Hvilke Shaw Brothers
Fra : Brian Kjeldsen

Dato : 11-09-08 14:43

Da man startede med at genudsende Shaw Brothers gamle film på DVD, fulgte
jeg lidt med og købte et par stykker (i alt 4 så har jeg ikke rigtig
fulgt med i lang tid, og er stadig lidt ny ud i det asiatiske marked, så
ville egentlig godt have et par anbefalinger i forhold til hvilke SB jeg
måske skal have fat I:

Jeg har:
The Twelve God Medallions
The Eight Diagram Pole Fighter
Heroes of the East
The 36th Chamber of Shaolin

og i sær de to sidste er rigtig gode. Det er nok mest regulær kung fu jeg er
interesseret efter, men alt der lugter lidt der hen af, er af interesse.

Mvh. BK

Fra : Tue Sørensen

Dato : 13-09-08 16:42

On 11 Sep., 15:43, "Brian Kjeldsen" <brauner<punktum>kjeldsen@<FJERN
DETTE>mail.dk> wrote:
> [...]
> interesseret efter, men alt der lugter lidt der hen af, er af interesse.

Du kan roligt købe de to efterfølgere til 36th Chamber.

Last Hurray For Chivalry (1979) er sikkert også lige sagen, skulle jeg
mene. Noget af det allerfedeste, rent kung fu-mæssigt, er 7
Grandmasters (1978), Mad Monkey (1979 - http://www.imdb.com/title/tt0079147/)
og My Young Auntie (1981), samt Legend of a Fighter (1982 -
http://www.imdb.com/title/tt0084105/).

Tidlige Jackie Chan film (specielt Snake In The Eagle's Shadow, The
Young Master og Police Story 1-3) er også virkelig seje. Jeg ved ikke
om de specifikt er produceret af Shaw Brothers, men det er vel
ligemeget hvis bare de har noget god kung fu.

Der er også sindssygt fede film med Chan's kammarater, Sammo Hung og
Yuen Biao, i særdeleshed Magnificent Butcher (1979) og The Prodigal
Son (1982 - http://www.imdb.com/title/tt0085211/).

Og der er jo også en række gode Jet Li-film - men det *har* du måske
check på...?

Prøv også Flying Dagger (1993 - http://www.imdb.com/title/tt0108112/)
- den er vildt sjov. Og faktisk udgivet på dansk DVD.

Jeg kan også anbefale Tai-Chi Boxer (1996) og Drunken Monkey (2002),
der begge har Jacky Wu i hovedrollen - han er en sand mester, men har
desværre kun lavet nogle få film.

Har du nok for nu, eller skal jeg nævne flere? Læg mærke til at
næsten alle ovennævnte film får mellem 7 og 8 på IMDb's karakter-skala
(og ofte mere end det af mig), så du er *ret* sikker på at blive godt
underholdt af dem.

- Tue

Fra : Brian Kjeldsen

Dato : 14-09-08 13:38

DETTE>mail.dk> wrote:
> interesseret efter, men alt der lugter lidt der hen af, er af interesse.

>Du kan roligt købe de to efterfølgere til 36th Chamber.

Ja dem regner jeg med at bestille snart

>Last Hurray For Chivalry (1979) er sikkert også lige sagen, skulle jeg
>mene.

Det er John Woo ikke? den må jeg også ha, den er vist ude hos Dragon
Dynasty...

> [...]
>Grandmasters (1978), Mad Monkey (1979 -
>http://www.imdb.com/title/tt0079147/)
>og My Young Auntie (1981), samt Legend of a Fighter (1982 -

Lyder godt

> [...]
>om de specifikt er produceret af Shaw Brothers, men det er vel
>ligemeget hvis bare de har noget god kung fu.

Ved ikke om jeg er så vild med Jackie Chan, det jeg har haft sværest ved at
vende mig til i disse film, er humoren, og den er der jo altid MEGET af i JC
filmene.

>Der er også sindssygt fede film med Chan's kammarater, Sammo Hung og
>Yuen Biao, i særdeleshed Magnificent Butcher (1979) og The Prodigal
>Son (1982 - http://www.imdb.com/title/tt0085211/).

The Prodigal Son har jeg, den er rigtig god.

>Og der er jo også en række gode Jet Li-film - men det *har* du måske
>check på...?

Ja, fx udgiver Dragon Dynasty "Fist of legend". Nok en af de bedste Jet Li
film synes jeg.

>Prøv også Flying Dagger (1993 - http://www.imdb.com/title/tt0108112/)
>- den er vildt sjov. Og faktisk udgivet på dansk DVD.

Den tiltaler mig ikke rigtig, for meget humor tror jeg

>Jeg kan også anbefale Tai-Chi Boxer (1996) og Drunken Monkey (2002),
>der begge har Jacky Wu i hovedrollen - han er en sand mester, men har
>desværre kun lavet nogle få film.

OK

> [...]
>næsten alle ovennævnte film får mellem 7 og 8 på IMDb's karakter-skala
>(og ofte mere end det af mig), så du er *ret* sikker på at blive godt

Ja jeg har da noget at starte med nu.

- Tue

Fra : Tue Sørensen

Dato : 14-09-08 15:08

On 14 Sep., 14:37, "Brian Kjeldsen" <brauner<punktum>kjeldsen@<FJERN
DETTE>mail.dk> wrote:
> "Tue Sørensen" <sorenson...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:7068a315-efc3-481a-9e77-4bbb16555ca4@y21g2000hsf.googlegroups.com...

> Ja dem regner jeg med at bestille snart

> Det er John Woo ikke?

Jo, hans første film.

> Lyder godt

Især 7 Grandmasters og Legend of a Fighter er hammer-seriøse. (Jet
Li's nylige Fearless er baseret på samme historie som Legend of a
Fighter - den er meget anderledes, men også ret god.)

> Ved ikke om jeg er så vild med Jackie Chan, det jeg har haft sværest ved at
> vende mig til i disse film, er humoren, og den er der jo altid MEGET af i JC
> filmene.

Det er bestemt ikke slemt i de tidlige film, som dem jeg nævner - der
er store mængder sej kampsport (lange træningsscener, etc.). Hand of
Death (1976 - http://www.imdb.com/title/tt0073694/) mener jeg også er
pænt seriøs, men det er et par år siden jeg så den, så jeg er ikke
helt sikker.

En af Chan's nyere film, New Police Story (2004 - http://www.imdb.com/title/tt0386005/)
er faktisk seriøs hele vejen igennem.

> The Prodigal Son har jeg, den er rigtig god.

Men den har da også en del humor... Det har Magnificent Butcher
også, men også en masse storslået kampsport!

> Ja, fx udgiver Dragon Dynasty "Fist of legend". Nok en af de bedste Jet Li
> film synes jeg.

Den er god, men jeg vil nok udråbe My Father Is A Hero (aka The
Enforcer - http://www.imdb.com/title/tt0113153/) til Jet Li's bedste
film (ja, udover kunstværket Hero, naturligvis). Den er død-seriøs!
Det er den nyere Unleashed (aka Danny The Dog) også - den synes jeg
også er totalt fed. Hans tidlige film Born to Defence (1986 -
http://www.imdb.com/title/tt0096507/) er også helt igennem seriøs og
"gritty". Ellers er der jo en af alletiders klassikere, Twin Warriors
(aka The Tai-Chi Master - http://www.imdb.com/title/tt0108281/), som
også er seriøs, og absolut anbefalelsesværdig.

Personligt er jeg så også stor fan af de sjove Jet Li-film, som Last
Hero In China og Fong Sai Yuk. Men hvis man ikke er til komedie, så...

> Den tiltaler mig ikke rigtig, for meget humor tror jeg

Lige netop den er ret skør, det er sandt. Men hvis du ikke vil have
humor i dine kung fu-film, så må jeg indrømme at udvalget pludselig er
en del mindre, især også hvad angår Jackie Chan og Jet Li-film. Kung
fu-skuespillere har det ikke med at tage sig selv særligt seriøst...

> OK

Men det skal siges at der er en del humor i dem, også (især Drunken
Monkey, men der er tilsvarende scener af seriøs intensitet).

- Tue

Fra : Brian Kjeldsen

Dato : 15-09-08 15:57

> [...]

>helt sikker.

>En af Chan's nyere film, New Police Story (2004 -

Ja den er faktisk rigtig god og meget mørk. Kommer også til at tænke på SPL
som er helt suveræn med Donnie Yen.

> The Prodigal Son har jeg, den er rigtig god.

>Men den har da også en del humor... Det har Magnificent Butcher
>også, men også en masse storslået kampsport!

Ja det er rigtig men jeg bliver også bedre og bedre til at kapere
humoren, efterhånden kommer jeg nok helt til at holde af den. Synes
forresten at Kung Fu Hustle er vanvittig morsom, så jeg lærer det nok

> [...]

>(aka The Tai-Chi Master - http://www.imdb.com/title/tt0108281/), som
>også er seriøs, og absolut anbefalelsesværdig.

Okay der er vist et par Jet Li jeg skal have tjekket ud. Danny the Dog synes
jeg er rigtig god, historien er lidt kvalm, men FED action, kan godt li når
det er lidt brutalt. Hero er en af mine favorit film.

>Personligt er jeg så også stor fan af de sjove Jet Li-film, som Last
>Hero In China og Fong Sai Yuk. Men hvis man ikke er til komedie, så...

Det var de første Jet Li film jeg prøvede kræfter med, og blev noget skuffet
dengang. Nok mest fordi min interesse blev vakt pga Jet Lis rolle i Lethal
Weapon 4, hvor han er død cool og død seriøs, så det var lidt en anden Jet
Li jeg fandt.

Er forresten også blevet ret glad for Once upon a time in China

> [...]
>en del mindre, især også hvad angår Jackie Chan og Jet Li-film. Kung
>fu-skuespillere har det ikke med at tage sig selv særligt seriøst...

Så må jeg nok lære at leve med humoren, men synes fx i de 36th Chamber of
Shaolin, den er rigtig fed og ikke for meget humor...hvis jeg da husker
rigtig

Fra : Tue Sørensen

Dato : 15-09-08 17:09

On 15 Sep., 16:56, "Brian Kjeldsen" <brauner<punktum>kjeldsen@<FJERN
DETTE>mail.dk> wrote:

> Ja den er faktisk rigtig god og meget mørk. Kommer også til at tænke på SPL
> som er helt suveræn med Donnie Yen.

Ja, jeg havde nær nævnt den, pga. Jacky Wu - den unge hvidklædte bad
guy han slås med lige før han går i flæsket på Sammo. Jacky Wu er
faktisk sejere en Donnie Yen, men nu er Yen jo den ældste og mest
berømte, så... Dog må jeg sige at SPL generelt ikke har særlig meget
kampsport; det er næsten kun i slutningen.

> Ja det er rigtig men jeg bliver også bedre og bedre til at kapere
> humoren, efterhånden kommer jeg nok helt til at holde af den. Synes
> forresten at Kung Fu Hustle er vanvittig morsom, så jeg lærer det nok

Ja, og hvis du går i gang med Sammo Hungs '70er-film (f.eks. Dirty
Tiger, Crazy Frog - http://www.imdb.com/title/tt0077831/), så skal du
også nok lære at sætte pris på humoren!

> Okay der er vist et par Jet Li jeg skal have tjekket ud. Danny the Dog synes
> jeg er rigtig god, historien er lidt kvalm, men FED action, kan godt li når
> det er lidt brutalt. Hero er en af mine favorit film.

Samme her! En anden af mine seriøse favoritter er i øvrigt Eastern
Condors (1987 - http://www.imdb.com/title/tt0090956/).

> [...]
> Weapon 4, hvor han er død cool og død seriøs, så det var lidt en anden Jet

Ja, jeg er også glad for LW4 - det er den bedste af de fire, efter min
mening, og det er så absolut Jet Li's fortjeneste!

> Er forresten også blevet ret glad for Once upon a time in China

Så den for nylig, men jeg synes nu ikke det var det store... Har du
set Swordsman II (http://www.imdb.com/title/tt0103295/)?

> Så må jeg nok lære at leve med humoren, men synes fx i de 36th Chamber of
> Shaolin, den er rigtig fed og ikke for meget humor...hvis jeg da husker
> rigtig

Ja, den er død-seriøs, og død-fed! Det var også den der gjorde mig
mega-interesseret i kung fu-film, da den blev vist til
Natfilmfestivalen tilbage i 2001, var det vist...

- Tue

Fra : Jesper

Dato : 29-09-08 22:10

"Brian Kjeldsen" <brauner<punktum> wrote:

> [...]
> interesseret efter, men alt der lugter lidt der hen af, er af interesse.

Shaolin Temple
Mad Monkey Kung Fu
Intimate Confessions of a Chinese Courtisan
Lust For Love of a Chinese Courtisan
Executioners of Shaolin
Trilogy of Swordsmanship
The Flying Guillotine
Heroes Two

--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on