/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorcykelejere skal på kørekursus
Fra : MKS - 74


Dato : 08-09-08 22:38

http://politiken.dk/indland/article564580.ece

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/


 
 
LasseNC (08-09-2008)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 08-09-08 16:42

On Sep 8, 10:38 pm, MKS - 74 <mks74t...@gmail.com> wrote:
> http://politiken.dk/indland/article564580.ece
>
> --
> -Michael
> Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:http://cbr600.dyndns.dk/

Skidegodt forslag!

tp (09-09-2008)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 09-09-08 06:23


"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:ap6bc49j9umimtfmjqkv1ttk1jejij3006@4ax.com...
> http://politiken.dk/indland/article564580.ece
>


jeg har i mine 16 aktive mc år aldrig haft den glæde at eje en ny mc.
Bortset fra "friværdi gruppen", vil jeg formode at de fleste uerfarne
starter med en billig gammel maskine og dermed ikke får del i denne pakke.

Mvh TP


"Dadyw (09-09-2008)
Kommentar
Fra : "Dadyw


Dato : 09-09-08 07:15

tp skrev:
>
> "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:ap6bc49j9umimtfmjqkv1ttk1jejij3006@4ax.com...
>> http://politiken.dk/indland/article564580.ece
>>
>
>
> jeg har i mine 16 aktive mc år aldrig haft den glæde at eje en ny mc.
> Bortset fra "friværdi gruppen", vil jeg formode at de fleste uerfarne
> starter med en billig gammel maskine og dermed ikke får del i denne pakke.
>
> Mvh TP
Jeg er ikke en midaldrende mc'er. Jeg er gammel.
Da jeg efter 40 år begyndte at køre på mc igen, startede jeg med en
lille 125 cc, som jeg kørte et år på. Derefter kørte jeg 2 år på en
250cc. Nu har jeg en 800 cc. Jeg er glad for, at jeg ikke startede på
den Intruder, jeg har nu. Så var det sikekrt gået galt. Men nu har jeg
kørt ca. 25.000 km siden "genstarten" og føler mig nogenlunde rutineret.
Kombineret med en defensiv kørsel og respekt af hastighedsgrænser går
det nok.
Hilsen
Leif

Gimbal (09-09-2008)
Kommentar
Fra : Gimbal


Dato : 09-09-08 11:31

Dadyw <"wassar"@" <"slet dette> wrote in message
news:48c61467$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> tp skrev:
>>
>> "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:ap6bc49j9umimtfmjqkv1ttk1jejij3006@4ax.com...
>>> http://politiken.dk/indland/article564580.ece
>>>
>>
>>
>> jeg har i mine 16 aktive mc år aldrig haft den glæde at eje en ny mc.
>> Bortset fra "friværdi gruppen", vil jeg formode at de fleste uerfarne
>> starter med en billig gammel maskine og dermed ikke får del i denne
>> pakke.
>>
>
>
Ville det ikke være bedre med periodiske opfrisknings-kurser? Efter f.eks.
2-3 år skal man på et mini-kursus / evaluering, ellers bliver kørekortet
ugyldigt, indtil man har været på kursus igen.

Det samme skulle bestemt også gælde for bilister, mange af dem kan slet ikke
huske noget fra køreskolen...så som at blinke når man skifter vognbane på
motorvejen...eller i det hele taget vide hvor blinklysene sidder!



Jim Andersen (09-09-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 09-09-08 12:41

Gimbal wrote:
> Ville det ikke være bedre med periodiske opfrisknings-kurser?

Næe...

> Det samme skulle bestemt også gælde for bilister, mange af dem kan
> slet ikke huske noget fra køreskolen...så som at blinke når man
> skifter vognbane på motorvejen...eller i det hele taget vide hvor
> blinklysene sidder!

De ved det jo godt, og vil blinke når de er til prøve.
Og mc'isterne vil også overholde hastighedsgrænserne når de er til prøve.

Det er i hverdagen du har problemerne.

/jim



Kai Harrekilde-Peter~ (09-09-2008)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 09-09-08 19:37

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> writes:

> Dadyw <"wassar"@" <"slet dette> wrote in message
> news:48c61467$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> tp skrev:
>>>
>>> "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i meddelelsen
>>> news:ap6bc49j9umimtfmjqkv1ttk1jejij3006@4ax.com...
>>>> http://politiken.dk/indland/article564580.ece
>>>
>>> jeg har i mine 16 aktive mc år aldrig haft den glæde at eje en ny mc.
>>> Bortset fra "friværdi gruppen", vil jeg formode at de fleste uerfarne
>>> starter med en billig gammel maskine og dermed ikke får del i denne
>>> pakke.
>>
> Ville det ikke være bedre med periodiske opfrisknings-kurser? Efter f.eks.
> 2-3 år skal man på et mini-kursus / evaluering, ellers bliver kørekortet
> ugyldigt, indtil man har været på kursus igen.

En interessant tanke, men med praktiske problemer indbygget ... der er
idag ca 100.000 danske motorcykelister. Hvis alle skal på periodisk
genopfriskningskursus hvert 3. år, skal der være 35-40.000
kursuspladser om året.

Hvor skal de kurser foregå? Hvem skal stå for dem?

Der er anslagsvist pt 1000 pladser om året på diverse kørekurser, inkl
dem som DMC og FDM har.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Steen Gruby (09-09-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-09-08 19:54

On Tue, 09 Sep 2008 20:37:10 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai
>
>Hvor skal de kurser foregå? Hvem skal stå for dem?
>
Den sad jeg også og gumlede på.
Hvis du spørger politikerne laver de en lov hvor vi kommer tilbage til
fordums kørekortregler.
Kørekort skal fornys hvert 5. år, og for at få fornyet hver katagori
skal du bevise at du har kørt x antal Km på / i den pågældende type.
Jeg husker tydeligt at mange vognmænd skorede en ekstraindtægt ved at
udskrive "beviser" på at venner og bekendte havde været
"hjælpechauffører" på deres lastvogne

På den anden side erkender jeg blankt at det er en hård en at komme på
to hjul efter 30 års stilstand, og skal være den første til at
indrømme at DMC's kørekurser på den tid var det der skulle til.
Men derfra og til at mene at der skal lovgivning til er der lang vej.

Det burde være almindelig logik at man er meget rusten efter så lang
tid, og at trafikmønsteret har ændret sig i den mellemliggende tid.
Det samme har de MC der er på markedet i dag, så af begge årsager er
et brush up en selvfølgelighed.

Man kunne jo håbe på at der var kørelærer der ville slå sig sammen og
afholde week-end kurser til en rimelig pris som supplement til de
tilbud der allerede findes - Det ville sandelig være noget nyt.
Og de råder for resten også over de nødvendige faciliteter

Man kan kun håbe at DMC har gejst til at fortsætte, og at politikerne
kan få øje på en frivillig indsats i stedet for at lovgive sig ud af
et problem der alligevel ikke lige er til at løse ad den vej.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kai Harrekilde-Peter~ (09-09-2008)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 09-09-08 20:05

Hej Sten,


Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> On Tue, 09 Sep 2008 20:37:10 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>>
>>Hvor skal de kurser foregå? Hvem skal stå for dem?
>>
> Den sad jeg også og gumlede på.
> Hvis du spørger politikerne laver de en lov hvor vi kommer tilbage til
> fordums kørekortregler.
> Kørekort skal fornys hvert 5. år, og for at få fornyet hver katagori
> skal du bevise at du har kørt x antal Km på / i den pågældende type.
> Jeg husker tydeligt at mange vognmænd skorede en ekstraindtægt ved at
> udskrive "beviser" på at venner og bekendte havde været
> "hjælpechauffører" på deres lastvogne
>
> På den anden side erkender jeg blankt at det er en hård en at komme på
> to hjul efter 30 års stilstand, og skal være den første til at
> indrømme at DMC's kørekurser på den tid var det der skulle til.
> Men derfra og til at mene at der skal lovgivning til er der lang vej.
>
> Det burde være almindelig logik at man er meget rusten efter så lang
> tid, og at trafikmønsteret har ændret sig i den mellemliggende tid.
> Det samme har de MC der er på markedet i dag, så af begge årsager er
> et brush up en selvfølgelighed.
>
> Man kunne jo håbe på at der var kørelærer der ville slå sig sammen og
> afholde week-end kurser til en rimelig pris som supplement til de
> tilbud der allerede findes - Det ville sandelig være noget nyt.
> Og de råder for resten også over de nødvendige faciliteter
>
> Man kan kun håbe at DMC har gejst til at fortsætte, og at politikerne
> kan få øje på en frivillig indsats i stedet for at lovgive sig ud af
> et problem der alligevel ikke lige er til at løse ad den vej.

Jeg lavede lige et regnestykke: med 35-40.000 kursister/året, skal der
~1000 kursister gennem om ugen (hele sæsongen igennem, og så lidt mere).

Det ville være 30-40 kurser à 25-30 kursister. Er det kun 2-dages
weekendkurser ala bronze-kurset, så ser det ret umuligt ud, både mht
instruktører og manøvregårde

Men hvis man tænker 1-dages kurser som ligger på hverdage, kommer vi
ned på 6-8 parallelle kurser/manøvregårde, med hver ~5-6 instruktører.
Så ser det straks mere realistisk ud. Jeg kender ikke økonomien i
manøvregårde, men med 5-6.000 kursister/gård om året, så er der "penge
i skidtet". Tænk ~2000Kr/kursist.

Den slags professionalisering vil DMC ikke kunne stå for, efter min
mening.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Steen Gruby (09-09-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-09-08 20:14

On Tue, 09 Sep 2008 21:04:43 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.
>
>Men hvis man tænker 1-dages kurser som ligger på hverdage, kommer vi
>ned på 6-8 parallelle kurser/manøvregårde, med hver ~5-6 instruktører.
>Så ser det straks mere realistisk ud. Jeg kender ikke økonomien i
>manøvregårde, men med 5-6.000 kursister/gård om året, så er der "penge
>i skidtet". Tænk ~2000Kr/kursist.
>
Se det var lige for at undgå at der skulle gå "malkemaskine" i den at
jeg skrev som jeg gjorde.
Hvis nu kørelærene opgav at tage fuld timeløn for kurset og lagde
prisen ned på dækningsbidraget plus lidt "smørpenge" ville man kunne
afholde kurser af DMC størrelse for en pris der stadig var til at have
med at gøre.
Jeg tror ikke at behovet er af din "beregnede" størrelse, men nok
nærmere 6-7000 om året hvis alle vil med - Og det vil de som bekendt
ikke.

>Den slags professionalisering vil DMC ikke kunne stå for, efter min
>mening.
>
Herren forbyde at man prøvede.
DMC er netop den faktor der holder niveauet oppe og priserne nede ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kai Harrekilde-Peter~ (09-09-2008)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 09-09-08 21:49

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> On Tue, 09 Sep 2008 21:04:43 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
>>Men hvis man tænker 1-dages kurser som ligger på hverdage, kommer vi
>>ned på 6-8 parallelle kurser/manøvregårde, med hver ~5-6 instruktører.
>>Så ser det straks mere realistisk ud. Jeg kender ikke økonomien i
>>manøvregårde, men med 5-6.000 kursister/gård om året, så er der "penge
>>i skidtet". Tænk ~2000Kr/kursist.
>>
> Se det var lige for at undgå at der skulle gå "malkemaskine" i den at
> jeg skrev som jeg gjorde.
> Hvis nu kørelærene opgav at tage fuld timeløn for kurset og lagde
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> prisen ned på dækningsbidraget plus lidt "smørpenge" ville man kunne
> afholde kurser af DMC størrelse for en pris der stadig var til at have
> med at gøre.
> Jeg tror ikke at behovet er af din "beregnede" størrelse, men nok
> nærmere 6-7000 om året hvis alle vil med - Og det vil de som bekendt
> ikke.

Vi ved ikke hvad det "rigtige" behov er. DMC har udsolgt på bronze-
kurserne, og hvert år er der folk som klager over det, på trods af der
bliver flere pladser til rådighed for hvert år der går.

Men tallene tager udgangspunkt i hvad konsekvensen af ordene
"obligatorisk" og "periodisk" er. Og hvis obligatoriske og periodiske
kurser skal give mening, bør der IMHO ikke være 10 år mellem hvert
kursus, snarere max 5 år.

Mht økonomien, så hvis det er sådan at kørelærerne skal lægge de
normale køretimer til side for at køre disse kurser i stedet, så er
det rimeligt at de skal have samme løn for det som for de normale
køretimer (det ville jeg kræve).


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Steen Gruby (09-09-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-09-08 22:11

On Tue, 09 Sep 2008 22:49:27 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai
>
>Vi ved ikke hvad det "rigtige" behov er. DMC har udsolgt på bronze-
>kurserne, og hvert år er der folk som klager over det, på trods af der
>bliver flere pladser til rådighed for hvert år der går.
>
Her er der virkelig tale om at være ved at blive kvalt i egen success

Og jeg forstår det godt.

>Men tallene tager udgangspunkt i hvad konsekvensen af ordene
>"obligatorisk" og "periodisk" er. Og hvis obligatoriske og periodiske
>kurser skal give mening, bør der IMHO ikke være 10 år mellem hvert
>kursus, snarere max 5 år.
>
Nu skal vi lige se på hvad formålet er.
Hvis vi taler om gamle rustne mæan (kvider) der lige skal have levet
drømmen færdig, så er broncekurset sagen.
Det skal jeg gerne skrive under på.
Hvis vi taler om opførsel i trafikken er det guldkurset vi snakker om.
Det kan alle have godt af at deltage i, og skulle vi tale om at få
sådan en oplevelse en gang i mellem ville jeg ikke protestere

>Mht økonomien, så hvis det er sådan at kørelærerne skal lægge de
>normale køretimer til side for at køre disse kurser i stedet, så er
>det rimeligt at de skal have samme løn for det som for de normale
>køretimer (det ville jeg kræve).
>
Du har sådan set ret, men se lidt anderledes på det.
Hvis vi nu forestiller os at en håndfuld kørelærere der har
køretekniske faciliteter der ikke anvendes slår sig sammen og holder
"kravlegårdsøvelser" for rustne MC kørere i week-enden har de
muligheden for at tjene nogle penge de ellers ikke ville have set.
Hvis vi nu tager et hold på 25 personer over een dag, og hver betaler
600 Kr vil det give 15000 Kr.
Kurset varer 8 timer, altså 1562,5 kr pr time.
Hvis vi nu siger at der er 4 lærere på kurset giver det 468 Kr i timen
til hver.
Det er vel ikke så slemt - vel?

Jeg ved godt at det ikke kan matche DMC's broncekursus over to dage og
et fantastisk sammenhold på kurset, men det er dog en mulighed.

Undskyld ----
Jeg tænkte bare højt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Sune (10-09-2008)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 10-09-08 00:26


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
news:vcodc4lalmtgj8fv7q7ueq7ng5k1ql0jjk@4ax.com...
> On Tue, 09 Sep 2008 22:49:27 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
[cut]
>>Mht økonomien, så hvis det er sådan at kørelærerne skal lægge de
>>normale køretimer til side for at køre disse kurser i stedet, så er
>>det rimeligt at de skal have samme løn for det som for de normale
>>køretimer (det ville jeg kræve).
>>
> Du har sådan set ret, men se lidt anderledes på det.
> Hvis vi nu forestiller os at en håndfuld kørelærere der har
> køretekniske faciliteter der ikke anvendes slår sig sammen og holder
> "kravlegårdsøvelser" for rustne MC kørere i week-enden har de
> muligheden for at tjene nogle penge de ellers ikke ville have set.
> Hvis vi nu tager et hold på 25 personer over een dag, og hver betaler
> 600 Kr vil det give 15000 Kr.
> Kurset varer 8 timer, altså 1562,5 kr pr time.
> Hvis vi nu siger at der er 4 lærere på kurset giver det 468 Kr i timen
> til hver.
> Det er vel ikke så slemt - vel?

Du glemmer momsen - 468 => 375 kr

Og leje af banen. Det er som regel ikke kørelæreren selv, der ejer banen, så
den vil næsten altid skulle betales.

Men tanken er dog ikke helt i skoven. Jeg har selv tænkt seriøst over det et
par gange.

Jeg anbefaler selv alle mine elever, at melde sig ind i DMC og deltage i
deres udemærkede kurser.
(de har nogle kanon gode instruktører, især ham den lange

>
> Jeg ved godt at det ikke kan matche DMC's broncekursus over to dage og
> et fantastisk sammenhold på kurset, men det er dog en mulighed.

Det er der jo ikke noget der kan - har selv taget bronzekurset to gange.
Både for træningens skyld og det sociale.

> Undskyld ----
> Jeg tænkte bare højt

Det kom jeg også lige til

Vh Sune

> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk


Sune (10-09-2008)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 10-09-08 00:04


"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i meddelelsen
news:usks9jb8o.fsf@harrekilde.dk...
> Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
>
>> On Tue, 09 Sep 2008 21:04:43 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
>> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>>
[cut]
> Mht økonomien, så hvis det er sådan at kørelærerne skal lægge de
> normale køretimer til side for at køre disse kurser i stedet, så er
> det rimeligt at de skal have samme løn for det som for de normale
> køretimer (det ville jeg kræve).

Tak Kai Det ville jeg også.

vh Sune

>
>
> Kai
> --
> Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
> Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
> http://dfmc.dk/?id=29


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste