Dyrkning af champignons
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-08-08 14:29

Hej

Jeg har kigget lidt i forskellige nyhedsgrupper, men jeg synes ikke jeg
har kunnet finde det jeg har brig for at vide. Prøver derfor her.

Jeg har købt et færdigkit til dyrkning af champignons. Det er en
flammingobakke med svampemycelium der vokser i halm og dertil en pose
jord man drysser udover halmen hvorefter man høster svampene.

Vi har høstet en gang og næste hold svampe er på vej op.

Ifølge brugsanvisningen kan man høste 4-6 gange og så slutter det. Kan
det lade sig gøre at føre svampekulturen videre i en anden kasse og
blive ved med at høste af svampene? Er der nogen der har erfaring med
det og ikke mindst hvordan man bærer sig ad?

Hilsen Jesper

Fra : Martin Bak

Dato : 25-08-08 17:26

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lade sig gøre at føre svampekulturen videre i en anden kasse og blive ved
> med at høste af svampene? Er der nogen der har erfaring med det og ikke

Hej Jesper

Jeg har ingen egne erfaringer, men jeg googlede lidt.

Så vidt jeg kan se, så har myceliummet den begrænsede levetid, som også de
professionelle dyrkere må acceptere. Ifølge:

http://www.tvedemose.dk/default.asp?pageId=158&node_id={B4DD2E2B-D0B5-4F88-8E55-E987D8408FBF}

dyrkes myceliummet ved at pode svampesporer på sterile rugkerner.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-08-08 03:14

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev

Har ikke dyrket videre, men set at en stor svamp med lameller drysser det
fineste cacaopulver = sporer. Det må være lig 'frø' der kan sås igen.
Men i en ny halm/lort blanding.

Sjovt at du ikke nævner at nyplukkede smager sødt, det kom lidt bag på mig,
meget mere delikat som rå.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen