Brunt vand
Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 16-09-08 23:51

Det varme vand er (en lille smule) brunt i badekar samt badeværelsets
vask. Vi fik nyt gasfyr for en uge siden. Er det normalt? Hvad kan den
skyldes? Skal vi til at have skiftet rør i hele hytten? Det lader til
at vandet i køkkenvasken ikke bliver brunt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-09-08 11:11

In news:7b40c2a4-d977-4670-b6e4-d8c855e15c3e@r15g2000prh.googlegroups.com,
edelvang@gmail.com <edelvang@gmail.com> typed:
> [...]
> skyldes? Skal vi til at have skiftet rør i hele hytten? Det lader til
> at vandet i køkkenvasken ikke bliver brunt.

Jeg vil da tro, at det er en lille smule rust. Vi havde det samme "problem"
da vi i sin tid skiftede fra oliefyr til fjernvarme. Det er noget som
hurtigt forsvinder igen, eller rettere sagt det gjorde det ihvertfald her.

Vi har det samme når der har været lukket for vandet en dags tid, så er
vandet også brunt når vi åbner for hanen igen. Vores landsby har sit eget
lille private (andels) vandværk.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jørgen

Dato : 17-09-08 12:57

Tove Krieger skrev:
> [...]
>
> Vi har det samme når der har været lukket for vandet en dags tid, så er
> vandet også brunt når vi åbner for hanen igen. Vores landsby har sit

man har rodet med røerne og derfor er der løsnet en delrust. Hvis i har
en varmvandsbeholder vilder ligge en del rust, som bliver fortyndet op
hver gang i bruger vand. Prøv at slykke for fyret og åbn for begge
vandhaner , gerne i hele hust og lad det løbe til det bliver klar

fra
Jørgen

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-09-08 09:26

On 17 Sep., 13:57, Jørgen <fri...@os.dk> wrote:

> [...]
> hver gang i bruger vand.  Prøv at slykke for fyret og åbn for begge
> vandhaner , gerne i hele hust og lad det løbe til det bliver klar

Alt er nyt, både kedel og beholder. Kan der være kommet rust ind i
beholderen?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-09-08 17:20

edelvang@gmail.com skrev:

> Alt er nyt, både kedel og beholder. Kan der være kommet rust ind i
> beholderen?

Men rørene er ikke, og når vandet tappes af for at lave ændringer og
reparationer, ruster indersiden lidt mere. Det er altid værst i
varmtvandsrørene.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jørgen

Dato : 17-09-08 17:34

edelvang@gmail.com skrev:

> Alt er nyt, både kedel og beholder. Kan der være kommet rust ind i
> beholderen?
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

Ja hvis ikke vandet er rent og det er det ikke efter en rep. vil
varmtvands beholderen blive fyldt op med det rustne vand fra rørene
De er ganske normal.
Hvis vandværket lukker for vandet sker det samme

fra
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 17:59

Jørgen wrote:
> Hvis vandværket lukker for vandet sker det samme

Det er da først når de åbner for det igen :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-09-08 18:14

In news:48d1373e$0$23332$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com,
Just <Just> typed:

> Det er da først når de åbner for det igen :)

LOL Åh ja, det er lige som med Brylcrem hvis nogen spø'r om det fedter.
Nej ikke førend det kommer ud af tuben.

Spøg til side. Jeg fik at vide hos vores vandværksformand en gang jeg
spurgte, at jeg skulle lade vandet løbe et stykke tid efter genåbningen af
ledningen, da der godt kunne være rust som havde revet sig løs i rørene, og
det havde så misfarvet vandet. Det var ikke særlig skadeligt, men heller
ikke særligt lækkert at bruge.

Fra : Jørgen

Dato : 17-09-08 22:21

Tove Krieger skrev:
> [...]
> rørene, og det havde så misfarvet vandet. Det var ikke særlig skadeligt,
> men heller ikke særligt lækkert at bruge.

Nej men prøv at vaske hvidt tøj

fra
Jørgen

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-09-08 22:57

In news:48d174c7$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Jørgen <frieri@os.dk> typed:

> Nej men prøv at vaske hvidt tøj

Uha ja - tal ikke om det. Vi boede for år tilbage til leje på en gård med en
privat brøndboring, hvor vandet nærmest lignede cacao fordi der var så meget
okker i, og det ødelagde det hvide tøj totalt.

I Kevin's tilfælde er det helt sikkert rust, som forsvinder ret hurtigt
igen efter nogle dage, så må kogevasken vente til vandet er klart igen. Det
har jeg også prøvet, og her blev vandet klart igen på ganske kort tid, så
jeg tror ikke at der er grund til bekymring.

Fra : N/A

Dato : 17-09-08 17:20