Fortryk på ekspansionsbeholder.
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 21-08-08 12:19

Jeg havde i dag besøg af en gasmontør fra Weisshaupt, som fortalte mig, at
min ekspansionsbeholder var ved at være over sin bedste ungdom, da den lød
ens, når han bankede på begge sider af membranen.
Mit anlæg er en lille Tasso kedel med 24 liter vand og et luftvarmeanlæg (en
stor bilkøler med en blæser foran), altså ialt omkring 30 liter vand.
Jeg har hentet en artikel om ekspansionsbeholdere og beregning af disse. Min
er på 18 liter, og den er stemplet med et fortryk på 0,5 Bar.
Udfra beregningerne er den altfor stor til mit anlæg. En 4 liter beholder
ville være rigeligt.
Udfra kurverne skal min 18 liter pumpes op til ca. 2,15 Bar for at være
korrekt.
Og så spørgsmålet. Skal den pumpes op med kvælstof, eller kan jeg pumpe den
op med en bilpumpe og atmosfærisk luft? Sker der noget ved at have
almindelig luft i den?

Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Martin Bak

Dato : 21-08-08 16:50

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:48ad4f22$0$93683$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> Og så spørgsmålet. Skal den pumpes op med kvælstof, eller kan jeg pumpe
> den op med en bilpumpe og atmosfærisk luft? Sker der noget ved at have

Jeg har lige i dag lavet samme nummer med min hydrofor. Den skulle have et
fortryk på 1.5 men havde kun 0,5 bar. Grunfoss nævner bare at den skal
fyldes med det ene eller det andet, ikke at det er vigtigt om det er
nitrogen eller luft, så jeg har naturligvis bare sat kompressoren på og
pumpet den tomme tank op til 1½ bar.

Da mit vandværk desuden manglede både manometer og overtryksventil har det
været meget svært for mig hidtil at få det justeret korrekt. Dette har jeg
også rådet bod på i dag så der nu er manometer og ventil til 6 bar.
(hydroforen har max tryk 10 bar) Nu er vandtrykket konstant og kraftigt.
(svinger mellem små 3 og 4 bar.) Jeg vil måske forsøge at øge trykket en
halv bar yderligere i nær fremtid, men foreløbig var dette en stor
forbedring.

Jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne pumpe almindelig atmosfærisk
luft i din trykekspansionsbeholder.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 21-08-08 17:29

> [...]
> forbedring.
>
> Jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne pumpe almindelig atmosfærisk

Tak for svaret. Jeg har regnet lidt mere på det, og min 18 liters beholder
passer fint til et pænt stort 2 etagers hus. Inden jeg køber en 4 liter, vil
jeg prøve at pumpe 18 liter tanken op uden at tappe vandet af. Hvis jeg
holder sikkerhedsventilen åbent, må det overskydende vand vel fare ud den
vej.
Tænk, nu har jeg boet her i 39 år, og trykekspansionen har aldrig fungeret
korrekt med min luftvarme. Jeg har altid undret mig over, at jeg ikke kunne
høre forskellige lyde, når jeg bankede på den ene og den anden side, men
aldrig forbundet det med at beholderen var helt forkert.
Gu' ved, om alle VVS'ere husker at justere ind efter rørlængder og
radiatorantal?

Mvh. Jørgen.

Fra : Martin Bak

Dato : 21-08-08 18:29

"Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:48ad97b5$0$93681$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> vil jeg prøve at pumpe 18 liter tanken op uden at tappe vandet af. Hvis
> jeg holder sikkerhedsventilen åbent, må det overskydende vand vel fare ud

Det skulle det jo gerne. Men du er jo nødt til at have noget at pumpe med,
hvor du kan se hvilket tryk der er i tanken. Men det kan du måske på din
bilpumpe?

Jeg går ikke ud fra at din beholder er 39 år gammel? I så fald tror jeg
gasfyren havde ret, at den er over sin første ungdom.

Teoretisk set skulle du vel have en god chance for at konstatere om
membranen virker ved at pumpe med ventilen åben. Kommer der luft ud af
ventilen er den ihvertfald gal

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 21-08-08 18:53

> Det skulle det jo gerne. Men du er jo nødt til at have noget at pumpe med,
> hvor du kan se hvilket tryk der er i tanken. Men det kan du måske på din
> bilpumpe?

Jeg har kompressor med bilpumpemanometer.

> Jeg går ikke ud fra at din beholder er 39 år gammel? I så fald tror jeg
> gasfyren havde ret, at den er over sin første ungdom.

Nej, heldigvis ikke, "kun" 12 år.

Mvh. Jørgen.