Fyring med træpiller - diverse spørgsmål
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 22-08-08 20:50

Jeg overvejer at købe et hus der opvarmes med træpiller. De nuværende ejere
har en tønde med snegl ved fyret og fylder den op fra piller købt i sække
til næsten 2.000 kr. pr. ton.

1. Træpiller må være en del billigere at købe tonsvist i løs vægt? Skal
kunne leveres på adressen.
2. Kan man købe en beholder/tank til f.eks. 1000 kilo eller mere, hvor og
hvad koster den?
3. Kan man selv lave en beholder og hvordan. Den skal vel være
fugtisoleret?
4. Jyllands billigste pris på træpiller leveret på Viborg-egnen?
--
/ Mikkel

Fra : Tomas .

Dato : 22-08-08 21:23

Se på www.biopriser.dk

--
Mvh.

Tomas

Fra : Kåre

Dato : 22-08-08 22:04

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fugtisoleret?
> 4. Jyllands billigste pris på træpiller leveret på Viborg-egnen?

Hej

1. Jo, men du får dem så i bigbags. Det er ikke skide praktisk... Og så
meget billigere er det heller ikke.
Jeg kender ikke lige min pris i år, men den ligger nok omkring 1800 for 1
ton i sække.

2. De største almindelige tanke er nok til en 3-4-500 kg max.
Der er nogle lovkrav mht. hvor mange træpiller du må opbevare i samme rum
som fyret.
Jeg har selv en beholder til ca. 350 kg ca. Jeg har et temmelig stort
forbrug når det er koldt: Omkring 70 kg/dagen.
Dvs at jeg fylder på ca. hver tredje dag. Det er såmænd ikke så slemt, og
jeg gætter på dit forbrug vil være mindre...
Du skal også tænke på at der jo ikke er nogen særlig tid sparet på en kæmpe
tank. Den skal stadig fyldes.

4. Nogle gør det at de i et tilstødende rum bygger en kæmpe "beholder" hvor
der så går en snegl ind igennem væggen, og ind til fyret. Så kan man få dem
blæst ind. Men det er vist ikke helt uproblematisk. Mange får MEGET smulder
i pillerne, og derfor dårlig brændeffekt. Og nogle har fået leveret 6 tons
piller af dårlig kvalitet, på een gang...
Og nogle har prøvet at sneglen knækker efter at have fået leveret 6 tons
piller. Så er det igang med skovlen .

Den skal ikke være specielt fugtisoleret. Men i hvert fald hævet fra gulvet.
Hvis der er god ventilation i rummet så er det nok fint nok.

Jeg har mine piller på en palle i stalden. Der er ingen fugtisolering, men
masser af frisk luft.
Mit magasin står i fyrrummet, hævet fra jorden. Fyrrummet er delvist
isoleret, men kun opvarmet af spildvarmen fra fyret.
Med disse løsninger har jeg aldrig haft problemer med opbevaring af
træpillerne.

mvh
Kåre

Fra : Anders Majland

Dato : 22-08-08 22:18

Jeg har de sidste år handlet hos stoker-brændsel nord for viborg. Gav
fornyligt 1700kr/ton med moms og levering for 8,6ton

> 1. Jo, men du får dem så i bigbags. Det er ikke skide praktisk... Og så
> meget billigere er det heller ikke.
> Jeg kender ikke lige min pris i år, men den ligger nok omkring 1800 for 1
> ton i sække.

"bilige piller" er puttet i sække og stablet på paller i østeuropa. Der er
arbejdskraften billig så der er ikke meget sparet ved at køre dem herop i
løs vægt - Og så kan de ikke køres på en alm lastbil til gods. Og enig i at
Bigbags ikke er nemme at håndtere.

En stor silo og så få dem blæst ind (typisk min 3tons ad gangen ) kan gøres
til omtrent samme pris som i sække - Men så er der lige investeringen i en
silo til formålet.

Men hvilket hus / fyr ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
TwinHeat M20 1998 på træpiller

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-08 04:16

On Aug 22, 11:18 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> løs vægt - Og så kan de ikke køres på en alm lastbil til gods. Og enig i at

Mange sejles nu hertil og så puttes de i poser her i DK, det er typisk
maskiner som både fylder i sække og stabler på paller.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Anders Majland

Dato : 26-08-08 08:27

> Mange sejles nu hertil og så puttes de i poser her i DK, det er typisk
> maskiner som både fylder i sække og stabler på paller.

Min erfaring er at dansk pakkede piller er dyrere - men det kan jo sagtens
være lokale prisforskelle og kan man selv hente i løs vægt på havnen burde
det jo være billigere pga den mindre håndtering ...

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-08 01:37

On Aug 26, 9:27 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Min erfaring er at dansk pakkede piller er dyrere - men det kan jo sagtens
> være lokale prisforskelle og kan man selv hente i løs vægt på havnen burde
> det jo være billigere pga den mindre håndtering ...

I Randers koster Flex Heat i sække næsten det samme som Flex Heat i
løsvægt.
De komemr ind med skib til Randers og jeg mener at de sækkes i
Randers.
Transporten er jo også tit en ret stor udgift, specielt ved mindre
mængder.
Oprindeligt var det meningen at jeg ville hente mine piller i løs vægt
ved Abildgård på havnen i Randers. Jeg har en traktor og en kornvogn
der kan være ca. 2½ tons piller i, men da muligheden for samme piller
lidt billigere hos en landmand i nærheden (Han køber store mængder og
får derved en meget god pris) så blev det det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-08 04:13

On Aug 22, 9:50 pm, Mikkel Mikkelsen <mik...@mikkelserver.invalid>
wrote:
> [...]
> til næsten 2.000 kr. pr. ton.
>
> 1. Træpiller må være en del billigere at købe tonsvist i løs vægt? Skal

Kun lidt. ikke meget mere end 200 kr / ton.

> 2. Kan man købe en beholder/tank til f.eks. 1000 kilo eller mere, hvor og
> hvad koster den?

Alt for lille en mængde. For de fleste er træpiller i sække på paller
det nemmeste.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-08-08 18:54

>Alt for lille en mængde. For de fleste er træpiller i sække på paller
>det nemmeste.

Det er jeg ikke enig i. Vi får 6 tons blæst ind, og vi flytter ikke så meget
som en enkelt pille før der kun er to tons tilbage. Så skal der flyttes et
par rumdelere, og senere skal der skovles nogle hundrede kg ind i rummet med
snegl. Vi har brugt et rum ved siden af fyrrummet, så prisen har kun været
indblæsningsrøret (som i øvrigt er hundedyrt).

Mvh Maria