Skære fliser til
Fra : Jens Thomsen

Dato : 05-09-08 14:11

Jeg har nogle badeværelsesfliser i 30*60 til gulvet
De skal være 30*30

Men kan man skære dem over og så på den ene eller anden måde slibe den
skarpe kant så den ligner resten af flisens kanter?

Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-08 15:39

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse
> Jeg har nogle badeværelsesfliser i 30*60 til gulvet
> De skal være 30*30
>
> Men kan man skære dem over og så på den ene eller anden måde slibe den
> skarpe kant så den ligner resten af flisens kanter?

Kun hvis det er en meget speciel og i forvejen skarpkantet og gennemfarvet
flise.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jens Thomsen

Dato : 05-09-08 17:31

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse

> Kun hvis det er en meget speciel og i forvejen skarpkantet og gennemfarvet
> flise.

hmm ja, det er klart... Den er trykt, så gennemfarvet er den måske nok ikke.

Er det et problem at lave fald mod eksisterende afløb når man lægge klinken
ovenpå terrazzo og rummet er 110 * 120?

Fra : Benny Andersen

Dato : 06-09-08 08:38

On Fri, 5 Sep 2008 15:11:12 +0200, Jens Thomsen wrote:

> Jeg har nogle badeværelsesfliser i 30*60 til gulvet
> De skal være 30*30
>
> Men kan man skære dem over og så på den ene eller anden måde slibe den
> skarpe kant så den ligner resten af flisens kanter?
Man lægger de klinker der skræres ude langs kanten af gulvet med den skårne
side mod væggen - rigtigt lavet skal vægfliser dække gulvklinger så fugen
dækker den skårne kant.
Nogle gange er der steder (omkring afløb), hvor det ikke er muligt at undgå
en skåret synlig kant - men på de fleste klinger ses det ikke særlig meget
når der er fuget.
Nogle klinger er nemme, andre 'springer' let i overflade. En vådskærer der
kører ovenfra er bedst.
Som du selv intuativt betvivler, kan man ikke have flersidigt fald og
samtidigt alle klinker i plan. Er klingerne små ses tilpasningerne ikke så
meget, hvilket har ført til 'rettesnoren' med at man 'ikke kan' lave fald
med store klinger.
http://abbyg.dk/usenetShare/mitBGulv.jpg
Skal det være rigtigt, skal en terazzo belægning bankes op og der skal
laves nyt afretningslag og nyt AFLØB.
--
Benny Andersen