses på sabatier.com

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-08-08 17:55

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Sabatier Classic ligner mine meget. Kan ses på sabatier.com

http://www.sabatier.com/ = SABATIER Diamant.

Hvad står der på bladet?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-08-08 22:31

Erik Olsen DK <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> http://www.sabatier.com/ = SABATIER Diamant.
>
> Hvad står der på bladet?

Mhmm i min browser på sabatier.com ser det sådan her ud:

http://www.sabatier.com/gb/aujourdhui/gamme_classic.html

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 07-08-08 08:51

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Mhmm i min browser på sabatier.com ser det sådan her ud:
>
> http://www.sabatier.com/gb/aujourdhui/gamme_classic.html

Doddaw do!

Hvad står der på bladet på din egen fysiske kniv?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-08-08 15:20

Erik Olsen DK <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Doddaw do!
>
> Hvad står der på bladet på din egen fysiske kniv?

Der står bare Sabatier og så er der en diamant som logo.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 05-08-08 07:49

On 4 Aug., 22:48, ASKF <nos...@askf.dk> wrote:

> Prøv at udhule en peberfrugt med din kokkekniv, og så forstår du måske
> din kones valg af urtekniv bedre (en slagter/kødkniv er dog også
> fremragende til formålet).

Tja, jeg har nu ingen problemer med præcisionsopgaver med kokkekniven,
den er jo lige så smal som en urtekniv ude i spidsen. Jeg har ingen
problemer med dén opgave.

> Det er lidt ligesom at man ikke gider bruge et piskeris til fløden, da
> en gaflen jo virker fint til formålet, så hvorfor tage flere redskaber i
> brug.

I dette tilfælde er det både hurtigere og nemmere at bruge piskriset.
Sådan er det ikke helt med knivene. Jeg vil vove at påstå, at 95% af
køkkenets kniv-opgaver løses nemmest og hurtigst med kokkekniven, hvis
bare man sætter sig ind i teknikkerne. Som sagt kan jeg ikke filletere
en parmaskinke eller lignende fin-skive-opgaver med kokkekniven, og
jeg bruger en skarp kniv med tænder til modne tomater. Men bortset fra
den slags opgaver, kan jeg ikke komme på noget, der klares bedre med
andre knive. Og jeg morer mig, når folk går i krig med løg og hvidløg
med en urtekniv :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-08-08 16:48

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil vove at påstå, at 95% af
> køkkenets kniv-opgaver løses nemmest og hurtigst med kokkekniven, hvis
> bare man sætter sig ind i teknikkerne.

Enig.

> og jeg bruger en skarp kniv med tænder til modne tomater.

Hehe. Jeg elsker at skære modne tomater med min motherf*cker Tojiro. Knivens
egenvægt er nok til, at den glider igennem tomaten som var det smør. Jeg
glæder mig på en lidt pervers måde til at lave mad, når jeg kan få lov til
at bruge mine ynglingsknive

> Og jeg morer mig, når folk går i krig med løg og hvidløg
> med en urtekniv :)

Jeg har et par urteknive, men nu har jeg lige tænkt over, hvornår de sidst
har været i brug: Jeg kan simpelthen ikke huske det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 05-08-08 10:43

On 5 Aug., 17:47, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Hehe. Jeg elsker at skære modne tomater med min motherf*cker Tojiro. Knivens
> egenvægt er nok til, at den glider igennem tomaten som var det smør.

Buh! Hvor usportsligt! :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Fl. Baumann

Dato : 06-08-08 11:00

"j.valentin" <v@v.dk> skrev i meddelelsen
> Hvilken anbefales?

Knive fra "DICK" kan købes hos bl.a. HW Larsen i Kødbyen.

Klart en af de bedste knive når det gælder om at holde skarpheden, god
balance mv.

Blandt mange af profferne omtales knivene som "knivenes Rolls Royce"

--
Fl. Baumann

Fra : marberg

Dato : 09-08-08 07:46

> Knive fra "DICK" kan købes hos bl.a. HW Larsen i Kødbyen.
>
> Klart en af de bedste knive når det gælder om at holde skarpheden, god
> balance mv.

Tak Flemming

Endelig en der kunne skære igennem!!!

Og det er den bedste kniv!!!