Bygge i glasfiber
Fra : Kåre

Dato : 13-09-08 16:22

Hej

jeg overvejer et lile projekt, hvor jeg gerne vil bygge nogle lange men
smalle hylder/skuffer/kasser i glasfiber.

Jeg er desværre bare HELT blank hvad angår glasfiber.
- Hvilke materialer skal man bruge, udover glasfiber måtter? Skal der noget
hærder til ?
- Hvordan er det at arbejde med? Skal man absolut have en form at lægge
måtterne henover?
- Hvordan arbejder man med måtterne?

Kasserne skal ikke være specielt holdbare, men skal være rimeligt flaksible,
da de skal monteres på en buet væg,
og bare skal bruges til opbevaring af småting og nips.

pft
Kåre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-09-08 18:04

"Kåre" <kaare@megajam.dk> >
> [...]
>
> Kasserne skal ikke være specielt holdbare, men skal være rimeligt
> flaksible, da de skal monteres på en buet væg,

Glasfiber er absolut ikke fleksibel, men du kan lave en træskabelon af tynde
fleksible materialer, f.eks. tynd krydsfiner, og belægge den bagefter.

> og bare skal bruges til opbevaring af småting og nips.

Ville så nok holde mig alene til træ. En ukyndig der laver sit første
fiberarbejde, skal nok starte med noget der skal hænge bagerst i et
haveskur....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kåre

Dato : 13-09-08 19:16

> [...]
>
> Ville så nok holde mig alene til træ. En ukyndig der laver sit første
> fiberarbejde, skal nok starte med noget der skal hænge bagerst i et

Haha, men det skal de såmænd næsten også. De skal i hvert fald ikke sidde i
stuen.
Det skulle være beregnet til at skrue på siden af min nyindkøbte jolle.
De smalle kasser skulle så sidde rundt langs rælingen. Derfor de skulle være
lidt fleksible, så jeg kan få
dem til at smyge sig rundt inden jeg skruer fast. Den buer jo lidt.

Det skulle gerne være noget der kan holde til vand, jo.
Havde også overvejet noget meget tyndt vandfast krydsfiner, men ved ikke
helt om det bliver for klodset.

mvh
Kåre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-09-08 20:20

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev
> [...]
> være lidt fleksible, så jeg kan få
> dem til at smyge sig rundt inden jeg skruer fast. Den buer jo lidt.

Så laver du en træting der passer i form, du kommer ikke til at forme
bagefter. Det beklæder du så med fiber, der får topcoat (evt. billak ell.
PUlak) bagefter. Fiber (450 g måtter) kan ikke bøje om en kant der er
skarpere end en centimeter for 90 grader. Du bruger 0,8-3 % hærder, mest
hvis du står ude, det skal være absolut tørvejr, og solen må absolut ikke
kunne skinne på arbejdet før du er færdig.

Du kan også bruge PU-skumplader, limet med PU. Så skal der nok to lag fiber
på. Evt kan flamingoplader bruges men så skal de have to gange
plasticmaling, ellers opløses de.

Man kan selvf. lave en form, men så er vi ovre i kompliceret.

En anden mulighed er at støbe strimler du så efterfølgende sammenføjer, men
det kan også godt blive en meget svær manøvre.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : tobi

Dato : 13-09-08 20:01

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> - Hvilke materialer skal man bruge, udover glasfiber måtter?

mættet polyester / styren = flygtigt, kræftfremkaldende opløsningsmiddel -
brug derfor en god ventilation og evt. maske med A2 filter
evt. topcoat / gelcoat

Skal der noget
> hærder til ?

Ja

> - Hvordan er det at arbejde med?

Fantastisk (har kun prøvet lidt selv, men har ofte set på arbejdet med
henholdsvis, lystbåde og komponenter til vindmøller)

Skal man absolut have en form at lægge
> måtterne henover?

Ja

> - Hvordan arbejder man med måtterne?

med saks og rulle

Tom Andersen

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 16-09-08 08:11

> [...]
> flaksible, da de skal monteres på en buet væg,
> og bare skal bruges til opbevaring af småting og nips.

Husk noget flydende voks til at smøre formen med, så du kan få pladerne af
igen.

Fra : John V.

Dato : 29-09-08 23:27

> [...]
> flaksible, da de skal monteres på en buet væg,
> og bare skal bruges til opbevaring af småting og nips.

Jeg har godt nok bygget adskillige både i glasfiber, det er ikke svært.
Men til det formål de beskriver er det nok nemmere at lave det i plast eller
acrylplader, der så limes sammen med f.eks. silikone.

Materialerne:
Polyester, hærder, måtter f.eks. 300g/m2, spartelmasse til at gøre det glat
med bagefter (hvis det er nødvendigt). Topcoat, der svarer til maling men
passer til polyester (hvis det skal have en pæn overflade).

Værktøj. En kraftig saks, en rulle eller pensel, en "persillehakker" som er
en rulle af metal med riller udvendigt, den bruges til at få luftbobler ud
af din støbning.
Som form kan du bruge hvad som helst, f.eks. pap!, du så bare lader blive
inde i støbningen bagefter.

Det vil ikke være flexibelt når det er samlet, men helt stift, det er også
ligemeget du støber det simpelthen fast der hvor det skal bruges.

Som sagt, brug et andet materiale når det er til et sådant formål, det vil
være billigere og nemmere.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester