Kondens tørretumbler i kælder?
Fra : Kasper Lund

Dato : 27-08-08 15:26

Hej med jer.

Vi har et hus med kælder hvor der jo som altid er større risiko for fugt
end i rum over jorden.

Vi har nu overvejet at købe en kondens tørretumbler til at sætte op
"dernede", men hvor smart er det mht. fugt?

Normalt synes jeg at et rum med en konden tørrer virker varmere og
tørrere end ellers, så måske kan den ligefrem fortrænge fugt, eller hvad?

Mvh.

Kasper

Fra : Kåre

Dato : 27-08-08 16:52

"Kasper Lund" <fake@usenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Normalt synes jeg at et rum med en konden tørrer virker varmere og tørrere
> end ellers, så måske kan den ligefrem fortrænge fugt, eller hvad?

Nej det kan den altså ikke.
Det er muligt det føles varmere, og derfor også "rarere" = tørrere. Men det
er en illusion.
Den virker jo bare ved at varme tøjet op, så vandet fordamper. En
"kondensator" fortætter dampen til vand igen, inden den "tørre" luft blæses
ud i rummet.
Med mindre den kondenserende virkning er så god, at den kan trække stort set
al vandet ud af vandampen, så vil der blive blæst en hvis mængde vanddamp ud
i rummet.

Jeg har haft kondenstumbler i både en uopvarmet kælder, samt nu i et
opvarmet rum (ikke kælder).
Begger steder resulterede det i duggede ruder...

Kåre

Fra : Mads

Dato : 27-08-08 17:29

On Wed, 27 Aug 2008 17:52:24 +0200, "Kåre" <kaare@megajam.dk> wrote:

>Den virker jo bare ved at varme tøjet op, så vandet fordamper. En
>"kondensator" fortætter dampen til vand igen, inden den "tørre" luft blæses
>ud i rummet.

Det er nu ikke helt korrekt.
Den luft der suges ind i en kondenstørretubler og som
blæses ud igen, bruges kun til at afkøle den fugtige
luft så fugten kondenserer via en "radiator".
Selve den fugtige luft fra vasketøjet cirkulerer inde i
maskinen og bliver ikke blæst ud.
Det er 2 separate kredsløb.

Den luft maskinen blæser ud bliver opvarmet og vil
derfor virke mere tør da varm luft kan indeholde mere
fugt end kold luft kan.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-08-08 18:08

Mads wrote:

> Den luft maskinen blæser ud bliver opvarmet og vil
> derfor virke mere tør da varm luft kan indeholde mere
> fugt end kold luft kan.

Det betyder kun at den relative fugtighed falder. Vandindholdet
forbliver det samme.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Mads

Dato : 27-08-08 19:27

On Wed, 27 Aug 2008 19:07:47 +0200, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Det betyder kun at den relative fugtighed falder. Vandindholdet
>forbliver det samme.

Det var jo også det jeg skrev.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-08-08 18:31

"Kasper Lund" <fake@usenet.dk> skrev i en meddelelse news:48b563fc$0

> Vi har nu overvejet at købe en kondens tørretumbler til at sætte op
> "dernede", men hvor smart er det mht. fugt?

Ikke så ski.. smart afh. af temp og luftcirkulation, taler efter erfaring
med 2 forsk. mærker/modeller. Du får let fugtskader/ skimmel.

> Normalt synes jeg at et rum med en konden tørrer virker varmere og tørrere
> end ellers, så måske kan den ligefrem fortrænge fugt, eller hvad?

Nix, der vil altid være restfugt i luften. Mere hvis du ikke "af-fnukker"
kondensatoren tit. Det er ikke PnP at benytte en kondens-tumbler.

Fra : Tomas .

Dato : 27-08-08 19:39

>Det er ikke PnP at
>benytte en kondens-tumbler.

Hvad betyder PnP? (Pretty nice .... ?

Bør man så investere i en affugter også, hvis man allerede har
en kondenstører?

--
Mvh.

Tomas

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 27-08-08 20:05

"Tomas ." <huttelbuttel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad betyder PnP? (Pretty nice .... ?
>
> Bør man så investere i en affugter også, hvis man allerede har
> [...]

Måske plug and play (det er ikke bare lige sådan at slutte den til og så
virker det?)
Mvh
Mads K

Fra : Tomas .

Dato : 01-09-08 11:48

Mads Kristiansen <tager.ingen.chancer@webspeed.dk> skrev:

>"Tomas ." <huttelbuttel@hotmail.com>
> [...]

Affugteren eller hvilken?

--
Mvh.

Tomas

Fra : Knud

Dato : 28-08-08 15:42

Hej.

Vi har haft 2 kondenstørrere i en årrække, og har haft stor glæde af dem.

En kondenstørrer virker som en varmepumpe. Man får mere energi ud af den end
man 'putter' ind.
Den energi som kompressoren og ventilatoren bruger, bliver i rummet som
varme.
Den 'ekstra varme' kommer fra den fugtighed der kondenseres
(fordampningsvarme).
Fordampningsentalpien udgør ca. 2450 kJ/kg

Hilsen
Knud

Fra : Kåre

Dato : 28-08-08 17:36

"Knud" <knudgj@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En kondenstørrer virker som en varmepumpe. Man får mere energi ud af den
Nøj, så vil jeg gerne købe 1000 styk...

Kåre

Fra : Knud

Dato : 28-08-08 19:16

Hej.
Det lyder som du tvivler ??

hilsen
Knud

Fra : Kåre

Dato : 28-08-08 20:27

> Hej.
> Det lyder som du tvivler ??

Når du skriver:

"En kondenstørrer virker som en varmepumpe. Man får mere energi ud af den
end man 'putter' ind."

Så lyder det som en evighedsmaskine i mine ører.
Jeg har endnu aldrig set et apparat som kan generere mere energi end det
forbruger.

Kåre

Fra : Knud

Dato : 28-08-08 21:33

Hej.
En varmepumpe kan måske afgive 3 gange så meget varme,
som den energimængde den forbruger.

Dette forhold (mellem tilført og afgivet) er der slet ikke tale om ved en
affugter,
så man skal ikke købe en affugter med samme begrundelse som en varmepumpe.

Men den vandmængde som affugteren kondenserer, afgiver fordampningsvarme
og da fordampningsvarmen er 5 - 6 gange større
end hvad der kræves for at opvarme samme vandmængde til kogepunktet
kan dette være ganske væsentlig for en velfungerende affugter.

Mange af de små affugtere som sælges til hjemmebrug er ikke optimeret på
driftssiden,
man kan let komme ud for, at når den relative fugtighed kommer ned på 50%
så kondenserer der overhovedet intet - og så er der ikke ingen gratisvarme.

Fra : Torben E

Dato : 28-08-08 16:56

> [...]
> Normalt synes jeg at et rum med en konden tørrer virker varmere og tørrere
> end ellers, så måske kan den ligefrem fortrænge fugt, eller hvad?

Jeg har en Bosch, i kælderen, jeg mærker ingen forskel,
bortset fra der er varmere når den kører, ingen dug på vinduer.

Torben E

Fra : Heidi

Dato : 28-08-08 17:42

Torben E wrote:
> Jeg har en Bosch, i kælderen, jeg mærker ingen forskel,
> bortset fra der er varmere når den kører, ingen dug på vinduer.

Vores Siemens kondenstumbler, som står i et uopvarmet bryggers, har
heller aldrig nogensinde givet dug på vinduet

--
Heidi