UV pære
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-08-08 17:17

Hej.

Jeg har en UV-lampe i havedammen.

Jeg er i tvivl om hvorvidt pæren stadig fungerer.

Men er UV-lyset overhovedet synligt? Jeg har taget lampen ud af punpen,
tændt den i et rimeligt mørkt rum, men den udsender intet (synligt) lys.
(kiggede meget kortvarigt, da jeg ved det er farligt)

Mvh

Jasper

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-08-08 17:46

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48aee697$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> tændt den i et rimeligt mørkt rum, men den udsender intet (synligt) lys.
> (kiggede meget kortvarigt, da jeg ved det er farligt)

Undskyld min uvidenhed men hvad kan man bruge noget til som man ikke kan se
effekt af?

Steen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-08-08 17:57

"Steen Jakobsen" skrev i en meddelelse
> Undskyld min uvidenhed men hvad kan man bruge noget til som man ikke
> kan se effekt af?

De sidder normalt ifb med filtre, og skulle have en virkning mod
algevækst......

http://www.sitecenter.dk/benn_jette/uvlys/

Jan

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-08-08 18:08

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> De sidder normalt ifb med filtre, og skulle have en virkning mod
> algevækst......

Nåe ja. Dumt af mig. det har jeg da set engang.

Steen.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-08-08 17:48

Jasper Norman Ahrensbach skrev:

> [...]
> tændt den i et rimeligt mørkt rum, men den udsender intet (synligt) lys.
> (kiggede meget kortvarigt, da jeg ved det er farligt)

UV-stråling kan du pr definition ikke se. Man kunne godt forestille sig
en lampe der kun udsendte ultraviolet stråling, men i praksis mener jeg
nu sådan én også udsender synligt lys, så hvis du ingenting ser er den
nok 'gået'.

Hvorfor giver du dammen højfjeldsol?

--
Niels

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 22-08-08 18:25

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48aee697$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> tændt den i et rimeligt mørkt rum, men den udsender intet (synligt) lys.
> (kiggede meget kortvarigt, da jeg ved det er farligt)

lyset er blåt og ikke til at tage fejl af, skal skiftes hver _forår_,
grunden til årstiden er at det er der algerne er i vækst og det klares bedst
med en _ny_ pærer, hvis du skifer om efteråret vil den jo kun have ½ effekt
tilbage i foråret

--
Hilsen Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : Henning Lund

Dato : 22-08-08 19:20

> [...]
> af punpen, tændt den i et rimeligt mørkt rum, men den udsender
> intet (synligt) lys. (kiggede meget kortvarigt, da jeg ved det

Den er defekt så, dem vi har i brug sender kraftigtblåt lys ud
som yderst let kan ses gennem inspektionshullet i UV filteret.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-08-08 22:54

> Den er defekt så, dem vi har i brug sender kraftigtblåt lys ud som yderst
> let kan ses gennem inspektionshullet i UV filteret.

Øv! Pumpen er købt brugt. Den er kun et år gammel, men bonnen er næsten
ulæselig. Man kan dog lige ane firmanavnet (Plantorama, Odense) og prisen,
men datoen er pist forsvundet. Det er sgu smart for forretningerne med de
der "blæk" skrevne bonner... skriften forsvinder efter kort tid! Og man er
vel herefter overladt til forretningens gode vilje?

Mvh

Jasper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-08-08 07:46

On Fri, 22 Aug 2008 23:53:30 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
<jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote:

> [...]
>der "blæk" skrevne bonner... skriften forsvinder efter kort tid! Og man er
>vel herefter overladt til forretningens gode vilje?

UV-pærer kan købes løst lige som almindelige el-pærer.

(En sidenote: Jeg har masser af den slags bon'er siddende i mit
regnskab, og de holder da endnu efter 3-4 år.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 23-08-08 08:23

Hej Jasper

> Øv! Pumpen er købt brugt. Den er kun et år gammel, men bonnen er
> næsten ulæselig. Man kan dog lige ane firmanavnet (Plantorama,

Det er jo også ligemeget hvis man kun kan forvente at en pære
holder i 1 år.

--
Mvh Max

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-08-08 23:12

> Det er jo også ligemeget hvis man kun kan forvente at en pære
> holder i 1 år.

Det er ikke selve pæren der er problemet... den har jeg udskiftet. Det er
selve UV-delen med transformator osv. der ikke virker.

Jeg talte med firmaet i dag, og det er åbenbart ikke en ukendt sag, at denne
del af pumpen går i stykker. Men ulæselig bon eller ej, er de villige til at
udskifte den. Så det er da en fin, fin service.

/Jasper

Fra : Max

Dato : 24-08-08 09:23

Hej Jasper

> Det er ikke selve pæren der er problemet... den har jeg udskiftet.
> Det er selve UV-delen med transformator osv. der ikke virker.

Ok, se det var jo en anden sag.

> Jeg talte med firmaet i dag, og det er åbenbart ikke en ukendt sag,
> at denne del af pumpen går i stykker. Men ulæselig bon eller ej, er
> de villige til at udskifte den. Så det er da en fin, fin service.

Ja, det kan man da sige, du skylder dem og os andre lige
at fortælle hvilket firma det drejer sig om.

--
Mvh Max

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-08-08 22:48

> Ja, det kan man da sige, du skylder dem og os andre lige
> at fortælle hvilket firma det drejer sig om.

Hehe. Det er Plantorama. (slet skjult reklame). Men det er faktisk helt godt
gået af firmaet. Jeg købte pumpen brugt af en der købte den for ca. 14 mdr.
siden i Odense afd. Jeg opdagede at UV-delen var defekt, og var egenligt
indstillet på, at jeg hellere måtte købe en ny, men tænkte at det "kunne da
være".

Og der var ingen slinger i valsen. Jeg ringede til Odense, der henviste mig
til Aalborg (bor i Hjørring). Jeg forklarede at UV lampen var itu, og at
bonnen var ulæselig. Intet problem... de ville ikke engang se bonnen, men
tog blot en af deres nye pumper og gav mig UV-lampen derfra De kunne
nemt have gjort livet surt for mig, men nej! Det er da service. Jeg ved godt
hvor jeg handler havebassin udstyr næste forår.

/Jasper

Fra : Tonni Madsen

Dato : 29-08-08 09:02

Lige en sidebemærkning, mon ikke lyset ville kunne sees ved at holde
mobilens kamere op foran lyset, sådan plejer jeg at tekse fjernbetjeninger,
hvis jeg er i tvivl om de virker, lysdioden lyser tydeligt op på skærmen,
selvom den er "usynlig" med det blotte øje...
Bare en tanke...

Mvh Tonni Madsen

Fra : Jens G

Dato : 29-08-08 17:54

On Fri, 29 Aug 2008 10:01:35 +0200, "Tonni Madsen"
<Tonnimadsen@privat.dk> wrote:

> [...]
>hvis jeg er i tvivl om de virker, lysdioden lyser tydeligt op på skærmen,
>selvom den er "usynlig" med det blotte øje...

Jeg ved ikke hvor bredspektret sådan et kamera er.

Fjernbetjeningen udsender infrarødt lys, altså langbølget lys, hvor
ultraviolet er kortbølget.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.