Vanskade over loftsplader
Fra : Z

Dato : 08-09-08 18:01

Under en tagrenovering er der løbet vand ind i min lejlighed. Jeg har
nogle loftsplader siddende hvor øverste lag består af pap og nederste af
noget gipslignende materiale.

Flere af disse plader er blevet helt gennemblødte, buet ud og faldet
ned. De fleste på én gang for ca. 2 uger siden hvorefter der kom
indertag op, de sidste for et par dage siden. Vi regner med at det
skyldes vand i etageadskillelsen som langsomt er løbet ud. Næppe noget
man kan gøre ved dette.

Selvom der derfor er flere plader som ikke er pillet ned hvor pappet i
højere grad er mere eller mindre gennemblødt, og fugten kan mærkes på
det nøgne loft der hvor pladerne er taget ned, mener entreprenøren ikke
at de sidste plader nødvendigvis skal tages ned. Jeg behøver ikke være
bange for skimmel og råd, da de tørrer på et tidspunkt.

Selvom jeg har haft en affugter inde i flere dage, kan der stadigt lugte
tungt at fugt, hvis jeg har været væk i et døgns tid.

Jo færre plader entreprenøren skal erstatte, jo billigere bliver det jo
også for ham. Jeg havde i starten regnet med at skulle have det hele ned
og så en affugter ind, og så når alt var ok, få bygget en nyt loft op.

Har han ret, er det helt normal fremgangsmåde, eller prøver han at
springe over hvor gærdet er lavest?

Og når det 100% er pga. mangelfuld afdækning, er det så som udgangspunkt
ikke hans forsikring som skal dække? (Det er en A/B, så jeg har ikke
vilkårene på mig) Han begyndte at tale om mulig halv skade, hvilket jeg
ikke er helt tilfreds med.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 08-09-08 21:31

"Z" <svarigruppen@hotmail.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke hans forsikring som skal dække? (Det er en A/B, så jeg har ikke
> vilkårene på mig) Han begyndte at tale om mulig halv skade, hvilket jeg

Til at starte med, hvad har du så af forsikring? Hvis du har en
bygningsskade forsikring, så syntes jeg du skal anmelde skaden til dem
hurtigst muligt, så de sender en taksator ud og ser hvad der skal gøres.
Dette vel og mærke INDEN håndværkeren begynder at udbedre skaden.. Det
hjælper ikke noget at håndværkeren klasker noget nyt loft op, hvis alt
træværk og isolering er rådnet væk om 3 år når han er gået konkurs.

Hvad er ejerforholdet der hvor du bor? Du skriver lejlighed, så man må jo
antage at du deler mur og tag med andre?

Hvem er bygherre på opgaven? Hvis det er dig, må du for alt i verden ikke
give ham hele kontraktbeløbet før I har en løsning på sagen. Tilbagehold op
til 15%, som du deponerer hos en advokat (hvis det først kommer hertil, så
skal du alligevel have en advokat indblandet, og her kan din forsikring
måske igen hjælpe med retshjælp).

Kan det tænkes at de vilkår du referere til er AB-92? I så fald kan du finde
dem på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=54914... Specielt
§§ 8 og 35 er nok interessante, men det var måske en god ide at læse det
hele grundigt igennem fra ende til anden.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Z

Dato : 08-09-08 23:12

> [...]
>
> Hvad er ejerforholdet der hvor du bor? Du skriver lejlighed, så man må
> jo antage at du deler mur og tag med andre?

Hej Keld.
Undskyld - det er en A/B - andelsboligforening, og jeg er blot andelshaver.
Der skal taksator på, men tingene går jo deres gang.

Mit spørgsmål gik mere på det praktiske, da en af entreprenørens folk
har set mit loft og ikke mente behov for at nedtage de resterende
plader, selvom der nok gemmer sig en del vand. Jeg mener som lægmand at
loftspladerne skal ned straks, så det rigtige loft kan tørre og man kan
undgå skimmel, råd, osv., i stedet for at man venter på taksatoren.

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-09-08 05:35

> [...]
> Under en tagrenovering er der løbet vand ind i min lejlighed. Jeg har
> nogle loftsplader siddende hvor øverste lag består af pap og nederste af

Pap? Er det cellutex plader? Så kan du med fordel rive hele lortet ned. De
er ikke godkendt, og frigiver en fandens masse farlige sager ved en evt.
brand.

- Martin

Fra : Z

Dato : 09-09-08 07:36

> Pap? Er det cellutex plader? Så kan du med fordel rive hele lortet ned.
> De er ikke godkendt, og frigiver en fandens masse farlige sager ved en
> evt. brand.

Jeg ved egentligt ikke præcist hvad det er for et materiale. Det er
noget som har siddet her nok de sidste 50 år i hvert fald.

Efter at have søgt lidt på Google ser det ud som om at det var meget
normalt dengang. Er det opsat før 1969 må de stadigt sidde, men ved
renovering må de ikke sættes op - så dvs hvis det er cellutex skal det
hele rives ned alligevel. Tak for info.

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 09-09-08 16:34

"Z" <svarigruppen@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> normalt dengang. Er det opsat før 1969 må de stadigt sidde, men ved
> renovering må de ikke sættes op - så dvs hvis det er cellutex skal det

Mine loft gipsplader består af en kerne af gips med pap på hver side,
fastgjort til nogen trælister foroven.
Mon ikke det er sådan nogen?

Mvh
Mads K

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-09-08 19:57

"Mads Kristiansen" <tager.ingen.chancer@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> "Z" <svarigruppen@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Mine loft gipsplader består af en kerne af gips med pap på hver side,
> fastgjort til nogen trælister foroven.
> Mon ikke det er sådan nogen?

Det er "pind-op" plader. Tror ikke det er dem han mener. De andre ligner
blød masonit når man knækker dem.

- Martin