Rumrejsen 2010
Fra : Kim2000

Dato : 10-08-08 22:08

Er der nogen der ved hvorfor man aldrig seriøst har overvejet at filmatisere
Arthur C. Clarkes ligeledes fremragende fortsættelser i denne serie?

Wiki'en siger blot det aldrig er sket, nogen der har opsnappet rygter?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-08-08 22:26

Kim2000 skrev:

> Er der nogen der ved hvorfor man aldrig seriøst har overvejet at
> filmatisere Arthur C. Clarkes ligeledes fremragende fortsættelser i
> denne serie?

"Rumrejsen 2010" kender jeg ikke. Måske mener du "2010 - Den anden
rumrejse", nemlig http://www.imdb.com/title/tt0086837/ som når
"Rumrejsen år 2001" (2001: A Space Odyssey) til cirka midt på
månestøvlerne.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- som altid kun udtaler sig på egne vegne

Fra : Peter Heide

Dato : 10-08-08 22:30

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> rumrejse", nemlig http://www.imdb.com/title/tt0086837/ som når
> "Rumrejsen år 2001" (2001: A Space Odyssey) til cirka midt på

....og så er du endda venlig

Fra : Holst

Dato : 10-08-08 22:41

Kim2000 wrote:

> Er der nogen der ved hvorfor man aldrig seriøst har overvejet at filmatisere
> Arthur C. Clarkes ligeledes fremragende fortsættelser i denne serie?
>
> Wiki'en siger blot det aldrig er sket, nogen der har opsnappet rygter?

Måske læser du et forkert sted:

http://en.wikipedia.org/wiki/2010_(film)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-08-08 23:01

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Måske læser du et forkert sted:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/2010_(film)

Han læser næppe forkert.
Der er flere bøger i serien 'Space Odyssey'
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Odyssey

Mvh
Benjamin

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 11-08-08 01:33

Laziter [9440] skrev:

> Han læser næppe forkert.
> Der er flere bøger i serien 'Space Odyssey'
> http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Odyssey

Hm... måske er det meget godt at der ikke er lavet flere film. Allerede
2010 var så mærkelig en historie, at det ikke lykkedes for instruktøren
at fremstille den på film...

Fra : Laziter [9440]

Dato : 11-08-08 02:44

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> Hm... måske er det meget godt at der ikke er lavet flere film. Allerede
> 2010 var så mærkelig en historie, at det ikke lykkedes for instruktøren at
> fremstille den på film...

Tja nogle gange skal bøger bare holdes i bogform og ikke forlade læserens
fantasi.
Alt for ofte er der set dårlige film baseret på ellers ret så gode bøger.

Mvh
Benjamin

Fra : Holst

Dato : 11-08-08 07:52

Laziter [9440] wrote:

> Tja nogle gange skal bøger bare holdes i bogform og ikke forlade læserens
> fantasi.
> Alt for ofte er der set dårlige film baseret på ellers ret så gode bøger.

I almindelighed skal man ikke sammenligner filmen med bogen. Det er to
meget forskellige ting, og begge medier kan formidle ting, som det andet
har svært ved.

Personligt har jeg nok aldrig læst en bog og efterfølgende set den
tilhørende film, uden at bogen har været markant bedre. Men der er jo
givetvis undtagelser.

Bøger og film har oftest bedst af at stå alene.

Fra : Kim2000

Dato : 11-08-08 11:41

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> givetvis undtagelser.
>
> Bøger og film har oftest bedst af at stå alene.

Jeg synes så 2001 er komplet umuligt at forstå den dybere mening med hvis
man ikke har læst bogen, det er måske bare mig?

Fra : Ole Thomsen

Dato : 13-08-08 20:35

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> Personligt har jeg nok aldrig læst en bog og efterfølgende set den
> tilhørende film, uden at bogen har været markant bedre. Men der er jo
> givetvis undtagelser.

Jeg kan komme i tanke om en enkelt: Little Big Man.

Og det er absolut ikke fordi bogen er dårlig.

Ole Thomsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-08-08 00:24

Ole Thomsen skrev bl.a.:

> Jeg kan komme i tanke om en enkelt: Little Big Man.

Hvad med "Gøgereden"? Jeg har ikke læst bogen.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 15-08-08 00:51

Jørgen Grandt skrev:

> Hvad med "Gøgereden"? Jeg har ikke læst bogen.

Bogen er fantastisk. Filmen er fin.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 14-08-08 19:05

Ringenes Herre.

Mark

Websted:
http://mark.gazel.dk/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 15-08-08 01:00

Mark Thomas Gazel skrev:

> Ringenes Herre.

Enig - både bog og film er fantastiske. Men det rokker ikke ved at det
er to meget forskellige oplevelser at læse bogen og at se filmen.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-08-08 14:26

> Enig - både bog og film er fantastiske. Men det rokker ikke ved at det er
> to meget forskellige oplevelser at læse bogen og at se filmen.

Al ære og respekt til Tolkien, men Peter Jackson fortæller historien bedre.

Mark

Websted:
http://mark.gazel.dk/

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-08 16:48

In article <812ad$48a583e4$3e3d8e25$31622@news.arrownet.dk>,
markgazel@hotmail.com says...

> Al ære og respekt til Tolkien, men Peter Jackson fortæller historien bedre.

Du godeste, og jeg syntes det var langtrukkent nok i hans version *g*

Fra : Kim2000

Dato : 16-08-08 17:03

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> In article <812ad$48a583e4$3e3d8e25$31622@news.arrownet.dk>,
> markgazel@hotmail.com says...

> Du godeste, og jeg syntes det var langtrukkent nok i hans version *g*

Tænk hvis en eller anden var kommet i tanke om at have taget en flyveøgle i
stedet for at gå.

Fra : PerX ...

Dato : 20-08-08 11:48

In article <48a6fa28$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, kim2000
@surfer.dk says...

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> Tænk hvis en eller anden var kommet i tanke om at have taget en flyveøgle i
> stedet for at gå.

Uha, det er undergravende tanker det der *g*

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-08-08 09:04

Holst wrote:
> Personligt har jeg nok aldrig læst en bog og efterfølgende set den
> tilhørende film, uden at bogen har været markant bedre. Men der er jo
> givetvis undtagelser.

Fear And Loathing in Las Vegas..

// Hans

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-08-08 08:38

Laziter [9440] wrote:

> Tja nogle gange skal bøger bare holdes i bogform og ikke forlade
> læserens fantasi.
> Alt for ofte er der set dårlige film baseret på ellers ret så gode
> bøger.
Og nogle gange skulle man afholde sig fra at lave fortsættelser - det gælder
både bøger og film.

Per V

--
Der findes ikke neutral klædedragt.

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-08-08 19:49

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Hm... måske er det meget godt at der ikke er lavet flere film.
> Allerede 2010 var så mærkelig en historie, at det ikke lykkedes for
> instruktøren at fremstille den på film...

Det er så interessant, at der ikke er tale om den traditionelle rækkefølge -
først litteratur så film. Kubrick og Clarcke udviklede A Space Odyssey som
filmprojekt og først efter filmen blev bogen udgivet. Skriverier af bog og
filmmanus foregik svjh. parallelt.

Personligt synes jeg ikek at 2010 er så slem som dens rygte - den er bare
ikke så skæv som 2001, der imo på genial vis på film viser noget metafysisk
som Bowman oplever. Noget der tit ikke lykkes uden en fortæller, hvilket vel
må siges at være en nødløsning. Til gengæld er jeg ret overbevist om at det
vil blive en meget svær opgave filmisk at fremstille 2061 og nærmest umuligt
at lave 3001 som film.

vh
Jan
--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-08-08 20:15

Jan Boegh wrote:
> [...]
> Space Odyssey som filmprojekt og først efter filmen blev bogen udgivet.
> Skriverier af bog og filmmanus foregik svjh. parallelt.

Jeg hørte, for få måneder siden, at langt det meste af plottet kom fra
Clarke.

> [...]
> jeg ret overbevist om at det vil blive en meget svær opgave filmisk at
> fremstille 2061 og nærmest umuligt at lave 3001 som film.

2061 husker jeg ikke umiddelbart som lydende specielt ufilmelig, men
3001 ville blive ret tynd som film.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim2000

Dato : 12-08-08 21:01

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg hørte, for få måneder siden, at langt det meste af plottet kom fra
> Clarke.

> 2061 husker jeg ikke umiddelbart som lydende specielt ufilmelig, men 3001
> ville blive ret tynd som film.

2061 mener jeg heller ikke sådan lige på hukommelsen ville være et problem,
mens 3001 nok ville ende som en ligeså kunsterisk film som 2001, hvor man
(=jeg) var lidt lost indtil jeg fik læst bogen og fattede pointen.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 13-08-08 13:43

Kim2000 skrev:

> 2061 mener jeg heller ikke sådan lige på hukommelsen ville være et problem,
> mens 3001 nok ville ende som en ligeså kunsterisk film som 2001, hvor man
> (=jeg) var lidt lost indtil jeg fik læst bogen og fattede pointen.

Jeg synes ikke det er helt samme historie der fortælles i bog og film.

*SPOILER ADVARSEL*
Scroll ned...

*SPOILER SPACE*
Scroll ned

Hvorfor slår HAL astronauten ihjel? Det husker jeg ikke som helt klart i
filmen. Det er måske dens styrke? I bogen er det derimod udførligt
forklaret, at mordet skyldes at den logiske og rationelt tænkende
computer ikke kunne håndtere at den blev bedt om at skjule en løgn vedr.
rumskibets mission.

Hvad sker der med Dave til sidst - han bliver til et "star child", men
hvad vil den metafor sige? Er det forklaret mere udførligt i bogen end i
filmen?

Mikkel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-08-08 09:02

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
[spoiler slettet]
> hvad vil den metafor sige? Er det forklaret mere udførligt i bogen end i
> filmen?

Din spoiler går på 2001, og ikke på 2010 sådan som trådens uændrede
titel kunne antyde.

Hvad angår den "metafor", som jeg af spoilerhensyn har slettet, så synes
jeg at det bliver forklaret væsentligt bedre og grundigere i bøgerne end
i filmen, blandt andet fordi det antydes (kraftigt) at monolittens
skabere også har haft det sådan.

Det eneste jeg ikke er specielt sikker på, er hvor godt det er forklaret
hvis man kun læser 2001. Man bør nok læse 2010 også.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 15-08-08 00:58

Peter Knutsen skrev:
> Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
> [spoiler slettet]
>
> Din spoiler går på 2001, og ikke på 2010 sådan som trådens uændrede
> titel kunne antyde.

Det har du ret i, men så var det jo godt at jeg gjorde opmærksom på det
i indlægget og indsatte spoilerspace.

> [...]
>
> Det eneste jeg ikke er specielt sikker på, er hvor godt det er forklaret
> hvis man kun læser 2001. Man bør nok læse 2010 også.

Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har læst 2010, men nu får jeg lyst til
at læse den, for slutningen af 2001 står stadig noget tåget for mig, og
den blev ikke klarere af at se 2010.

Hvad angår Hals opførsel, så har man et helt andet syn på ham, hvis man
har læst bogen inden man ser filmen.

Mikkel

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-08-08 16:30

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

Spoiler.
..
..
..

> Hvad angår Hals opførsel, så har man et helt andet syn på ham, hvis man
> har læst bogen inden man ser filmen.

Hals opførsel (i 2001) bliver forklaret i begyndelsen af 2010.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 17-08-08 16:35

Jim Andersen skrev:
> [...]
> ..
> ..

> Hals opførsel (i 2001) bliver forklaret i begyndelsen af 2010.

Bog eller film? Hvis det er i bogen, så må jeg jo have læst 2010.

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-08-08 18:13

> Bog eller film? Hvis det er i bogen, så må jeg jo have læst 2010.

Ups. Det bliver forklaret i filmen.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-08-08 15:17

Jim Andersen skrev:
> "Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Ups. Det bliver forklaret i filmen.

Ok. Nu er jeg kommet i tvivl, om det er i bogen 2010 eller 2001 at jeg
har læst forklaringen.

Fra : Holst

Dato : 11-08-08 07:49

Laziter [9440] wrote:

> Han læser næppe forkert.

Det er måske mig, der ikke helt forstod hans spørgsmål :)

Fra : Kim2000

Dato : 11-08-08 11:41

> Måske læser du et forkert sted:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/2010_(film)

Næh, der står jo godt nok at man har filmatiserede 2001 og 2010, men også at
man aldrig har gjort det ved de tre næste, det undrede mig sådan set bare,
for de tre fortsættelser er da også fremragende.

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-08-08 11:51

Kim2000 wrote:

> Næh, der står jo godt nok at man har filmatiserede 2001 og 2010, men
> også at man aldrig har gjort det ved de tre næste, det undrede mig
> sådan set bare, for de tre fortsættelser er da også fremragende.

Synes du virkelig? Jeg synes, det er en tynd gang afkog.

Per V
--
Der findes ikke neutral klædedragt.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-08-08 22:15

Kim2000 wrote:
> Næh, der står jo godt nok at man har filmatiserede 2001 og 2010, men også at
> man aldrig har gjort det ved de tre næste, det undrede mig sådan set bare,
> for de tre fortsættelser er da også fremragende.

Tre næste? Jeg kender kun til 2 fortsættelser.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim2000

Dato : 12-08-08 20:02

> Tre næste? Jeg kender kun til 2 fortsættelser.

Jeg blandede en bog (?), der på engelsk hedder "The lost words" (som indtil
videre har samlet i en papkasse i snart 10 år uden at være blevet læst)
sammen med serien. Jeg har end ikke fået pakket den ud af kassen endnu, det
er heller ikke mere end 5 år siden vi flyttede ind

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-08-08 20:16

Kim2000 wrote:

> [...]
> sammen med serien. Jeg har end ikke fået pakket den ud af kassen endnu, det
> er heller ikke mere end 5 år siden vi flyttede ind

Nej, jeg kender godt det dér med ikke at forhaste sig med udpakning og
lignende... "Lost Worlds" har jeg aldrig læst. Hvad type bog er det? Og
er den go'?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim2000

Dato : 12-08-08 20:59

> Nej, jeg kender godt det dér med ikke at forhaste sig med udpakning og
> lignende... "Lost Worlds" har jeg aldrig læst. Hvad type bog er det? Og er
> den go'?

Den er i ca. A5 format (dog lidt større) og det er ligesom så langt jeg er
kommet med den Det er små noveller/fortællinger fra 2001 filmen/bogen,
ja nærmest fraklip. Jeg kan ikke rigtig huske noget fra den, andet end jeg
ret hurtigt lagde den fra min i flyveren og så faldt den ned i kasse, siden
har ingen set den, nu er jeg næsten nødt til at gå på jagt på loftet efter
den