Indvendig efterisolering - kan det betale ~
Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 19:11

Vi har et hus fra 1970. Mursten udvendig, 75 mm letbton indvendig.
Isolering i hulmuren anslået 50-75 mm.

Vi er i gang med at renovere. Kan det betale sig at efterisolere ydervægge
på indvendige side med "varmvægge" - altså gipsplader med 30mm mineraluld
pålimet?
Vi skal alligevel have lavet nye lysninger omkring vinduerne, så det betyder
ikke noget i forhold til det.

Vil det pynte alverden på varmeregningen?
Vil investeringen kunne betale sig selv hjem?
Vil der være fugtmæssige problemer ved at sætte isolering oven på
eksisterende vægge?

mvh Ole

Fra : Martin Bak

Dato : 31-08-08 21:24

"OK" <ole.kKLAMMERAFFEemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil investeringen kunne betale sig selv hjem?
> Vil der være fugtmæssige problemer ved at sætte isolering oven på

Det kan helt sikkert betale sig. Fornemmelsen af hvornår rummet er varmt vil
ændre sig et par grader, så man føler at det er varmt ved en lavere
temperatur end nu.
Med hensyn til fugt er der ikke andre problemer, end at I selvfølgelig skal
sørge for at udlufte, hvis der bliver lavet en damptæt indervæg, hvad
varmvæggen er. Altså konstruktionsmæssigt er det totalt i orden, i skal bare
lufte ud.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 01-09-08 21:44

> Det kan helt sikkert betale sig. Fornemmelsen af hvornår rummet er varmt vil ændre sig
> et par grader, så man føler at det er varmt ved en lavere temperatur end nu.

Der tror jeg nok lige jeg blev sat af - hvilke forhold hentyder du til der ?

Fra : Martin Bak

Dato : 01-09-08 22:01

"Jørgen" <of2@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Der tror jeg nok lige jeg blev sat af - hvilke forhold hentyder du til der
> ?

Forskellen mellem en indervæg af stenmateriale og en af gips. Det er helt
irrationelt, men varmefornemmelsen er anderledes.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Carsten

Dato : 01-09-08 08:42

"OK" <ole.kKLAMMERAFFEemail.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har et hus fra 1970. Mursten udvendig, 75 mm letbton indvendig.
> Isolering i hulmuren anslået 50-75 mm.

...og hvordan ser det ud på loftet (og evt. skunk) ? hvor mange mm er der her
?

> Vi er i gang med at renovere. Kan det betale sig at efterisolere ydervægge
> på indvendige side med "varmvægge" - altså gipsplader med 30mm mineraluld
> pålimet?

2 ting:
1) det giver ikke så meget som hvis der mangler isolering på loft
2) Du kan ikke længere så nemt hænge en 57" fladskærm op på væggen
skal du i hvert fald have dbl. lag gips (forskudt)

Carsten

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-08 14:07

> 2) Du kan ikke længere så nemt hænge en 57" fladskærm op på væggen
> skal du i hvert fald have dbl. lag gips (forskudt)
Hvis man på forhånd ved hvor en evt. skærm skal hænge, så kan man sætte et
stykke krydsfinér bag gipsen, mellem stolperne og så skrue denne rigtig godt
fast i gipsen.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-08 19:28

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2) Du kan ikke længere så nemt hænge en 57" fladskærm op på væggen
> skal du i hvert fald have dbl. lag gips (forskudt)

300 mm på loftet. Nye lavenergiruder. Solvarme. Brændeovn.
Knap 200 kvm. 12.000 kr om året i varmeudgift.

Kan det stadig betale sig at efterisolere ydervæggene (også bag radiatorer)?
Bliver der ingen problemer når varmvæggen virker som dampspærre?

mvh Ole

Fra : Martin Bak

Dato : 01-09-08 20:11

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-09-08 13:11

On 1 Sep., 15:07, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> Hvis man på forhånd ved hvor en evt. skærm skal hænge, så kan man sætte et
> stykke krydsfinér bag gipsen, mellem stolperne og så skrue denne rigtig godt
> fast i gipsen.

De omtalte "varmvæg" plader er et lag gips og 30mm flamingo.....

Den virker meget hård sådan en væg, da det er flamingo. Man skruer vel
bare igennem flamingoen og ind i murværket bagved.