ældre serie
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 09:57

Jeg håber nogen har en bedre hukommelse end jeg.
For en del år siden - muligvis midt/sidst i´'70erne, måske lidt senere - gik
der en serie i TV, som handlede om nogle overlevende efter at en
pestkatastrofe(?) havde ramt Vesteuropa.
Jeg tror det var en engelsk serie, men husker ikke ret meget. (Derfor også
tidspunktet, da jeg i en årrække deromkring ikke så ret meget TV.

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 10:18

Nåh, der var jeg lidt for hurtigt ude - serien hedder Survivors, sjovt nok -
og er fra 1975 og de følgende år. Der er 38 afsnit - og så videre.
Skulle andre have interesse i den, så er der et link til en side om den her:
http://www.survivorstvseries.com/index2.htm

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 14:18

On 2008-08-22 11:18:08 +0200, <none> said:

> [...]
> og er fra 1975 og de følgende år. Der er 38 afsnit - og så videre.
> Skulle andre have interesse i den, så er der et link til en side om den her:

Jeg kan svagt huske den - dengang var det lidt af en gyser for mig -
men nok ikke værd at gense.
Lidt som at gense De Uheldig Helte, i hukommelsen var den rigtig
fed...men da den så blev genudsendt...........
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-08-08 14:56

iSteen wrote:

> Jeg kan svagt huske den - dengang var det lidt af en gyser for mig -
> men nok ikke værd at gense.
> Lidt som at gense De Uheldig Helte, i hukommelsen var den rigtig
> fed...men da den så blev genudsendt...........

Det er sjovt, som denne serie med få måneders mellemrum dukker op her og i
tv-gruppen. Den må have haft nogle kvaliteter, siden vi husker den.

Jeg har ikke genset den, men kunne forestille mig, at den "holder" bedre end
så mange andre sf-serier, bl.a. fordi der stort set ikke er brugt special
effects, som jo er det, der hurtigst forældes i den genre.

Per V
--
Peter Skaarup-syndromet:: "Hvis videnskaben ikke passer til det, jeg
tror, tror jeg ikke på videnskaben."

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-08-08 16:54

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Det er sjovt, som denne serie med få måneders mellemrum dukker op her og i
> tv-gruppen. Den må have haft nogle kvaliteter, siden vi husker den.

Høje olipriser.

--
..rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 23-08-08 00:35

Per Vadmand skrev:

> Jeg har ikke genset den, men kunne forestille mig, at den "holder" bedre end
> så mange andre sf-serier, bl.a. fordi der stort set ikke er brugt special
> effects, som jo er det, der hurtigst forældes i den genre.

Er der overhovedet tale om en sf-serie?

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-08-08 09:25

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Er der overhovedet tale om en sf-serie?

Uha, nu kommer Knutson efter os, hvis vi ikke har definitionerne i orden,
men ja, det vil jeg mene. Den foregår i en ikke nærmere bestemt fremtid,
hvor en epidemi har dræbt det meste af jordens befolkning. I virkeligheden
sådan en slags "Mad Max" uden rå vold og benzinfræs.

Per V

Fra : Just Johnny

Dato : 23-08-08 12:36

Per Vadmand posted the following:

> [...]
>hvor en epidemi har dræbt det meste af jordens befolkning. I virkeligheden
>sådan en slags "Mad Max" uden rå vold og benzinfræs.

Sjovt du skulle nævne 'Mad Max', for et bestemt afsnit af 'Survivors'
har nøjagtigt samme historie som den senere film 'Mad Max 2'.

Men du har ret i, at den formår at skildre en post-apokalyptisk verden
på en ret 'hyggelige' engelsk måde. Lidt på samme måde som Agatha
Christie historier kan være hyggelige, selv om de jo normalt skildrer
mord og frygt i et lille engelsk landsbysamfund.

I øvrigt synes jeg at 'Survivors'-serien holder udemærket til et
gensyn, og vil da klart anbefale den. Den *er* et stykke klassisk
Science Fiction, og en af de store milepæle inden for
post-apokalyptisk Science Fiction, og egentligt er det underligt at
serien ikke er blevet genindspillet. (Ligesom med serien 'Tripods'.)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-08-08 22:03

Per Vadmand wrote:

> [...]
> hvor en epidemi har dræbt det meste af jordens befolkning. I virkeligheden
> sådan en slags "Mad Max" uden rå vold og benzinfræs.

Hvis manusforfatterne godt har vidst, under skrivningen, hvilke steder
de har været uartige, og hvilke steder de har været artige, så er det
science fiction.

(Og hvem er Knutson i øvrigt?)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-08-08 09:20

Peter Knutsen wrote:

> Hvis manusforfatterne godt har vidst, under skrivningen, hvilke steder
> de har været uartige, og hvilke steder de har været artige, så er det
> science fiction.
>
> (Og hvem er Knutson i øvrigt?)

Undskyld, Peter. Fejlhuskning.

Per V

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-08 14:59

Per Vadmand wrote:

> Undskyld, Peter. Fejlhuskning.

Det sker for en del.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : PerX ...

Dato : 25-08-08 18:58

In article <48ae848c$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, <none>
says...
> [...]
> og er fra 1975 og de følgende år. Der er 38 afsnit - og så videre.
> Skulle andre have interesse i den, så er der et link til en side om den her:

Some BBC iøvrigt genindspilder næste år (med bla hende der spillede
Martha i Dr. Who)