Uidentificerede kryb
Fra : ZiGGi

Dato : 16-09-08 22:26

Hej NG,

Jeg skrev for et stykke tid siden om nogle "uidentificerede" kryb. Vi fandt
dem første gang efter at vi kom hjem efter 14 dages ferie. Jeg har forsøgt
at fotografere dem men mit Ixus har ikke lyst til at samarbejde selv med
macro slået til. De er ganske enkelt for små til at jeg kan fokusere.

De er ca. ½ mm lange og kan bedst beskrive som lysebrune. De er forholdsvist
blanke og ser umiddelbart ud til at have 4 eller 6 ben (grundet størrelsen
og manglende forstørrelsesglas er det svært at sige med sikkerhed). De har
ingen vinger og er kun set løbe - ikke hoppe og springe. De er indtil videre
primært fundet i badeværelset på toilettet, på en hylde over vasken og
omkring vores badekar (som normalt ikke bruges). Derudover har jeg fundet en
del på gulvet i soveværelset. Dette har en væg som støder op til
badeværelset men er ikke forbundet af nogen dør. Der står et fastmonteret
skab i fuld længde op af den pågældende væg. Grundet lidt skæve gulve er det
klodset lidt op i den ene side hvorfor der er en smule luft under det.

I soveværelset opdagede jeg dem ved at jeg havde en bog liggende på gulvet.
Da jeg begyndte at læse kravlede der pludselig en af de små sjovere ned over
siden. Det er så sket flere gange siden da. Presser jeg en hånd ned i tæppet
så kan jeg til tider opleve et en eller to af slagsen kravler "ombord".
Umiddelbart er de mest af finde i den side af lokalet som vender ind mod
badeværelset.

Vores badeværelse er endnu ikke renoveret og er fra 70'erne.

Jeg kan ikke gennemskue hvad det er for nogle bæster, hvor de kommer fra -
eller hvad jeg kan gøre ved dem. Jeg har forsøgt med Biospray fra Matas (som
ellers har været effektivt mod myrer, bænkebidere og edderkopper). De virker
ret ligeglade med det medmindre jeg direkte drukner dem.

Jeg har ingen idé om hvor jeg kan henvende mig uden at blive ruineret.
Umiddelbart har vi ikke registreret bid/stik fra bæsterne. Men... når man
finder dem i sin tandpasta så er det slut!

Håber der er nogen der har idéer inden jeg går over til napalm

PFT
/Michael

Fra : Is

Dato : 16-09-08 22:41

"ZiGGi" <ziggiman_REMOVEME@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De er ca. ½ mm lange og kan bedst beskrive som lysebrune. De er
forholdsvist

Hvis den halve mm er rigtig, har jeg ingen bud,

Men hvis du mener en halv cm kunne det være "sølvkræ"

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/soelvkrae.htm

Erik Isager

Fra : ZiGGi

Dato : 16-09-08 22:55

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> forholdsvist
>
> Hvis den halve mm er rigtig, har jeg ingen bud,
>
> Men hvis du mener en halv cm kunne det være "sølvkræ"

Det med ½ mm er desværre rigtigt nok. "Sølvkræ" har vi også til tider haft
fornøjelsen af at hilse på men de er mange gange større end disse her
bæster.

Mvh
Michael

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 17-09-08 05:02

"ZiGGi" <ziggiman_REMOVEME@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> finder dem i sin tandpasta så er det slut!
>
> Håber der er nogen der har idéer inden jeg går over til napalm

Det er vel ikke unger af sølvfisk? De opholder sig gerne på badeværelser.
Hilsen Matthias

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-09-08 00:03

On 16 Sep., 23:25, "ZiGGi" <ziggiman_REMOV...@hotmail.com> wrote:

> Håber der er nogen der har idéer inden jeg går over til napalm

Da det tilsyneladende er noget, du har slæbt med hjem fra udlandet,
ville jeg ikke tøve med at ringe til skadedyrsbekæmper. Du risikerer
at nølen medfører eksplosiv opformering.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Holst

Dato : 17-09-08 08:26

ZiGGi wrote:

> Håber der er nogen der har idéer inden jeg går over til napalm

Jeg skal ikke gætte på, hvad det er for kryb, men eftersom det ikke er
lykkedes dig at bekæmpe dem, ville jeg ikke tøve med at kontakte en
skadedyrsbekæmper. Det tyder jo på, at de breder sig, så får du ikke
bekæmpet dem effektivt, risikerer du dem måske alle steder inden for
kort tid - og det er vel ikke at foretrække.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-09-08 09:03

"ZiGGi" skrev

> Jeg skrev for et stykke tid siden om nogle "uidentificerede" kryb. Vi
> fandt dem første gang efter at vi kom hjem efter 14 dages ferie.

Måske denne side kan hjælpe?
http://www.whatsthatbug.com/pantry.html

- Peter

Fra : mugge

Dato : 17-09-08 09:04

Har ingen anelse om hvad det kan være men ulækkert lyder - Håber du holder
os løbende orienteret om udviklingen for det tilfælde at lignende kræ skulle
indfinde sig her.

mvh

mugge

Fra : Elmand

Dato : 17-09-08 09:56

> [...]
> finder dem i sin tandpasta så er det slut!
>
> Håber der er nogen der har idéer inden jeg går over til napalm

Fang en og send den til skadedyrslaboratoriet i ?Lyngby.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : ZiGGi

Dato : 17-09-08 13:09

"ZiGGi" <ziggiman_REMOVEME@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> finder dem i sin tandpasta så er det slut!
>
> Håber der er nogen der har idéer inden jeg går over til napalm

Jeg tror ikke at det er noget vi har slæbt med hjem. Vi opdagede dem faktisk
første gang vi kom ud på badeværelset efter hjemkomsten.

Vi har slåsset med problemet i et stykke tid men det virker ikke som om at
de som sådan breder sig (HELDIGVIS!). Jeg vil dog med det samme følge rådet
med skadedyrsbekæmpelsen. Yderligere info følger... Og indtil videre tak for
alle svar!

/Michael

Fra : ZiGGi

Dato : 17-09-08 13:32

> [...]
> de som sådan breder sig (HELDIGVIS!). Jeg vil dog med det samme følge
> rådet med skadedyrsbekæmpelsen. Yderligere info følger... Og indtil videre

Jeg har netop lige talt med vores forsikring for at høre deres bud på bedste
fremgangsmåde. De anbefalede kontakt til en tømrer eller en murer da de
måske har set den slags før og kan give et bud på hvad pokker det drejer sig
om. Det er jo ikke nødvendigvis et skadedyr men det er svært at sige uden at
de er identificeret. De betaler under alle omstændigheder ikke for at de
bliver identificeret. Alternativt kan kommunens skadedyrsbekæmpere måske
give et råd med på vejen.

/Michael

Fra : Jens Petersen

Dato : 17-09-08 18:52

On Wed, 17 Sep 2008 14:32:02 +0200, "ZiGGi"
> [...]

>de er identificeret. De betaler under alle omstændigheder ikke for at de
>bliver identificeret. Alternativt kan kommunens skadedyrsbekæmpere måske

Det er sikkert bjørnedyr. http://da.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rnedyr

Der er meget små og utrolig robuste - ifølge dagens avis kan de
overleve ude i rummet, i vakuum, kosmisk stråling og -273°C

De er næppe skadelige for mennesker og indbo så undgå panik.
--
OV1A Jens

Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-09-08 10:14

On 17 Sep., 14:32, "ZiGGi" <ziggiman_REMOV...@hotmail.com> wrote:

> Det er jo ikke nødvendigvis et skadedyr men det er svært at sige uden at
> de er identificeret.

"Skadedyr" kan naturligvis defineres på flere måder, men som
udgangspunkt er det vel et dyr, der er til gene i hverdagen, stort i
antal og svært eller umuligt at komme af med på egen hånd.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-09-08 17:24

<edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

udgangspunkt er det vel et dyr, der er til gene i hverdagen, stort i
antal og svært eller umuligt at komme af med på egen hånd.

Og mennesket må nok betegnes som det værste der findes

Steen.

Fra : Morten

Dato : 17-09-08 19:58

Støvlus !
Bekæmpes allerbedst med ventilering. Sørg for god gennemluftning. Støvlusene
trives på svampe og skimmelvækst i forbindelse med fugt.
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/stoevlus.htm
Kommunen bekæmper kun rotter, men den bedste skadedyrsbekæmpelse kan du selv
udføre i dette tilfælde: tørt indeklima !

/morten

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-09-08 21:22

In news:garjva$15vr$1@newsbin.cybercity.dk,
Morten <postvagt-nyhed@yahoo.dk> typed:
> Støvlus !
> Bekæmpes allerbedst med ventilering. Sørg for god gennemluftning.
> Støvlusene trives på svampe og skimmelvækst i forbindelse med fugt.
> http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/stoevlus.htm

Noget af det første jeg tænkte på var også, at det må være insekter der godt
kan lide fugt. Når de trives godt i et badeværelse og i soveværelset er der
noget der tyder på det. Vi mennesker afgiver jo en hel del fugt i løbet af
natten, hvilket som regel kan ses på ruderne om morgenen hvis man har
rullegardin for vinduerne.

Derfor skal man som beskrevet oven over sørge for at der bliver luftet godt
ud. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan man anskaffe en rum-affugter der
kan hjælpe til med at forbedre indeklimaet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 17-09-08 22:41

On Tue, 16 Sep 2008 23:25:53 +0200, ZiGGi wrote:

> De er ca. ½ mm lange og kan bedst beskrive som lysebrune. De er forholdsvist
> blanke og ser umiddelbart ud til at have 4 eller 6 ben

Det er uden tvivl rigtigt. 5 eller 7 ben ville være temmelig usædvanligt.
Hvis du ved nærmere eftersyn konstaterer at de går på TO ben, så underret
straks det teologiske fakultet på Århus Universitet, Darwin Instituttet og
Big Foot Museet i Ottawa!
--
/ Mikkel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-09-08 22:26

> [...]
> forholdsvist blanke og ser umiddelbart ud til at have 4 eller 6 ben
> (grundet størrelsen og manglende forstørrelsesglas er det svært at sige

Tjah, 4 er udelukket.

Det er termitunger, de får tænder efter nogle uger......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen