Varmepumpe
Fra : laj@bknet.dk

Dato : 20-08-08 14:11

Vi overvejer at købe en varmepumpe (Danmarkspumpen) http://klima-service.dk/index.html
Er der nogen der har nogen erfaring med disse, og sparer man så meget
som de siger, og hvordan med vedligehold?
Mvh. Linda

Fra : Lars

Dato : 20-08-08 21:41

laj@bknet.dk skrev:
> [...]
> Er der nogen der har nogen erfaring med disse, og sparer man så meget
> som de siger, og hvordan med vedligehold?

Navnet dækker over flere forskellige modeller - men Panasonic har et
fint ry på området. Og en af modellerne står på Teklnologisk Instituts
positivliste.

Jeg ville dog tage virkningsgraden med et gran salt. Firmaet du linker
til tilbyder at lave en beregning - prøv at få sådan en, også ved lave
temperaturer.

Luft-til-luft varmepumpers virkningsgrad falder ofte markant, når
udendørs temperaturen når under +7 grader (og det er jo dernede, man har
mest brug for dem...)

Du kan læse mere om varmepumper her:

http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo

Desuden er emnet ofte oppe i nyhedsgruppen dk.teknik.energi - måske er
der nogle der, som kender de respektive modeller på sitet

Lars

Fra : Henrik

Dato : 12-09-08 19:30

Hej

Vi har haft et luft til vand varmepumpe som nu er gået :(
Men da jeg begyndte at undersøge så faldt jeg over dette link:
http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo/8333

Det en positiv liste lavet af Teknolgisk Institut

/Henrik