Tvinger til stavlimning?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-09-08 20:41

Jeg vil gerne lave nogle projekter i stavlimning eller limtræ om man vil.
Jeg har hvad jeg skal bruge - pånær et aggregat til at spænde træet
sammen med.

Er der nogle kendte "tricks" man kan anvende eller er man nødt til at
købe diverse dyre spænderammer, dørtvinger eller hvad det nu er man skal
bruge?

Målet er selvfølgeligt at det ikke skal være for dyrt.

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 16-09-08 20:54

Hej Steen

> Målet er selvfølgeligt at det ikke skal være for dyrt.

Nogle kraftige lægter med nogle klodser der kan flyttes
på og så en spand kiler fra det nærmeste byggemarkede.

--
Mvh Max

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-09-08 06:38

Max wrote:

> Hej Steen

> Nogle kraftige lægter

Eller måske noget kraftigt U jern fra den lokale jernhandler.
(Så det ikke buer).

Stig Johansen

Fra : CC

Dato : 16-09-08 21:17

"Steen Suder, privat" skrev i en meddelelse
> [...]
> diverse dyre spænderammer, dørtvinger eller hvad det nu er man skal bruge?

Hvad med seler med spændeanordning som anvende til trailer, tagebokse etc ?

Fra : Per H

Dato : 16-09-08 22:18

On Tue, 16 Sep 2008 21:40:39 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

> [...]
>bruge?
>
>Målet er selvfølgeligt at det ikke skal være for dyrt.
Det billigeste er ok det Max forslår, Metoden virker som en dørtvinge,
men desværre er trykket begrænset.

Derfor er det vigtigt at emnerne er rette, så du slipper for at behøve
et stort tryk,

( stavlimning benytter man ved bordplader /gulvplanker. hvor der skal
være et vandret tryk som ved dørtvinger

Limtræ, trykkes opfra og ned. /skruetvinger.
Som regl.

Husk at emnet skal ligge plant ved limning, for det færdige resulstat,
bliver ca. som da det blev limet.

per

Fra : Ole V Jensen

Dato : 17-09-08 17:25

Steen Suder, privat <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> Målet er selvfølgeligt at det ikke skal være for dyrt.

Jeg ved ikke om disse er for dyre for dig, men kig på dem:

http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaerktoej/skruetvingerogskruestik/skr
uetvinger/doertvingebeslag/

http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaerktoej/skruetvingerogskruestik/skr
uetvinger/doertvingebeslagm130/

mvh
Ole-J

Fra : Steen Suder

Dato : 17-09-08 22:02

Steen Suder, privat wrote:

> [...]
> bruge?
>
> Målet er selvfølgeligt at det ikke skal være for dyrt.

Jeg faldt over disse:
<http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9919&n=10>

En ven siger at ganske vist vil vandrørene bue, men det er ind mod emnet og
så kan man blot spænde reglar/lægter på... hvilket man ofte gør alligevel.

Så skal der bare skaffes nogle stumper vandrør...

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-09-08 17:46

Steen Suder skrev:

> Jeg faldt over disse:
> <http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9919&n=10>

Jeg har købt nogle af disse tvinger og de er rigtigt solide.
Finishen i udførelsen er dog den sædvanligt lave, der kendes fra
Kina-værktøj.

Til gengæld er der meget for prisen og lur mig om ikke de bliver sat
yderligere ned ift. det nuværende tilbud på knap 70,-.

--
Steen Suder