Kattelem i termoglas?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 28-08-08 06:07

Hej

Vi skal have monteret en kattelem i vores terrassedør. Det er måske lettere
sagt en gjort, når den er med energiglas??

Har Googlet lidt, og fundet frem til, at den ikke bare lige er noget man
gør, og i nogle tilfælde frarådes det - er det også panelets holdning?

Alternativet kunne være, at erstatte den nederste glasrude med en plade, og
få den malet i dørens farver. Hvad skal det være for en plade helt nøjagtig,
for at den kan modstå vejr og vind?

Mvh
Hans Mouridsen

Fra : Max

Dato : 28-08-08 07:39

Hej Hans

> Alternativet kunne være, at erstatte den nederste glasrude med en
> plade, og få den malet i dørens farver. Hvad skal det være for en
> plade helt nøjagtig, for at den kan modstå vejr og vind?

En god løsning, så kan døre etableres igen når der ikke er
brug for kattelemmen mere. Jeg ville lave pladen i noget
vandfast krydsfiner eller en tyk plexiglasplade for at bevare
lyset.

--
Mvh Max

Fra : Carsten

Dato : 28-08-08 07:53

> [...]
> brug for kattelemmen mere. Jeg ville lave pladen i noget
> vandfast krydsfiner eller en tyk plexiglasplade for at bevare

...og i begge løsninger skal du være opmærksom på at du mister noget
isoleringsevne. Termoruden (hvis den er af nyere dato) er en del bedre til
at isolere end både træ og plexi. Dog en del bedre end at skære i ruden !

Carsten

Fra : Max

Dato : 28-08-08 07:56

Hej Carsten

> [...]
> isoleringsevne. Termoruden (hvis den er af nyere dato) er en del
> bedre til at isolere end både træ og plexi. Dog en del bedre end at

Hos mig betyder det intet, min fordør står næsten altid åben :)

--
Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 28-08-08 07:57

Carsten wrote:

> ..og i begge løsninger skal du være opmærksom på at du mister noget
> isoleringsevne.

Mon det betyder alverdens, når der også skal sættes en kattelem i ...

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 28-08-08 01:41

On 28 Aug., 07:07, Hans Mouridsen <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> Vi skal have monteret en kattelem i vores terrassedør. Det er måske lettere
> sagt en gjort, når den er med energiglas??

Har du overvejet at etablere lemmen en anden sted, f.eks. i muren? Jeg
har hørt mange gode erfaringer med at have en kattelem i muren.

Vores sidder i en kælderdør, der fører ind til et rum, der er i
forvejen er "koldt", så her gør det ingen forskel. Og kattene er
ligeglade :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Carsten

Dato : 28-08-08 10:38

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>Vores sidder i en kælderdør, der fører ind til et rum, der er i
>forvejen er "koldt", så her gør det ingen forskel. Og kattene er

Har du spurgt dem ?

Jeg har nu også valgt at jeg ikke vil ofre varmen på en åben kattelem så
vores har fået et område ude i garagen. Den er uopvarmet men isoleret og de
har jo pels sådan nogle kræ...

Carsten

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 30-08-08 18:04

On Thu, 28 Aug 2008 11:37:34 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
wrote:

><edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Har du spurgt dem ?

Der må være tale om en misforståelse!

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 28-08-08 04:11

On 28 Aug., 11:37, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:

> Jeg har nu også valgt at jeg ikke vil ofre varmen på en åben kattelem så
> vores har fået et område ude i garagen. Den er uopvarmet men isoleret og de
> har jo pels sådan nogle kræ...

Ja, sådan en mulighed har vi ikke lige. Men vi har så sat kattelem
både i yderdøren i det "kolde" rum og i døren ind til resten af huset,
så jeg bilder mig ind, der ikke er det store varmetab, også fordi det
er i kælderen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 28-08-08 17:45

Hej

> Har du overvejet at etablere lemmen en anden sted, f.eks. i muren? Jeg
> har hørt mange gode erfaringer med at have en kattelem i muren.

Jo tanken har strejfet mig, men syntes det er lidt voldsomt, og problematisk
hvis lemmen skal fjernes igen...

Mvh
Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-08-08 13:16

In news:C4DBFF25.5E41%hom@FJERNMIGpc.dk,
Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> typed:
> [...]
> plade, og få den malet i dørens farver. Hvad skal det være for en
> plade helt nøjagtig, for at den kan modstå vejr og vind?

I juli måned var der i kattegruppen en tråd der omhandlede volierer (til
katte) og bl.a. også kattelemme. En i gruppen har en kattelem, der er
specielt beregnet til glas. Du kan se den her:

http://loppetjansen.dk/kattelem_og_hundelem/kattelem/cat_mate_kattelem_4_vejs_glas_2320_da.html

Du kan da evt. undersøge muligheden for at sætte den i en rude med
energiglas ved at ringe til dem.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Erik Andersen

Dato : 28-08-08 13:21

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> få den malet i dørens farver. Hvad skal det være for en plade helt

Du kan bestille en plade i dit lokale byggemarked fra vinduesfirmaet
Rationel i samme tykkelse som en thermorude. Det skal være den slags de
bruger til at lave brystninger med. De er mindst lige så isolerende som en
thermorude. De er lidt smådyre, men det betaler sig at få en god isolering.
Her kan du så montere kattelemmen i.
Problemet er, at der fiser en masse luft ind ad en kattelem.
Jeg lavede et firkantet hul i muren - ganske vist i kælderen - og her
monterede jeg kattelemme i en kanal. Yderst en almindelig kattelem og i den
anden ende af kanalen en kattelem med lås af den slags der kræver sender på
kattens halsbånd. Jeg var ret træt af at fodre naboens kat.
Det virker fint.
Jeg ved så ikke om der er plads nok i en mur til at have 2 kattelemme
siddenende i forlængelse af hinanden.
Det med lås på kattelemmen klarede vores og nabokatten på den måde at vores
kat gik ind først og lod halen ligge i den "låste" kattelem indtil
nabokatten var kommet med ind. Sig ikke at de ikke er kloge de dyr.
Mvh Erik

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 28-08-08 17:49

Hej

> [...]
> Her kan du så montere kattelemmen i.
> Problemet er, at der fiser en masse luft ind ad en kattelem.

SNIP

Tror faktisk det er en Rationel dør jeg har, så det kan være der findes en
plade som lige er til at proppe i :)

Vil også overveje den løsning du snakker om, med 2 døre i muren. Det er i
stuen den skal være, så ved nu ikke hvor smart det er.

Jeg må i tænkeboks ;)

Tak for hjælpe alle sammen

Mvh
Hans

Fra : brian

Dato : 29-08-08 07:18

Husk lige den forsikringsmæssige side af sagen.

Jeg har aldrig fået et konkret svar på hvad der sker når man laver hul
som potientiel tyv ville kunne få værktøj ind af og åbne døren.

Det eneste svar jeg har fået er bla bla bla, hvilket jeg tolker
således.
Jeg har et problem hvis en tyv kommer den vej ind så skulle man komme
hjem og opdage dette så træd tre skridt tilbage tag en hanske på og
sammel en stor sten op og kast den gennem ruden ved håndtaget.

Om jeg så kan få mig selv til at være "uærlig" den dag det måtte ske
ja det vil tiden forhåbentligt aldrig vide.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 30-08-08 00:41

On 29 Aug., 08:17, brian <n...@no.dk> wrote:

> Jeg har aldrig fået et konkret svar på hvad der sker når man laver hul
> som potientiel tyv ville kunne få værktøj ind af og åbne døren.

I vores kattelem-dør har vi en kappe siddende over vrideren, som kan
"flippes" af med en hånd, så vrideren kommer til syne, men den kan
ikke fjernes nedefra kattelemmen ved hjælp af værktøj. Vi købte
systemet hos den lokale låse/sikkerhedsforretning og det kostede under
200 kroner. Manden i forretningen sagde, at den løsning var
forsikringsgodkendt, så det satser jeg på :)

Det ville i hvert fald være væsentlig lettere at baldre en rude nu end
at gå ind gennem kattelemmen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-08 09:42

Den 29/08-2008 klokken 08:17, skrev
brian <no@no.dk>
i <mu4fb4pu1fv1s6314v7003kp1jehcorq5l@4ax.com>:

> Husk lige den forsikringsmæssige side af sagen.

> Jeg har aldrig fået et konkret svar på hvad der sker når man laver hul
> som potientiel tyv ville kunne få værktøj ind af og åbne døren.

Hvis man nu hare en dør med nøglelås på indersiden, - og ikke har
efterladt nøglen i låsen , så skulle dette vel ikke kunne lade sig
gøre?

Med venlig hilsen,
Kjeld