væg i ytong eller gips?
Fra : Erik B. Hansen

Dato : 11-09-08 08:31

hej ng,

jeg vil lave en ny væg imellem et par værelser. Der er i dag ytong
(siporex).

Hvad er bedst til at primært lydisolere? Ytong, mursten eller gips og
isolering?

Væggen skal være bagsiden af et skab med skydedøre ud fra begge sider, dvs.
der skal nok hænges diverse op på væggen, her går mine overvejelser i
retningen af et lag gips, krydsfiner, isolering, krydsfiner, gips?

vh, Erik BH

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-09-08 12:02

Erik B. Hansen skrev:

> Hvad er bedst til at primært lydisolere? Ytong, mursten eller gips og
> isolering?

I store træk kan du regne med at den bedste lydisoliering opnås med de
tungeste materialer, fordi der skal en større påvirkning til for at
sætte dem i svingninger. Altså her: mursten.

--
Niels

Fra : Jørgen

Dato : 11-09-08 22:30

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er bedst til at primært lydisolere? Ytong, mursten eller gips og
> isolering?

Det kommer fuldstændig an på hvilken tykkelse du vælger på hver enkelt
type konstruktion, men som skrevet så generelt jo tungere jo bedre.
Dog kan visse lette konstruktioner sat rigtigt sammen også lydisolere
temmelig godt.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 14-09-08 20:09

Jørgen <of2@post.cybercity.dk> wrote in

> Det kommer fuldstændig an på hvilken tykkelse du vælger på hver enkelt
> type konstruktion, men som skrevet så generelt jo tungere jo bedre.

Min tanke går på 7cm stålreglar og 1 lag gips og 1 lag krydsfiner eller
lignende på hver side. Derimellem isolering. Krydsfineren fordi der skal
hænges en del op på den.

> Dog kan visse lette konstruktioner sat rigtigt sammen også lydisolere
> temmelig godt.

lyder min konstruktion til at kunne lydisolere fornuftigt, og hvad kan evt.
forbedres?

vh, Erik BH

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-09-08 08:06

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote in message
> [...]
>
> Min tanke går på 7cm stålreglar og 1 lag gips og 1 lag krydsfiner eller
> lignende på hver side. Derimellem isolering. Krydsfineren fordi der skal

Jeg mener ikke der er nævneværdig forskel på hvad du kan hænge op i gips og
krydsfiner med de rigtige plugs...

Keller

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 15-09-08 18:56

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in

> Jeg mener ikke der er nævneværdig forskel på hvad du kan hænge op i
> gips og krydsfiner med de rigtige plugs...

det ved jeg, det er mest af magelighedsgrunde - for at undgå en masse
plugs.

Væggen skal være bagvæg i et skab.

--
vh, Erik BH

Fra : Martin Bak

Dato : 16-09-08 17:21

> [...]
> hænges en del op på den.

> lyder min konstruktion til at kunne lydisolere fornuftigt, og hvad kan

Det er udemærket. Mere gips > bedre lyddæmpning. Så overvej at lave dobbelt
gips i stedet for krydsfiner eller krydsfiner + dobbelt gips. Kombinationen
af forskellige materialer virker i sig selv lyddæmpende, idet de har
forskellig svingningsressonans. Lav plads til en lydfuge i mindst et af
lagene. 10mm afstand til vægge, lofter og gulv hele vejen rundt, der fuges
med lydfuge. På begge sider af væggen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 16-09-08 19:17

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Det er udemærket. Mere gips > bedre lyddæmpning. Så overvej at lave
> dobbelt gips i stedet for krydsfiner eller krydsfiner + dobbelt gips.
> Kombinationen af forskellige materialer virker i sig selv lyddæmpende,

dvs. gips, krydsfiner, gips ville være allerbedst?

> idet de har forskellig svingningsressonans. Lav plads til en lydfuge i
> mindst et af lagene.

altså langs kanten, ikke? - hvad med de 2 andre lag, der vil jo også være
lidt afstand, ikke 10mm, men så en 2-3 stykker - skal det ikke også fuges
med lydfuge så?

> 10mm afstand til vægge, lofter og gulv hele vejen
> rundt, der fuges med lydfuge. På begge sider af væggen.

Lydfuge? Har jeg aldrig hørt om før. Fåes det i byggemarkedet under det
navn?

--
vh, Erik BH.

Fra : CC

Dato : 16-09-08 21:15

"Erik B. Hansen" skrev i en meddelelse

> Lydfuge? Har jeg aldrig hørt om før. Fåes det i byggemarkedet under det
> navn?

Væggen bør laves at 2 lag gips på hver side. Den inderste lag gips (på begge
sider af væggen) monteres med en afstand af 5-10 mm fra væg, gulv og loft.
Dette fuge lukkes med silikone, acryl eller anden elastiks fugemasse - og
kaldes en lydfuge.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-08 02:45

On Sep 15, 9:05 am, "Carsten Keller" <c...@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> Jeg mener ikke der er nævneværdig forskel på hvad du kan hænge op i gips og
> krydsfiner med de rigtige plugs...

Der kan hænges meget tunge ting i 2 lags gipsplader.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....