Montering af solvarmeanlæg
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 24-08-08 08:19

Jeg er ved at købe hus, hvor der bl.a. medfølger et komplet solfangeranlæg
(4 elementer + en stor tank), som aldrig er blevet monteret og tilsluttet.

Jeg har ingen forstand på solvarme og aner f.eks. hvad tanken skal bruges
til, men jeg formoder at solcellerne opvarmer vand i tanken og at dette
skal cirkulere i radiatorsystemet?

Jeg ved p.t. ikke hvornår anlægget er købt og hvilket fabrikat det er og
jeg afstår fra enhver tanke om at montere det selv. Hvilken håndværker gør
typisk den slags: en VVS-mand, en elektriker ...?

Inden jeg nu falder på røven over denne "gave" fra sælger, skal jeg lige
have rede på prisfordelingen. Selve anlægget koster jo eet eller andet i
indkøb, men det er miske den mindste del, da det er montering og
tilslutning der er den omkostningstunge del?
--
/ Mikkel

Fra : Martin Bak

Dato : 24-08-08 13:00

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ingen forstand på solvarme og aner f.eks. hvad tanken skal bruges
> til, men jeg formoder at solcellerne opvarmer vand i tanken og at dette

Der er formodentlig ikke tale om solceller (som laver strøm), men om
solfangere der opvarmer en vædske.
Anlægget kan enten opvarme vandet direkte, alså så det er det vand der også
skal bruges til opvarmning af huset som cirkulerer i selve
solfangerelementerne, eller det kan have et kredsløb med en anden vædske som
via en varmeveksler i akkumuleringstanken opvarmer anlægsvandet.

> Jeg ved p.t. ikke hvornår anlægget er købt og hvilket fabrikat det er og
> jeg afstår fra enhver tanke om at montere det selv. Hvilken håndværker gør
> typisk den slags: en VVS-mand, en elektriker ...?

En VVS-mand.

> [...]
> indkøb, men det er miske den mindste del, da det er montering og
> tilslutning der er den omkostningstunge del?

Anlægget (afhængig af hvad det er for noget) er ret dyrt i indkøb. Hvis de
øvrige installationer tillader at det uden videre kan kobles til disse, så
behøver montering og tilslutningen ikke at være voldsomt dyr.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 24-08-08 18:39

On Sun, 24 Aug 2008 13:59:59 +0200, Martin Bak wrote:

> Der er formodentlig ikke tale om solceller (som laver strøm), men om
> solfangere der opvarmer en vædske.

Det har du uden tvivl ret i. Der hører en stor tank ti; jeg vil anslå den
til 1000 liter.

> [...]
> solfangerelementerne, eller det kan have et kredsløb med en anden vædske som
> via en varmeveksler i akkumuleringstanken opvarmer anlægsvandet.

Jeg formoder at det kan laves sådan, at sålænge solfangerne fanger
tilstrækkeligt meget sol, går pillefyret i dvale og tager først over, når
temperaturen i tanken og/eller varmtvandsbeholderen falder til under et
vist minimum?

> En VVS-mand.

Lyder rimeligt. Heldigvist har jeg en kollega, som er forhenværende
VVS-mand

> Anlægget (afhængig af hvad det er for noget) er ret dyrt i indkøb. Hvis de
> øvrige installationer tillader at det uden videre kan kobles til disse, så
> behøver montering og tilslutningen ikke at være voldsomt dyr.

Fedt, så er gevinsten jo til at få øje på, men det er solfangerne jo
desværre også, når de kommer op på taget af huset
--
/ Mikkel

Fra : Martin Bak

Dato : 24-08-08 18:50

> [...]
> tilstrækkeligt meget sol, går pillefyret i dvale og tager først over, når
> temperaturen i tanken og/eller varmtvandsbeholderen falder til under et

Det er der slet ingen problemer i.

--
Martin
www.martinbak.dk/