pindsvin
Fra : Kis

Dato : 26-08-08 13:35

Der var i går en, der skrev om pindsvin, desværre har jeg fået det slettet.
Hvis du søger på google, er der en forening, der hedder pindsvinets venner,
der står gode råd. De har også plejere, som tager sig af nødstedte pindsvin.
Pindsvin skal ikke være fremme om dagen, så er de evt sultne eller syge.
Spyfluer kan lægge æg på dem, så de angribes af larverne.
Jeg har selv afleveret pindsvin til pleje flere gange.
Vi har i år 1-3 pindsvin, der kommer og spiser kattepiller og drikker vand
hver aften.
Held med de små.

Kis

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-08-08 15:00

"Kis" <kis@nomail.ru> wrote in

> [...]
> til pleje flere gange. Vi har i år 1-3 pindsvin, der kommer og
> spiser kattepiller og drikker vand hver aften.

Mange tak for rådene. Jeg tror ikke de var nødlidende. Jeg holder øje
med evt spyfluger.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-08-08 20:23

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> "Kis" <kis@nomail.ru> wrote in

> Mange tak for rådene. Jeg tror ikke de var nødlidende. Jeg holder
> øje med evt spyfluger.

Der var jeg lidt for hurtig.

Vores kat sad i vinduet og fik øje på noget i bedet nedenfor:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/stikling0a.jpg

Jeg satte så en skål med kattetørfoder ud på terressen, og det fandt
den ret hurtigt:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/stikling1a.jpg

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/stikling2a.jpg

Det ser jo normalt ud, bortset fra at den er ude ved højlys dag. Så
jeg tog min kikkert for at undersøge den på nærmere hold og fik øje
på spyfluen, der tilsyneladende var ret interesseret i stiklingen.

Vi tog den ind og puttede den ned i en kattebakke:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/stikling3a.jpg

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/stikling4a.jpg

og ringede til Pindsvinevennerne i Danmark. Jeg har ingen erfaring
med spy på pindsvineunger, men som de skriver i på deres hjemmeside:
både spy og maddiker kan fjernes på plejestederne.

Så nu er stiklingen afleveret til et plejested i nærheden af
Slagelse. Stiklingen bliver undersøgt og vi skulle få den tilbage når
dens vægt er kommet op på ca 500 - 600 gram.

Og vi holder selvfølgelig øje med den anden stikling, hvis den skulle
dukke op.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-08-08 11:32

Axel Hammerschmidt wrote:

> Mange tak for rådene. Jeg tror ikke de var nødlidende. Jeg holder øje
> med evt spyfluger.

Du skal især holde øje med maddiker i dens øjne. Disse kan hurtigt gøre
ungen blind ved at æde af øjnene, og så vil den dø af sult.

Vi havde et par unger sidste år, den ene var rask mens den andens øjne
var fuld af de små, hvide larver. Hvis der er larver i dens øjne, skal
du dryppe med madolie som kan hæmme larverne, og straks ringe til en
pindsvineven.

Hvis pindsvineunger er fremme om dagen, er der noget galt, og typisk er
det fordi moren er død eller har forladt dem. De skal nemlig lære at
være natdyr, det er ikke medfødt for dem.

Vores pindsvin kom i pleje, den ene fik det fint, mens den svage af dem,
den med maddikerne, døde samme aften.

Uanset hvad er det nok en god ide at ringe til en af pindsvinevennerne.
De vil evt. blive hentet af falck, og du kommer ikke til at betale noget.

Hilsen
Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-08 13:23

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in

<snip>

> Uanset hvad er det nok en god ide at ringe til en af
> pindsvinevennerne.

Se min posting:

De har i øvrigt ringet idag og sagt at den de nu har er rask. Vi får
den igen når den er nået op på 500 - 600 gram. Vi holder øje med den
anden, hvis den skulle dukke op.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-08-08 21:09

> [...]

> det fordi moren er død eller har forladt dem. De skal nemlig lære at
> være natdyr, det er ikke medfødt for dem.

Det gør det jo lidt anderledes, at det ikke er medfødt for dem, at være
natdyr. Hvordan lærerer de det?

Jeg tror moren har forladt dem i dette tilfælde. De virker store nok.

Den anden stikling her var fremme i fuld dagslys lørdag formiddag og jeg
tog den ind og satte den i en Silvan flyttekasse - alle huller, som den
kunne komme til at stikke hovedet i var tapet til. Den fik vand og noget at
spise - og rent avispapir, 2 gange

Vi ringede igen til plejestedet, hvor den første var anbragt og fik at
vide, at det ville være godt hvis den fik selskab. Den var lidt ensom. Så
jeg kørte den anden ud til plejestedet. Pindsvinevennen fandt ingen
spyflueæg eller larver - lige som på den første.

Nu regner vi så med at de kommer tilbage engang i oktober. Men hvordan vil
de så klare sig her i haven til den tid?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-08-08 21:24

In news:Xns9B0BE0482881Ahlexahotmailcom@130.225.247.90,
Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> typed:

> Nu regner vi så med at de kommer tilbage engang i oktober. Men
> hvordan vil de så klare sig her i haven til den tid?

Pindsvin går i hi, og sover hele vinteren. De plejer selv at bygge deres
vinterhi, men man kan måske hjælpe lidt til, ved at skære et lille hul i
siden på en kasse af skumplast, og sætte den med bunden i vejret oven på en
bunke blade. Det kunne da være at den vil blive brugt af de små pinddyr.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats