fra film til bog
Fra : killerkurt43@hotmail~

Dato : 06-09-08 08:00

søger sted hvor jeg kan finde film der er konverteret til bog og evt
den anden vej, håber det giver mening..

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-09-08 21:16

> søger sted hvor jeg kan finde film der er konverteret til bog og evt
> den anden vej, håber det giver mening..

Det eneste jeg kan komme i tanke om, hvor filmen kom før bogen er
La Femme Nikita.

mvh
Henning

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-09-08 00:48

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i meddelelsen

> Det eneste jeg kan komme i tanke om, hvor filmen kom før bogen er
> La Femme Nikita.

Stephen Kings Sleepwalkers kom også først som film og siden som bog.

Mvh
Benjamin

Fra : Robert Eriksen

Dato : 07-09-08 01:13

Laziter [9440] wrote:

> "Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i meddelelsen

> Stephen Kings Sleepwalkers kom også først som film og siden som bog.

Produktionen af Jurasic Park startede før bogen var færdig.... men ok..
den er måske lidt søgt ;)

Fra : Kim2000

Dato : 07-09-08 08:48

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse

> Det eneste jeg kan komme i tanke om, hvor filmen kom før bogen er
> La Femme Nikita.

Pirats of the Carabian 1-3, Waterworld, Rumrejsen 2001(?)

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-09-08 09:16

Kim2000 wrote:
> "Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse

> Pirats of the Carabian 1-3, Waterworld, Rumrejsen 2001(?)

Sidstnævnte blev skrevet adskillige år før filmen.

Men der er kommet en masse Star Wars-bøger efter de første film.

Per V

--
Privatisering af offentlig virksomhed er legaliseret tyveri af folkets
ejendom.

Fra : Kim2000

Dato : 07-09-08 09:47

> Sidstnævnte blev skrevet adskillige år før filmen.

Men blev den ikke omskrevet så den passede med filmen? Det kan være det er
mig der husker helt galt.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-09-08 21:13

Per Vadmand skrev:

> Sidstnævnte blev skrevet adskillige år før filmen.

Jeg har altid forstået at bog og film var cirka samtidige.
Var der ikke noget med at monolitterne var /glasklare/
i Clarkes manuskript, men blev ændret til at være sorte,
da filmen skulle laves?

--
Herluf :·)

Fra : Per Vadmand

Dato : 08-09-08 21:36

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Jeg har altid forstået at bog og film var cirka samtidige.

Jeg har tjekket, og du har ret. Grunden til min fejltagelse var, at bogen
bygger videre på ebn noget ældre novelle af Clarke, "The Sentinel".

Per V

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-09-08 14:34

Per Vadmand wrote:

> Jeg har tjekket, og du har ret. Grunden til min fejltagelse var, at bogen
> bygger videre på ebn noget ældre novelle af Clarke, "The Sentinel".

Det er korrekt.

Er der i øvrigt ikke også en forskel mellem bog og film, m.h.t. hvilken
gaskæmpeplanet de foregår ved? Det synes jeg svagt jeg kan erindre at
have læst.

Såvidt jeg husker retter bogen sig ind efter filmen(e) fra og med "2010".

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Larsen

Dato : 07-09-08 22:33

<killerkurt43@hotmail.com> wrote in message
søger sted hvor jeg kan finde film der er konverteret til bog og evt
den anden vej, håber det giver mening..

--

Der bliver stortset lavet en novelization over alle større Hollywood
produktioner, det er dog de færreste der bliver udgivet på dansk.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-09-08 17:29

<killerkurt43@hotmail.com> wrote:

> søger sted hvor jeg kan finde film der er konverteret til bog og evt
> den anden vej, håber det giver mening..

Den Tredie Mand. Graham Greene skrev først manuskriptet og siden
novellen.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Third_Man

--
..rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH