canadisk serie
Fra : Per Vadmand

Dato : 14-08-08 10:35

Tv sendte for nyligt en canadisk serie, der handlede om et komplot, hvor USA
ville stjæle Canadas vandressourcer. Kan nogen huske titel etc.?

Per V
--
Der findes ikke neutral klædedragt.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-08-08 12:12

Per Vadmand wrote:
> Tv sendte for nyligt en canadisk serie, der handlede om et komplot, hvor USA
> ville stjæle Canadas vandressourcer. Kan nogen huske titel etc.?

Nej, og jeg har ikke selv set den, men det er muligt jeg ville kunne
genkende den danske titel, hvis jeg ser den. Mindre sandsynligt at jeg
ville kunne genkende den originale titel.

Har du selv set serien? I så fald kan det være at Google eller IMDb kan
hjælpe dig, hvis du kan huske et eller andet fra den. Navne eller noget...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-08-08 13:42

Peter Knutsen wrote:

> [...]
>

> Har du selv set serien? I så fald kan det være at Google eller IMDb
> kan hjælpe dig, hvis du kan huske et eller andet fra den. Navne eller

Jeg så den og har prøvet at imdb-søge på canada + water supply, men ikke
fundet nioget. Jeg kan desværre ikke huske et eneste navn. Hovedpersonen var
en karismatisk canadisk politiker, der spillede under dække med
amerikanerne, og en journalist og en anden politiker (sidstnævnte en lille
tyk mand med skæg) der prøvede at standse ham.

Jeg ved ikke, om det hjælper?
--
Der findes ikke neutral klædedragt.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-08-08 14:38

Per Vadmand wrote:

> [...]
> amerikanerne, og en journalist og en anden politiker (sidstnævnte en lille
> tyk mand med skæg) der prøvede at standse ham.

Det er ikke noget jeg kan bruge. Jeg tænkte at hvis du kunne huske et
par af hovedpersonernes navne eller noget, eller måske et lidt bizart
navn på en biperson[1], så kunne jeg prøve med Google eller IMDb på
basis af det.

Et langt-ude-skud ville være engelsk Wikipedia og så se om de har en
artikel om "water scarcity" (eller hvis du har et andet bud på hvad
begrebet hedder på engelsk) og se om der i den artikel er et kapitel om
"fiction" eller lignende. Det er for langt ude til at jeg selv gider
prøve, men det kan være du vil...

[1] Sheriffen i "Twin Peaks" hedder jo f.eks. Harry S. Truman.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 14-08-08 07:47

Per Vadmand skrev:
> [...]
> amerikanerne, og en journalist og en anden politiker (sidstnævnte en lille
> tyk mand med skæg) der prøvede at standse ham.

Haps!

http://akas.imdb.com/title/tt0410055/

Jeg var heldig med IMDb. Med deres power search søgte jeg på canadiske
thrillers fra tv. Heldigvis stak titlen i øjnene. Ontv.dk siger, at
DR2 sendte den i marts under samme titel.

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-08-08 17:47

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> thrillers fra tv. Heldigvis stak titlen i øjnene. Ontv.dk siger, at
> DR2 sendte den i marts under samme titel.

Tak skal du have - det var lige præcis den. Grunden til, at jeg ville finde
den, er, at leg er ved at læse an roman af Margaret Atwood fra 1972, hvor en
af persionerne, en halvparanoid hippie, udmaler et fremtidsscenarium på en
halv side, der stort set udgør hele tv-seriens plot, og så ville jeg se, om
hun er krediteret. Det er hun ikke.

Gad vide, om det er lovligt?

Per V
--
Der findes ikke neutral klædedragt.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-08-08 18:39

Per Vadmand skrev:

> [...]
> halv side, der stort set udgør hele tv-seriens plot, og så
> ville jeg se, om hun er krediteret. Det er hun ikke.

Jeg gætter på at du er nået til kapitel 11 i "Surfacing",
(på dansk "Op til overfladen").

> Gad vide, om det er lovligt?

Det ved jeg ikke; hun har måske selv "lånt" plottet
et sted.

--
Herluf :·)

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-08-08 20:32

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Jeg gætter på at du er nået til kapitel 11 i "Surfacing",
> (på dansk "Op til overfladen").

> Det ved jeg ikke; hun har måske selv "lånt" plottet
> et sted.

Jeg tænker, at det måske var almindelig canadisk venstrefløjsparanoia
dengang først i 70'erne. TV-serien var i hvert fald spændende.

Nu vi er ved Atwood, Herluf - du kan jo også svjh lide opera. Kender du Poul
Ruders' operaudgave af Atwoods "The Handmaid's Tale"?

Hvis du svarer, skulle vi måske futte over til dk.kultur.musik.klassisk, men
det ved jeg ikke, hvordan man gør.

Per V

--
Der findes ikke neutral klædedragt.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-08-08 11:08

Per Vadmand skrev:

> Nu vi er ved Atwood, Herluf - du kan jo også svjh
> lide opera. Kender du Poul Ruders' operaudgave
> af Atwoods "The Handmaid's Tale"?

Desværre kender jeg den ikke rigtigt. Har nok hørt
den i drp2, men jeg må skuffe dig med at jeg mest
er til orkestermusik eller musik med orkester og
stort kor. Jeg har et lille problem med sopranstemmer
i opera, når/hvis de går i "skingre-mode".

Til gengæld har jeg optaget Ruders orkesterværk
"Capriccio pian'e forte" fra 1978. Det er efter min
mening fed, dynamisk 'ny musik'.

> Hvis du svarer, skulle vi måske futte over til
> dk.kultur.musik.klassisk, men det ved jeg ikke,
> hvordan man gør.

Jeg har nu sat FUT (Opfølgning) til gruppen
dk.kultur.musik.klassisk. Man skal bare gå i "Vis"
og markere "Alle brevhoveder", og så skrive
gruppens navn under "Opfølgning til".

--
Herluf :·)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-08-08 19:48

Per Vadmand wrote:
> [...]
> halv side, der stort set udgør hele tv-seriens plot, og så ville jeg se, om

Jada. Man kan ikke eje en idé.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-08-08 20:34

Peter Knutsen wrote:

> Jada. Man kan ikke eje en idé.

Snak du med Disney om det

Men hvis ideen er Atwoods, kunne de nu godt lige have nævnt det. Jeg fik
selv ideen til en af mine romaner fra en Bertelsen-udsendelse, og jeg
huskede da at takke ham både i bogen og privat.

Per V

--
Der findes ikke neutral klædedragt.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-08-08 21:06

Per Vadmand wrote:

> [...]
> selv ideen til en af mine romaner fra en Bertelsen-udsendelse, og jeg
> huskede da at takke ham både i bogen og privat.

De retssager jeg har hørt - lidt - om, går altid på at der er
overensstemmelse mellem mange detaljer. Det er ikke bare en idé der kan
formuleres i en eller to korte sætninger, men derimod en forholdsvis
detaljeret plan eller plot. Og selv da er det ikke mit indtryk at
sagsøger altid vinder.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : PerX ...

Dato : 15-08-08 00:06

In article <48a47de3$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>,
peter@sagatafl.invalid says...

> Jada. Man kan ikke eje en idé.

EU arbejder på sagen.

Fra : Mr D

Dato : 15-08-08 07:17

> [...]

> fremtidsscenarium på en halv side, der stort set udgør hele tv-seriens
> plot, og så ville jeg se, om hun er krediteret. Det er hun ikke.

Et meget løst plot om en konflikt omkring vandressourcer på en halv side i
en bog giver vist ikke copyright, mon? Ville det ikke være det samme som
hvis man krævede kreditering for et plot omkring et attentat mod en
amerikansk præsident?

simon

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-08-08 08:46

Mr D wrote:

> [...]
> side i en bog giver vist ikke copyright, mon? Ville det ikke være det
> samme som hvis man krævede kreditering for et plot omkring et

Det var nu mere detaljeret end som så. Men som jeg skrev et andet sted:
Måske var det en almindelig paranoia dengang (og nu), som såvel Atwood som
filmen byggede på. Jeg var egentlig bare interesseret i, om hun var
krediteret i filmen.

Per V

--
Der findes ikke neutral klædedragt.