Clone Wars og børn i biffen
Fra : Mr. D

Dato : 09-09-08 21:58

Begge dele har fået en kommentar med på vejen her.

Jeg var i biffen to gange for at se clonewars med børn på 10 år. Den var
ikke genial, og der var ikke mange ahaer for voksne, men jeg - og specielt
børnene - synes stadig den leverede varen. Vi fik et par gode underholdende
timer.

Der var nogle lysglimt hist og her - bl.a. de mørke druider, som var bedst -
og mørkest - når de angreb i deres flyvende maskiner. Der var de store og
små kampedderkopperobotter, der skiftede kanon, når de skulle lade. Der var
jagerne, hvis design var smuk og med stor bagdel. Og der var de
specialtrænede kloner, der ikke bare gik langsomt i geled, men hoppede,
sprang, råbte og kæmpede som elitesoldater.

Vi er sjældent i biografen, og måtte både forklare og tysse - og samtidig
havde jeg en, som egentlig er bange for mørket i biografen, hvilket gjorde
det endnu vanskeligere. Jeg ved fra min barndom, at man taler, når filmen er
færdig. Jeg mener ikke, at den nye generation er uopdragen. Ligner den nye
generation noget, jeg kender, ligger problemet mere i det sjældne
biografbesøg. I kristenheden betegner man utilpassede ateister
"kirkefremmede". Det samme kan vel gælde dem, der sjældent kommer i
biografen, og derfor ikke kender kultur, etik og uskrevne regler. Det må jo
så være "biograffemmede".

simon

Fra : PerX ...

Dato : 11-09-08 14:36

In article <ga6nvn$cs8$1@newsbin.cybercity.dk>,
sigri@detiparantesemail.dk says...
> [...]
> "kirkefremmede". Det samme kan vel gælde dem, der sjældent kommer i
> biografen, og derfor ikke kender kultur, etik og uskrevne regler. Det må jo

Hehe, "kirkefremmede" - godt ord *g*

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 12-09-08 13:49

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> declared in:
MPG.23333d3f8af731cc98c60c@nntp4.usenetserver.com :
> In article <ga6nvn$cs8$1@newsbin.cybercity.dk>,
> sigri@detiparantesemail.dk says...
>>

> Hehe, "kirkefremmede" - godt ord *g*

Njaeh, det ved jeg nu ikke.
Jeg er vokset op i en kristen opdragelse og sang i kirkekoret,
så jeg var temmeligt ofte i kirke. Jeg er så ateist nu, men
synes bestemt ikke at jeg kan kaldes kirkefremmed...

Fra : Mr. D

Dato : 12-09-08 19:22

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så jeg var temmeligt ofte i kirke. Jeg er så ateist nu, men
> synes bestemt ikke at jeg kan kaldes kirkefremmed...

Jeg synes da det er et godt ord, selvom det selvfølgelig er et
inflationsramt politisk korrekt ord. I gamle dage hed det syndere og vantro
med destination helvedet. Nu hedder det kirkefremmede. Det er da lidt
vattet, eller hva?

simon

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-09-08 21:42

Thomas Hejl Pilgaard wrote:
> Njaeh, det ved jeg nu ikke.
> Jeg er vokset op i en kristen opdragelse og sang i kirkekoret,
> så jeg var temmeligt ofte i kirke. Jeg er så ateist nu, men
> synes bestemt ikke at jeg kan kaldes kirkefremmed...

Ordet går heller ikke på ateister, men derimod på folk som stort set
aldrig kommer i en (folke)kirke.

Mit gæt er at ordet dækker dem der aldrig går i kirke, eller som kun går
i kirke når de inviteres til dåb/bryllup/ogsåvid're, men som aldrig
kommer der "af sig selv", heller ikke f.eks. juleaften (jeg har nogle
nære slægtninge der går i kirke juleaftensdag, men de er nu alligevel
pæne og ordentlige mennesker, på trods af denne sære tilbøjelighed).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-09-08 21:53

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> har nogle nære slægtninge der går i kirke juleaftensdag, men de er nu
> alligevel pæne og ordentlige mennesker, på trods af denne sære

Definitionen på "kirkefremmede er vist, at de dukker op i kirken ved særlige
lejligheder som de nævnte, men ikke ved, hvornår de skal rejse sig op og
sætte sig ned og ikke kender salmerne.

Per V
--
Privatisering af offentlig virksomhed er legaliseret tyveri af folkets
ejendom.

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-09-08 22:04

Per Vadmand wrote:
> Definitionen på "kirkefremmede er vist, at de dukker op i kirken ved særlige
> lejligheder som de nævnte, men ikke ved, hvornår de skal rejse sig op og
> sætte sig ned og ikke kender salmerne.

Den gruppe tilhører jeg nok. Jeg vil ikke betragte mig selv som ateist.
Jeg tror nemlig ikke på noget - ikke engang ateisme.

--
Allan Olesen

Fra : PerX ...

Dato : 13-09-08 02:24

In article <48cad944$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
usenet.2007.allan@spamcheck.dk says...
> Jeg tror nemlig ikke på noget - ikke engang ateisme.

Jeg tror på ateister , jeg har set en.

Fra : PerX ...

Dato : 13-09-08 02:19

In article <0322417b$0$7071$c3e8da3@news.astraweb.com>,
pilgaard@tele2adsl.dk.dk says...
> [...]
> så jeg var temmeligt ofte i kirke. Jeg er så ateist nu, men
> synes bestemt ikke at jeg kan kaldes kirkefremmed...

Godt i sit skræmmebillede - jeg er sådan lidt til deprimerende tableauer
:)

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-09-08 09:48

Thomas Hejl Pilgaard skrev den 12-09-2008 14:49:

> Jeg er vokset op i en kristen opdragelse og sang i kirkekoret,
> så jeg var temmeligt ofte i kirke. Jeg er så ateist nu, men
> synes bestemt ikke at jeg kan kaldes kirkefremmed...

måske også derfor, at han beskrev kirkefremmede som: utilpassede ateister.

Man kan sagtens være ateist og såfremt man kommer i en kirke fx til
bryllup, begravelse mv. opføre sig ordentlig.

En kirkefremmed for mig er en person
A: ikke forstår den kirkelige "forretningsgang"
OG
B: end ikke erkender at han ikke forstår det
OG
C: gør sig negativ bemærket hos de kirkegængere som kender processen.

Bemærk: at man ikke kender forretningsgangen er ikke det samme som man
ikke forstår den. Ukendskab kan have mange årsager og har ikke noget at
gøre med at ikke kan opføre sig ordentlig.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk