Ventilator i brusenishe?
Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 24-08-08 13:21

Jeg har en brusenishe i 120x120cm med to vægge. Der er ca. 220cm til
loftet. Må jeg installere (Eller rettere - må elektrikeren installere)
en ventilator i væggen så langt fra bruseren og så højt mod loftet som
muligt? Eller skal den monteres i loftet?

Jeg har kigget på stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit herom, men kan
ikke helt "hitte rede" i den.

/D

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-08-08 20:37

<gocha_dk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

-------------

Du må montere den på væggen hvis den kommer over 230 cm. Der starter "fugtig
zone" nemlig.

- Martin

Fra : Optimus Prime

Dato : 25-08-08 07:34

Martin Petersen skrev:
> Du må montere den på væggen hvis den kommer over 230 cm. Der starter
> "fugtig zone" nemlig.

Hvad gør man så egentlig i mit tilfælde, hvor loftet sidder i 218cm's højde?

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-08-08 15:15

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad gør man så egentlig i mit tilfælde, hvor loftet sidder i 218cm's
> højde?

Monterer en kanalventilator. Så har du kun risten siddende i vådzonen.
Alternativt kan du jo bare flytte den så den ikke sidder lige over
brusenichen.

- Martin

Fra : Klaus G.

Dato : 25-08-08 17:43

> Hvad gør man så egentlig i mit tilfælde, hvor loftet sidder i 218cm's
> højde?
Smæk en alm. ventilationsrist i væggen og placere en blæser i den anden ende
af badeværelset. Det burde være lovligt.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 24-08-08 21:20

<gocha_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis ikke monteret i loftet, hvor vil du så gøre af den fugtige em,
ventilatoen skal fjerne? Gennem et rør som til en emhætte?
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)

Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 25-08-08 04:09

On 25 Aug., 08:34, Optimus Prime <opti...@prime.dk> wrote:

> Hvad gør man så egentlig i mit tilfælde, hvor loftet sidder i 218cm's højde?

Det er samme problem jeg har - plus at loftmontering ikke er muligt da
jeg så skal have en aftrækskanal midt i mit køkkengulv på 1. salen

Fra : Tau

Dato : 26-08-08 06:18

> [...]

Det er samme problem jeg har - plus at loftmontering ikke er muligt da
jeg så skal have en aftrækskanal midt i mit køkkengulv på 1. salen

Jeg ville ikke tage det som verdens største problem. Det er måske muligt, at
montere den modsat brusekabinen.
De 12 cm kan jeg ikke se gør nogen forskel da den netop skal suge fugten til
sig, og sende den ud af rummet.

vh
Poul
vh
Poul

Fra : Optimus Prime

Dato : 26-08-08 08:17

Tau skrev:
> [...]
> montere den modsat brusekabinen.
> De 12 cm kan jeg ikke se gør nogen forskel da den netop skal suge fugten til

Min elektrikker sagde noget om at man i EU har vedtaget at vand løber
nedaf, så det var ikke noget problem

Så den sidder i loftet, ca 218cm over gulv og lige midt i brusekabinen -
har ikke givet nogen problemer endnu... og den gamle jeg skiftede sad i
øvrigt præcis samme sted - jeg sover endda stadig godt om natten

Fra : madsen@rougsoes.net

Dato : 26-08-08 03:06

On 26 Aug., 09:17, Optimus Prime <opti...@prime.dk> wrote:

> [...]
> har ikke givet nogen problemer endnu... og den gamle jeg skiftede sad i
> øvrigt præcis samme sted - jeg sover endda stadig godt om natten

Vores sidder også i loftet i brusekabinen.
Sover også fint om natten og også glad i bad, uden at frygte af noget
er galt.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-08-08 10:35

> Min elektrikker sagde noget om at man i EU har vedtaget at vand løber
> nedaf, så det var ikke noget problem

Og du har aldrig set hvor langt jord sprøjter op ad en sokkel i regnvejr ?

Så hvis en gut på 2 meter tager bad under ventilatoren vil jeg da bestemt
ikke være overrasket over at der kommer vand i ventilatoren ...

Men højden på de 230 er kun for "frit slag" mhs elmateriel. Derunder er der
bare større krav til vandtæthed og det burde ikke være umuligt at finde en
der kan tåle lidt vandsprøjt. En hurtig søgning gav:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/ventilation/ventillatorerogtilbehoer/ventilatorer/ventilator_42541102/

Citat:"Hvid ventilator som kan monteres vandret eller lodret i Ø100mm
aftrækskanal. Stænktæt og dobbeltisoleret IP44 godkendt, kan anvendes i
vådrum. Strømtilslutning 220-240V Effektforbrug 4W. "

Det må være den lovlige løsning ...

Fra : Tau

Dato : 26-08-08 12:50

> [...]
> aftrækskanal. Stænktæt og dobbeltisoleret IP44 godkendt, kan anvendes i
> vådrum. Strømtilslutning 220-240V Effektforbrug 4W. "

Sådan.

Poul>

Fra : bl@bazic.dk

Dato : 26-08-08 09:41

On 26 Aug., 11:35, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> aftrækskanal. Stænktæt og dobbeltisoleret IP44 godkendt, kan anvendes i
> vådrum. Strømtilslutning 220-240V Effektforbrug 4W. "

Det kan godt være den har en kapslingsgrad der hedder IP44. Men det er
ikke nogen godgendelse..

Børge